به گزارش ایسنا به نقل از گروه صنعتی بارز، جمال میرزایی در گفت و گو با خبرنگار کاماپرس ضمن تشریح وضعیت مجموعه از نقطه نظر تولید و سهم محصول در بازار، اظهار کرد: شرکت بارز علاوه بر تنوع بالا در نوع و کیفیت محصول، هم اکنون ۴۸ درصد سهم تولید تایر داخل و ۳۴ درصد سهم مصرف بازار را در اختیار دارد.
بارز یکی از بزرگترین تولید کنندههای تایر سواری در کشور
وی با بیان اینکه بارز یکی از بزرگترین تولید کنندههای تایر سواری در داخل کشور است، افزود: کارخانههای بارز در مجموع سالانه بیش از۱۳۰ هزار تن تایر سواری تولید میکنند. سال گذشته مجموعه کردستان به تنهایی ۳۶ هزار تن و مجموعه کرمان ۹۲ هزار تن تولید داشت.
وی با بیان اینکه ۵۰ درصد سهم مصرف تایرهای سواری کشور توسط مجموعه بارز تولید میشود، گفت:سالانه حدود ۲۳ میلیون تایر سواری در کشور مصرف میشود که ۱۱ میلیون آن بارز است.
افزایش ظرفیت تولید به ۲۵۰ هزار تن تا سال ۱۴۰۵
میرزایی ادامه داد: افزایش ۳۰ هزار تنی ظرفیت تولید مجموعه تا سال آینده یکی از مهمترین برنامههاست که طی آن ظرفیت تولید کردستان با ۴ هزار تن افزایش به ۴۰ هزار و مجموعه کرمان با افزایش ۲۶ هزار تنی به ۱۱۸ هزار میرسد. همچنین افزایش ۱۱۰ هزار تنی ظرفیت مجموعه برنامه توسعه بعدی است که طی آن ظرفیت کل مجموعه تا سال ۱۴۰۵ به ۲۵۰ هزار تن تولید سالانه ارتقا پیدا میکند.
از تولید تایر سبز و الکتریکی تا تایر هواپیما
میرزایی در رابطه با نوآوریهای مجموعه بارز، به راهاندازی بزرگترین مجموعه تست خودرو و تایر خاورمیانه، تأسیس مرکز تحقیقات و آر اند دی با حضور بیش از۱۰۰ متخصص و خریداری ماشین آلات صنعتی جدید برای نوآوری و ارایه محصولات نوین اشاره کرد.
به گفته وی، ارایه محصولات و فناوریهای نو با توجه به نیاز بازار و مشتری از اهداف مهم مجموعه بارز است که تولید تایر سبز، تایر الکتریکی و همچنین تایر هواپیماهای سواری در همین راستا اجرایی شده است.
رییس انجمن صنفی به اقدام این گروه صنعتی برای تولید تایر هواپیمای سواری اشاره کرد و در این رابطه توضیح داد: تولید تایر هواپیماهای سواری برای اولین بار در کشور به عنوان یک پروژه تک در دستور کار مجموعه بارز قرار گرفت. در این راستا نمونههای تولید شده اولیه موفق به اخذ استانداردهای لازم نشده و بنابراین نمونه دوم تولید و ارسال شده و منتظر نتیجه آن هستیم.
روسیه و کشورهای آسیای میانه متقاضی تایرهای بارز
میرزایی همچنین توسعه صادرات و تبدیل شدن به برترین تولیدکننده داخلی و منطقه را از اهداف مجموعه برشمرد و خاطرنشان کرد: توسعه صادرات قطعا" جزو اولویتهاست که البته طی چند ماه اخیر با هدف تأمین و پوشش نیاز داخل، تقریبا" متوقف شده است. روسیه و کشورهای آسیای میانه از متقاضیان تایرهای خاص بارز از جمله تی بی آر و رادیال باری اتوبوسی هستند. قطعا" در آینده نزدیک ضمن تأمین نیاز داخل، در حوزه صادرات نیز ورود میکنیم.
وی افزود : البته با برنامهریزی تمام ۱۰ شرکت تولید کننده داخلی، طی ۴ سال آینده نیاز کشور به انواع محصولات تایر تأمین شده و در این حوزه خودکفا میشویم.
وضعیت سوددهی مجموعه بارز
مدیرعامل گروه صنعتی بارز با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ و سه ماهه اول ۱۴۰۱ به دلیل بدهی ارزی و ناپایداری نرخ ارز عملکرد مطلوبی نداشتیم، گفت: اما با بهبود تدریجی شرایط، سال ۱۴۰۱ را با ۳۷۳ میلیارد تومان سود به پایان رساندیم. این روند سودآوری امسال هم به دلیل ارتقای عملکرد تکنیکال، بهبود کیفیت، کاهش وزن محصولات و خرید مواد اولیه با قیمت مناسب ادامه دارد.
سهم ۳۴ درصدی بارز از مصرف بازار
کسب استاندارد ایمارک اروپا و بکارگیری تکنولوژی شرکت کندیننتال آلمان به عنوان چهارمین شرکت برتر دنیا در حوزه تایرسازی، میزان قابل قبول برگشتی محصول (۰.۳ در هزار یا ۳ در ۱۰ هزار)، سهم ۴۸ درصدی تولید تایر داخل و ۳۴ درصدی در مصرف بازار، از مهمترین شاخصهای نشان دهنده کیفیت بالای محصولات بارز است.
