عضو جامعه فعالان مردمی اربعین تشریح کرد:

«پویش خدمت حسینی» کوتاه‌ترین راه خدمت به زائران اباعبدالله

عضو جامعه فعالان مردمی اربعین با اشاره به راه‌اندازی «پویش خدمت حسینی» گفت: یکی از وظایف ما در قبال زائران این است که به هنگام بازگشت به ویژه در مرزها کمک کنیم، برای این کار نیز هم به کمک‌های مالی و جمع‌آوری آن و هم نیروی انسانی نیاز داریم. در واقع باید شرایطی را فراهم کنیم که تمام جریان‌ها و حتی تک‌تک مردم نیاز زائران را بدانند تا بتوانند خدمات بهتری را ارائه دهند، از این رو «پویش خدمت حسینی» از ۱۰روز پیش برای ارائه خدمات بهتر به زائران راه‌اندازی شده است.

حجت‌الاسلام سید مطهر علیزاده -عضو جامعه فعالان مردمی اربعین- در گفت‌وگو با ایسنا با توضیح در مورد برپایی «پویش خدمت حسینی» اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب به عنوان یک عالم دینی و شخصی که در سطوح بالای مدیریتی کشور فعالیت  داشته‌ و دارند، در مورد اربعین می‌فرمایند «در این پیاده‌روی اربعین این حادثه‌ عجیبی که این سال‌ها پدید آمده است واقعاً یک موهبت بزرگ الهی را خدای متعال در اختیار زائران گذاشته است».

وی ادامه داد: وقتی مردم در این دنیای مادی از خدا غافل می‌شوند نیاز به یک قوه محرکه دارند و امام حسین(ع) در سال ۶۱ هجری قمری این شوک را به جامعه بشری وارد کرد و تا زمانی که این حرکت عمومی اتفاق نیفتد، رشد جامعه، شرایط ظهور و تمدن نوین اسلامی شکل نخواهد گرفت.

این عضو جامعه فعالان مردمی اربعین با بیان اینکه اربعین یک حرکت برای رسیدن به لقاء الله است، خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) می‌فرمایند «جامعه آخرالزمانی اهل اخوت و ایثار هستند»، آنچه امروز هم ما در صحنه اربعین شاهد آن هستیم همین ایثار و از خودگذشتگی است. البته ما به این روحیه اخوت و ایثار نیاز داشتیم و از این رو هم می‌بینیم که چه خادمانی از زندگی شخصی خود می‌گذرند تا در این مسیر به زائران اباعبدالله(ع) خدمت کنند.

علیزاده یادآور شد: در این شرایط وظیفه ما این است که به عنوان یک مسلمان این عشق و محبت را انتشار دهیم که هم یک تکلیف شرعی و هم یک تکلیف عقلی محسوب می‌شود. وقتی به موضوع اربعین و خدمت‌رسانی مردم می‌پردازیم در واقع باعث گسترش این حرکت عظیم می‌شویم. امام سجاد(ع) می‌فرمایند «شما معارف اهل‌بیت(ع) را نشان دهید مردم خودشان به سمت ما می‌آیند».

وی افزود: در پشت صحنه اربعین حسینی جدای از مسئولان، تعداد زیادی از مردم در حال خدمت‌رسانی به زائران هستند، در همین شرایط موجود خیلی از مردم در تهران و سایر استان‌ها در حال تدارک برنامه برای روز اربعین هستند و می‌خواهند از این قافله عاشقی جا نمانند.

این عضو جامعه فعالان مردمی اربعین ابراز کرد: یکی از وظایف ما در قبال زائران این است که به هنگام بازگشت به ویژه در مرزها کمک کنیم، برای این کار نیز هم به کمک‌های مالی و جمع‌آوری آن و هم نیروی انسانی نیاز داریم. در واقع باید شرایطی را فراهم کنیم که تمام جریان‌ها و حتی تک‌تک مردم نیاز زائران را بدانند تا بتوانند خدمات بهتری را ارائه دهند.

