اکبر نصراللهی با اشاره به برگزاری مرحله نهایی داوری آثار ارسالی به دبیرخانه سومین جشنواره بینالمللی رسانهای امام رضا(ع)، که چهارشنبه و پنجشنبه، هشتم و نهم شهریور ماه در تهران انجام و آثار شایسته تقدیر از سوی داوران به دبیرخانه معرفی شد، اظهار کرد:۵۰ داور برجسته و مجرب، آثار راهیافته به دور نهایی در بخشهای مختلف را با مدّنظر قرار دادن دو شاخص کلان «سوژههای اختصاصی و ایدههای نو» و «پرداخت اختصاصی سوژهها» داوری و انتخاب کردند.
وی یادآور شد: نگاه به امام رضا(ع) و سیره ایشان، نباید صرفاً به جنبههای زیارتی و احساسی محدود شود؛ چراکه این امام، مظهر عشق، عدالت، علمآموزی، نوعدوستی، گفتوگو، تعامل با دیگران و... هستند، لذا نگاه رسانهای به ایشان هم باید با لحاظ کردن این ویژگیها و همراه با عمق و معرفت بیشتری باشد؛ امری که جشنواره نیز درصدد تحقق آن است و تلاش میکند به تدریج و در همه قالبهای رسانهای علاوه بر پرداختن به جنبههای احساسی و زیارتی، معرفتافزایی رضوی را هم مدّنظر داشته و توسعه دهد.
نصراللهی مدعی شد: معتقدم جشنواره رسانهای امام رضا(ع) هماکنون در ابتدای مسیری بلند در بزرگراهی معنوی است، بنابراین نمیتوان انتظار داشت که تنها پس از ۳ دوره برگزاری، جشنواره به همه اهداف کمی و کیفی و معنوی خود رسیده باشد، اما میتوان اذعان و اعتراف کرد که مبنا و ریلگذاری خوبی برای طی این مسیر در نظر گرفته و اجرایی شده است.
وی ادامه داد: شاهد این ادعا، تنوع و تکثر آثار دریافتی با سطوح بالا؛ نه تنها از هموطنان اهل هنرِ شیعی، بلکه هموطنان اهل سنت و حتی متدیّنین سایر کشورهای اسلامی است که دلیل اصلی این روند روبهرشد، آسیبشناسی مشکلات و موانع رسیدن به اهداف مذکور در هر دوره و تلاش برای رفع تدریجی آنهاست.
وی برگزاری نمایشگاهی از آثار برتر، همزمان با برگزاری اختتامیه در مشهد را یکی دیگر از نقاط متمایز این دوره از جشنواره عنوان کرد و گفت: همزمان با ایام برپایی آئین اختتامیه، آثار برجسته تصویری و تلویزیونی جشنواره در سینماهای برخی از کلانشهرهای کشور بویژه مشهد و تهران به نمایش گذاشته خواهد شد.
حمایت از جریان تولیدات رسانهایِ امام رضایی
محسن هوشمند، رئیس مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی نیز با اشاره به فلسفه برپایی جشنواره رسانهای امام رضا(ع) گفت: یکی از رویکردهای اصلی و وظایف راهبردی مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی، زمینهسازی، همراهی، حمایت و پشتیبانی از جریان تولیدات رسانهایِ به نام مبارک امام رضا(ع) و موضوعات مرتبط با این امام بزرگوار است تا این آثار روز به روز تقویت شده و به لحاظ کمی و کیفی توسعه پیدا کند.
وی افزود: در این زمینه کارهای مختلف و متعددی در حال انجام و اجراست که یکی از آنها تلاش برای شکلگیری یک جشنواره رسانهای تراز در سطح ملی و بینالمللی است.
شبکهسازی خادمان رسانهای
هوشمند افزود: جشنواره رسانهای امام رضا(ع) در ذیل اهداف خود درصدد است بستری فراهم کند تا ضمن شناسایی و شبکهسازی تولیدکنندگان آثار رسانهای با مضامین امام رضایی، در مرحله بعد با حمایت، همراهی و پشتیبانی آنها زمینه تولید هرچه بیشتر آثار فاخر مرتبط با امام هشتم(ع) را فراهم سازد.
وی ادامه داد: بررسی و برآیند کمی و کیفی آثار و تولیدات، نشانگر رشد قابل ملاحظه هر دوره از جشنواره نسبت به دورههای پیشین، چه به لحاظ تعداد آثار و شرکتکنندگان و چه کیفیت آثار ارسالی است، با اینحال قطعا این نقطه، هدف نهایی ما نیست و همچنان انتظار بیشتری از نظر کمیت و کیفیت آثار داریم که امیدواریم با تلاش بسیاری که وجود دارد و همچنین همراهی و همدلی خادمان رسانهای امام رضا(ع) در رسانهها و تلاش ویژه مدیران رسانهای، هر روز شاهد ارتقاء کمی و کیفی آثار و پیشرفت این روند معنوی باشیم.
رصد و آسیبشناسی مستمر فرآیندها
رئیس مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی همچنین با اشاره به رصد دقیق و آسیبشناسیِ مستمر این جشنواره رسانهای گفت: اگر به اذعان داوران گرامی، شاهد ارتقاء محسوس جشنواره در سومین سال برگزاری آن هستیم، دلیلش آسیبشناسی مستمر در دورههای گذشته و اصلاح روندهای معیوب و کمکیفیت بوده، بهگونهای که این اصلاح در فراخوان جشنواره، اجزای آن، چیدمان داوران و نوع فرایند ارسال، دریافت و بررسی و ارزشیابی آثار و شاخصهای ارزشیابی آثار لحاظ شده است.
هوشمند تاکید کرد: این آسیبشناسی همچنان و در هر دوره ادامه دارد و امیدواریم با استفاده از نقدهای هیأت داوران، اعضای کارگروههای جشنواره و شرکتکنندگان و علاقهمندان، بتوانیم در دورههای بعدی، جشنوارههایی بهتر و با استانداردهای بالاتری را برگزار کنیم.
بر اساس گزارش روابط عمومی آستان قدس رضوی، وحدت عماد، دبیر اجرایی سومین جشنواره رسانهای بینالمللی امام رضا(ع) نیز به نکته حائزِ اهمیتی درباره این دوره اشاره کرد و گفت: از منظر من اصلیترین ویژگی این دوره، حضور پرشور جوانان است، به شکلی که اکثر شرکتکنندگان در سومین دوره جشنواره رسانهای امام رضا(ع) را جوانان بین ۱۷ تا ۳۰ سال تشکیل میدهند و این یک امید بزرگ برای نهاد دینی و مردمی مثل آستان قدس رضوی است که جوانان عزیز میهن اسلامیمان، خود را متعهّد به نشر سیره و معارف ناب حضرت رضا(ع) و فرهنگ رضوی میدانند. این حضور و مشارکت جوانان منجر به شتابگیری تولید و نشر محتواهای دینی در قالبهای نوین (بویژه در فضای مجازی) همچون پادکست، موشنگرافی، فیلم کوتاه و... در مقایسه با قالبهای سنتی رسانه همچون مقاله و یادداشت است.
انتهای پیام