صادرات صنایع دستی بهترین گزینه در شرایط تحریم/چالش‌های خانه‌های خلاق و نوآوری برای سرپا ماندن

مدیر خانه خلاق و نوآوری نقلی با اشاره به پتانسیل‌های شهر کاشان در توسعه صنایع خلاق و نوآور فرهنگی، گفت: در حالی که در شرایط تحریم، صادرات صنایع دستی می‌توانست زمینه خوبی برای تجارت بازرگانی بین‌المللی باشد، ولی از سوی معاونت علمی ریاست‌جمهوری حمایت‌های زیادی دریافت نکردیم، ضمن آنکه اغلب خانه‌های خلاق استیجاری هستند.

به گزارش ایسنا، اکبر رضوانیان در حاشیه بازدید خبرنگاران در قالب تور فناورانه با بیان اینکه این مرکز از سال ۸۶ فعالیت خود را آغاز کرده است، گفت: بخشی از این مرکز به اقامتگاه بوم‌گردی و بخش دیگر آن که شامل سرداب می‌شود، با تبدیل شدن به تماشاخانه و با مجوز وزارت ارشاد، به فعالیت‌های هنری مانند تئاتر و نمایشنامه‌خوانی اختصاص یافته است.

وی فروشگاه‌ها و کارگاه‌های صنایع دستی را از دیگر بخش‌های این خانه خلاق دانست و ادامه داد: خانه خلاق نقلی با حضور معاون علمی سابق رئیس‌جمهوری افتتاح شد، ولی تاکنون شاهد دریافت حمایت‌های خاصی از سوی معاونت علمی نبودیم.

رضوانیان، حمایت از برگزاری رویدادهای خلاق و استارت‌آپ‌ها را از جمله زمینه‌های حمایتی معاونت علمی از خانه‌های خلاق دانست و یادآور شد: در حال حاضر در شرایطی هستیم که از نظر جذب توریست خارجی در نقطه صفر قرار داریم. توریست‌های خارجی که به شهر کاشان وارد می‌شوند، عمدتا از کشورهای چین و روسیه هستند که مخاطب آنها بیشتر هتل‌های ۵ ستاره است نه بوم‌گردها.

مدیر خانه خلاق نقلی با اشاره به تجربیات استارت‌آپ‌ها در حوزه گردشگری در بین سال‌های ۹۳ تا ۹۷، گفت: در این سال‌ها شاهد ورود توریست‌های اروپایی بودیم و بیشترین تعداد توریست خارجی را پذیرا بودیم، ولی الان ما چیزی به نام توریست خارجی نداریم و از سوی دیگر با توجه به وضعیت اقتصادی کشور، گردشگر داخلی نیز محدود شده است.

وی با اشاره به وضعیت «فصول رونق گردشگر» (High Season) و فصل «افول گردشگر» (Low-Season) در شهر کاشان، خاطر نشان کرد: زمان رونق گردشگری در این شهر معمولا در ۳ ماه اول سال است و در حال حاضر با رکود گردشگر مواجهیم و ما در کنار فعالیت‌های نوآوری، اقدام به برگزاری رویدادهای خلاقانه مانند جشنواره عروسکی خلاق کردیم. این رویداد هر چند که با رویکرد خلاقیت بوده است، ولی هیچ حمایتی دریافت نکردیم.

وی در خصوص این جشنواره عروسکی، توضیح داد: عروسک‌هایی که در این جشنواره که امسال دومین دوره آن دی ماه سال جاری برگزار می‌شود، باید دارای ۳ ویژگی‌باشند که شامل «خلاق بودن عروسک‌ها»، «عروسک‌ها باید با ظروف بازیافتی باشند» و «ایده‌های متفاوت در آن ارائه شده باشد» می‌شود.

مدیر خانه خلاق نقلی برگزاری «جشنواره نقالی» را از دیگر رویدادهای این مرکز دانست و گفت: در این رویداد که در آبان ماه سال جاری برگزار می‌شود، فراخوان آن منتشر شده و اولین دوره آن در خانه نقلی و برخی از خانه‌های سنتی کاشان برگزار می‌شود.

وی برگزاری «دورهمی» را از دیگر برنامه‌های خانه خلاق نقلی دانست که در تیر ماه سال جاری با حضور ۹۰ خانه بوم‌گردی برگزار شد. 

محدودیت شبکه‌های اجتماعی

وی با اشاره به محدودیت دسترسی به شبکه‌های اجتماعی، گفت: این محدودیت موجب شد تا بسیاری از استارت‌آپ‌ها نتوانند فعالیت‌های خود را ادامه دهند، به گونه‌ای که تیم‌هایی که بر بستر شبکه‌های اجتماعی راه‌اندازی شده بودند، ابزارهای بازاریابی خود را در حوزه‌های صنایع دستی، گردشگری و هنری از دست دادند.

