دکتر ملکی در گفتوگو با ایسنا، در مورد آخرین وضعیت احداث خطوط متروی حومه تهران با بیان اینکه رئیس جمهور به مسأله احداث و تکمیل خطوط متروی شهرهای اقماری توجه زیادی دارد، گفت: آقای رییسی دستورات اکیدی برای پیگیری مجدانه و مداوم این قبیل موضوعات داده است.
وی با بیان اینکه امیدوارم نظام بروکراتیک ادارات، این اجازه را به طرح های توسعه ای خطوط متروی شهرهای حومه ای تهران بدهد تا طی یک بازه زمانی معقول و منطقی به پایان برسند، افزود: مسئول اصلی قوه اجرایی کشور خواهان جدی حل مشکل تردد روزانه ساکنان شهرهای اقماری پایتخت هستند تا پروژه های در دست مطالعه به فاز عملیاتی شدن نزدیک شوند و پروژه های در حال اجرا نیز با تأمین منابع مالی و حمایت ارگان های ذیربط، در اسرع وقت تکمیل شده و در فاز بهره برداری قرار گیرند.
ملکی با بیان اینکه خط متروی گلشهر به هشتگرد به طول ۲۶ کیلومتر توسط دولت اجرایی شد، گفت: از سالها پیش ایجاد خط متروی تهران به شهر قدس_شهریار_اندیشه و ملارد در دستور کار قرار گرفت و مطالعات آن انجام شد؛ اما به علت تداخل موضوع با مسأله چهار خطه شدن قطار تهران_تبریز، متأسفانه این موضوع یعنی ایجاد خط متروی تهران به شهرقدس_شهریار_اندیشه و ملارد به محاق رفت.
لزوم ورود دولت به تأمین تجهیزات متروی تهران_اسلامشهر
اتصال تهران_ورامین با مترو و قطار دو طبقه
مشاور فنی مدیرعامل متروی تهران و حومه در مورد خط متروی تهران - اسلامشهر گفت: مطالعات فازهای اول و دوم این خط انجام شده است و این خط به طول ۱۵ کیلومتر با ۵ ایستگاه طراحی شده است که فعلا حفاری آن تا میدان نماز تمام شده است.
وی با بیان اینکه پیش بینی می شود عملیات احداث ایستگاه میدان نماز سال آینده به اتمام برسد و در ادامه فرآیند ساخت دو ایستگاه چهاردانگه و شاطره نیز در دستور کار قرار گیرد، اظهار کرد: البته مسأله اصلی تأمین ناوگان و تجهیزات ایستگاه است که نیاز به کمک دولت دارد و خوشبختانه رئیس جمهور از این خط مترو بازدید به عمل آورده و ظاهراً قرار شده است ادامه خط از میدان نماز تا میدان قائم در فاز دوم طرح اجرایی شود و دولت قول داده است تمام هزینه های فاز نخست این خط را تقبل کند.
ملکی با تأکید بر اینکه خوشبختانه معاون اجرایی رئیس جمهور آقای (منصوری) که قبلا استاندار تهران بوده اند، به نقش مترو بر توسعه حمل و نقل عمومی واقف است و نگاه ویژه ای به این موضوع دارد، افزود: متروی اسلامشهر از حمایت خوبی برخوردار است و پیشرفت عملیات اجرایی ایستگاه میدان نماز به حدود ۷۰ درصد رسیده، اما برای تکمیل تجهیزات و ناوگان این خط، ورود جدی دولت الزامی است.
ملکی در مورد سرانجام بحث احداث خط متروی تهران_ ورامین_ پیشوا با اشاره به اینکه مسئله این خط مترو در استانداری تهران مورد بررسی مجدد قرار گرفته و مطالعات آن نیز بازنگری شده است، گفت: دقت داشته باشید که شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در سال ۹۴ این خط را تحویل گرفت و حالا بحث احداث و بهره برداری از آن مجددا به شرکت مترو واگذار شده است، البته در این میان دولت حتما باید به طور جدی وارد میدان شود و با حمایت های خود، موانع موجود را از سر راه بردارد ؛ بی تردید یکی از مهمترین پیش نیازهای احداث خط متروی تهران_ ورامین _ پیشوا ، مسأله تأمین به موقع منابع مالی است.
وی افزود: اتصال تهران به ورامین و پیشوا از طریق خط مترو به این شکل است که شبکه موجود مترو از ایستگاه جوانمرد قصاب منشعب شده و با طی مسیر ۵۰ کیلومتری به سمت پیشوا و ورامین حرکت می کند و گزینه بهینه در این خط ، جابجایی مسافران با قطار دو طبقه است.
خروج ساخت متروی تهران_پردیس از اختیارات شهرداری تهران
اتصال متروی تهران_پاکدشت به خط ۸ متروی تهران
مشاور فنی مدیر عامل متروی تهران و حومه در مورد سرانجام متروی تهران - پردیس نیز با بیان اینکه قرار بوده که شروع این خط از ترمینال جدید شرق باشد و حتی مطالعات اولیه احداث این خط انجام شده است، گفت: اما حالا شرکت مادر تخصصی شهرهای جدید وظیفه احداث خط متروی تهران _پردیس را برعهده شهرداری شهر جدید پردیس قرار داده و اجرای این خط مترو دیگر در اختیار شهرداری تهران نیست؛ اما شهرداری پردیس نیز هنوز هیچ اقدام عملیاتی در خصوص خط متروی مذکور شروع نکرده است.
ملکی در مورد متروی پرند نیز گفت: خط مترو از تهران تا فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) فعال است؛ اما از فرودگاه تا شهر جدید پرند به طول حدود ۱۹ کیلومتر مسیر ریلی در دو جهت ایجاد شده و ایستگاه آن هم مراحل پایانی کارهای تکمیلی قرار دارد و با تأمین برق مورد نیاز این خط آماده افتتاح است.
وی در مورد وضعیت خط متروی تهران_ پاکدشت نیز گفت: مطالعات احداث این خط توسط شرکت متروی تهران انجام و مقرر شده که این خط به خط هشت متروی تهران متصل شود؛ اما هنوز ساخت خط هشت تهران هم آغاز نشده است.
انتهای پیام