نائب رئیس هیئت مدیره گروه صنعتی بارز با اشاره به رصد کیفیت محصولات بارز طی فرایند تولید، توضیح داد: رصد کلیه شاخصهای فنی در فرایند خط تولید، نمونهبرداری از محصولات خط تولید و سطح بازار و ارسال رندم چک آن به آزمایشگاه و یونیفرمیتی ۱۰۰ درصد تایرها برای حفظ و رصد کیفیت در همین راستا انجام میشود.
افزایش ۲۰۰۰ نفری نیروی انسانی بارز تا دو سال آینده
مهندس میرزایی همچنین به وضعیت مثبت نیروی انسانی در مجموعه بارز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بیش از ۴ هزار نیرو به صورت مستقیم در این مجموعه فعالیت میکنند. در صورت اجرایی شدن برنامه توسعه، طی ۳ سال آینده ۲۰۰۰ نیروی جدید به مجموعه اضافه خواهند شد.
تبعات منفی طرح قیمتگذاری دستوری در صنعت تایرسازی
رییس انجمن صنفی صنعت تایر ایران همچنین به برخی چالشهای صنعت تایرسازی کشور اشاره کرد و گفت: معضلات مرتبط با تخصیص ارز و همچنین تبعات ناشی از طرح قیمتگذاری دستوری مانند حذف رقابت سالم بین تولیدکنندگان و سلب آزادی انتخاب مشتری از مهمترین چالشهای پیشروی صنایع محسوب میشود.
به گفته وی، ایجاد تقاضای کاذب و در پی آن بروز پدیدههایی همچون رشد انبارکهای کوچک خانگی و قاچاق معکوس از دیگر تبعات منفی طرح قیمتگذاری دستوری است. این مساله علاوه بر ایجاد هزینههای اقتصادی کاذب برای خریدار، به دلیل عدم رعایت استاندارد نگهداری محصول در انبار خانگی، به کیفیت تایر نیزآسیب وارد میکند.
وی با تاکید بر ضرورت ایجاد شرایط رقابت سالم و آزاد بین تولید کنندگان داخلی، بیان کرد: فضای آزاد رقابتی به این معناست که شرایطی فراهم باشد که یک محصول با دو کیفیت و قیمت متفاوت عرضه شده و مشتری حق انتخاب داشته باشد. اما در طرح قیمت گذاری دستوری یک تایر با سایز مشابه در تمامی شرکتهای تولیدی با یک قیمت ثابت و دستوری عرضه شده و حق انتخاب محصول باکیفیت از مشتری دریغ شده است.
نوآوریهای بارز در توزیع محصول
مدیرعامل مجموعه بارز در ادامه به برنامهها و سیاستهای مجموعه در حوزه توزیع محصول اشاره کرد و گفت: تعویض و نصب تایر نیازمند رعایت برخی استانداردها همچون بالانس و یونیفرم کردن آنهاست که این مهم تنها در آپاراتیها محقق میشود. بنابراین توصیه ما به مردم و همچنین نمایندگیها این است که برای حفظ کیفیت، توزیع تایر را از طریق مجموعه آپاراتیها انجام دهند.
همکاری مشترک بارز با اسنپ
وی به طرح جدید گروه صنعتی بارز در حوزه توزیع با کیفیت و جلب رضایت مشتری اشاره کرد و گفت: در این راستا برای توزیع و فروش تایر با اسنپ کارفیکس همکاری میکنیم. طی این همکاری، مشتری از طریق اپلیکیشن اسنپ کارفیکس محصول را خریداری میکند ولی لاستیک در آپاراتی در اختیار مشتری قرار گرفته و همانجا تعویض میشود.
توصیه مهم رییس انجمن صنفی صنعت تایر به مصرف کنندگان
مدیرعامل گروه صنعتی بارز در بخش پایانی این گفتوگو خطاب به مصرفکنندگان توصیه کرد: تا پیش از نیاز نسبت به خرید و انبار تایر اقدام نکنید. این مساله ضمن ایجاد تقاضای کاذب، به کیفیت تایر لطمه وارد میکند. همچنین از خرید تایر از بازار آزاد خودداری کنید، چراکه قیمتها در بازار آزاد غیرمنصفانه و کاذب بوده و واقعا در حق مصرف کننده ظلم میشود. در حال حاضر تولید ببیش از نیاز بوده و قاعدتا" با کمی صبوری میتوانید محصولات مدنظر خود را با قیمت مناسب خریداری کنید.
مهندس میرزایی با تاکید بر اینکه اختلاف نرخ بازار هیچ نفعی برای مجموعه بارز ندارد، بیان کرد: نرخ فعلی تایر تابع شرایط ورودی، قیمت مواد اولیه و نرخ ارز است و در هرصورت خریداری محصول از روشهای توزیع مجموعه بسیار به صرفه تر از تهیه در بازار آزاد است.
انتهای رپرتاژ آگهی