رضوانیان با بیان اینکه خانه خلاق نقلی تنها خانه بخش خصوصی است که مکان استقرار متعلق به مجموعه است، یادآور شد: مکان استقرار غالب خانه‌های خلاق اغلب استیجاری است و اعتقاد دارم در کشور تنها ۱۰ خانه خلاق باشد، ولی با شیوه‌های حمایتی صحیح اداره شود؛ چرا که خانه‌های خلاق یک واژه پر محتوای اکوسیستم نوآوری کشور است که با تقویت آنها می‌توان اتفاقات خوبی را رقم زد.

این فعال حوزه صنایع خلاق با بیان اینکه مشکل عدم ورود توریست دست ما نیست، ولی ما برای سرپا ماندن، در حال تلاشیم و اقدامات دیگری را اجرایی می‌کنیم، اظهار کرد: در زمان تحریم بهترین زمینه صادراتی کشور می‌توانست صنایع دستی باشد، چون این اقلام جزء اقلام تحریمی نیستند، ولی ما کمترین میزان صادرات را داریم.

رضوانیان، نساجی، فرش، زری‌بافی و شعر بافی و زیلو را از جمله صنایع دستی کاشان نام برد و افزود: در هفته گذشته شهر کاشان «شهر جهانی نساجی» نامگذاری شد.

خلاقیت اساس توسعه صنایع فرهنگی

رضوانیان با تاکید بر ضرورت توجه به رویکرد نوآورانه و خلاقیت در صنایع خلاق، گفت: در دوره اول این جشنواره عروسکی، یکی از نمایش‌ها با حضور ۴ کیسه زباله بود که در مدت یک ساعت اجرا شد.

وی اضافه کرد: در برخی مواقع خلاقیت، یک موضوع تکراری است، ولی تیم‌های خلاق توانستند از پارچه سنتی که در کاشان به تولید می‌رسد، با کاربرد خلاقیت و نوآوری در مد و لباس استفاده کنند.

به گزارش ایسنا، خانه‌های خلاق و نوآوری، به عنوان پلتفرم اصلی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، مسؤول تحقق زیست‌بوم فناوری‌های فرهنگی و صنایع خلاق در کشور هستند. این امر از طریق سیاست‌گذاری، تسهیل‌گری و حمایت از شکل‌گیری شرکت‌های خلاق و نوآور از طریق کمک به ایجاد زیرساخت، تسهیلات مالی، مشاوره، توانمندسازی و حمایت‌های معنوی در توسعه محصول و بازار فناوری‌های نرم و صنایع خلاق است.

برنامه خانه خلاق و نوآوری شامل «ارائه خدمات زیرساخت و استقرار»، «ارائه خدمات تجاری‌سازی»، «توسعه بازار، بازارسازی»، «مشاوره تجاری‌سازی» و «آموزش عملی و حل مساله برای توسعه طرح و شرکت‌های نوپا برای راه‌اندازی کسب و کارهای خلاق» می‌شود.

شرکت‌های خلاق همانند شرکت‌های دانش‌بنیان، اهمیت شایان توجهی در رشد اقتصادی و جهت‌دهی به مسیر آینده توسعه اجتماعی و فرهنگی و اشتغال‌زایی و کارآفرینی جوامع انسانی دارند و برای اثبات اثرگذاری اقتصادی فناوری‌‎های نرم و صنایع خلاق و فرهنگی، باید به گردش مالی آنها اشاره شود که در حال حاضر گردش مالی صنایع خلاق حدود ۲۷۰۰ میلیارد دلار برآورد شده و بیش از ۵۰ میلیون نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرده است. 

با توجه به اهمیت صنایع خلاق و فرهنگی در جهان و ظرفیت اشتغال‌زایی و درآمدزایی بالای این صنعت در کشور و تأثیر آن در زنجیره ارزش دیگر صنایع، معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری برنامه حمایت‌ مادی و معنوی خود از شرکت‌های خلاق را در قالب تسهیلات مالی و غیرمادی به صورت مستقیم و غیرمستقیم تدوین و ارائه کرده است.

در چارچوب این برنامه، تاکنون ۱۵۰۰ شرکت خلاق احراز صلاحیت شده و مشمول حمایت‌های تسهیلات مالی، «سیدمانی» و «مشاوره‎» معاونت علمی شدند که نتایج مؤثری در رسوخ و ارتقای سطح فناوری و رشد حوزه‌‎های گوناگون فناوری در پیوند با شرکت‌های دانش‌بنیان مانند بهره‌‎وری از فناوری‌‎های VR وAR -، هوش مصنوعی و کسب‌وکارهای دیجیتال، انیمیشن و سینما، گردشگری و میراث فرهنگی داشته و در پیامد آن، امکان اشتغال‌زایی معنی‌دار نسل جوان و تحصیلکرده در حوزه‌های فرهنگی و هنری و علوم انسانی و اجتماعی را فراهم آورده است.

تاکنون ۱۰۴ خانه خلاق در کشور راه‌اندازی شده است.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۴ شهریور ۱۴۰۲ / ۰۸:۰۰
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1402061409069
  • خبرنگار : 30057