علیزاده بیان کرد: مردم ما هر سال نسبت به موضوع اربعین دارای یک بلوغ بهتری می‌شوند اما تلاش کردیم که در «پویش خدمت‌ حسینی» تعداد خدمات و ایده‌های بهتر خدمت‌رسانی را به گوش مردم برسانیم. برای نمونه امسال در ترمینال‌های مرزی یا حتی استانی شاهد برپایی مواکبی هستیم که خادمان آن در انتقال وسائل زائران به آنها کمک می‌کنند، حتی برخی مواکب شرایطی را فراهم کردند تا زائران برای گرفتن وسائل نقلیه معطل نشوند و با خستگی به دنبال ماشین نباشند.

وی ادامه داد: در واقع تلاش ما براین است که در این پویش هر کسی با هر مدلی که می‌تواند کمک کند زیرا این باعث یک حرکت اقیانوسی می‌شود که هم زائر و هم خادم در مسیر این اقیانوس قرار می‌گیرند. در این راستا دشمن هم دست و پای بیهوده می‌زند.

علیزاده تاکید کرد: در «پویش خدمت‌ حسینی» بیشتر روایتی از خدمات به زائران را مشاهده می‌کنید. در واقع هر خدمت به مثابه یک قطره‌ای است که در کنار هم به یک اقیانوس تبدیل می‌شود، بنابراین هرکسی خودش را در این فضا ببیند شرایطی را برای کمک فراهم می‌کند.

این عضو جامعه فعالان مردمی اربعین با اشاره به نمونه‌هایی از خدمت‌رسانی به زائران اربعین تصریح کرد: بسیاری از زائران در مسیر حرکت به سمت مرز ممکن است با اشکالات فنی در ماشین خود مواجه شده یا حتی تصادف کنند. از این رو گروه‌هایی شامل مکانیک، صافکار و حتی نقاش در مرزها مستقر هستند و به زائران خدمات رایگان می‌دهند، برای نمونه زائری در مسیر مرز مهران تصادف کرده بود و این گروه ماشین زائر را تحویل و تمام ایرادات آن را برطرف کردند و زائر به هنگام بازگشت با یک ماشین کاملا سالم مواجه شد.

علیزاده با اشاره به اینکه این پویش نزدیک به 10 روز است که به راه افتاده است، توضیح داد: پس از راه‌اندازی این پویش شاهد خدمات رایگان زیادی از سوی مردم به اندازه توان‌شان بودیم، مثلا در مرز یکی از مشکلات پارکینگ برای پارک ماشین است و شاهد بودیم برخی از مردم که دارای پارکینگ بودند آن را در اختیار زائران قرار دادند و برخی با ماشین خود به صورت رایگان مردم را به سمت مقصدشان می‌رساندند.

وی در پایان گفت: برخی در امر راهنمایی زائران فعالیت داشتند. برای نمونه در امدادائر، خادمان بعد از شنیدن مشکل زائر سریعا راه‌حل و هماهنگی‌های لازم را انجام داده و به سراغ زائر می‌رفتند و مشکل او را حل می‌کردند. برای نمونه امروز یک اتوبوس از خادمان در حال بازگشت به مازندران بود که با امدادزائر تماس گرفته شد که اتوبوس کولر ندارد و هوا به شدت گرم است، همچنین غذا هم ندارند، بچه‌های امدادزائر سریعا یک موکب در مسیر برای ارائه غذا به این خادمان هماهنگ و با ارتباط با وزارت راه و شهرسازی در مسیر یک اتوبوس مجهز در اختیار این خادمان قرار دادند.

برای آشنایی بهتر با «پویش خدمت‌ حسینی» موشن‌گرافی زیر را ببینید:

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۴ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۵:۳۳
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 1402061409564
  • خبرنگار : 30189

برچسب‌ها