یک منبع: بسته جدید ترکیه و سازمان ملل درباره ابتکارعمل غلات کارایی ندارد

یک منبع مطلع اعلام کرد، بسته جدید پیشنهادهای مربوط به ابتکارعمل غلات از سوی سازمان ملل و ترکیه ضامن بازگشت روسیه به این توافق نیست و کارایی چندانی برای غلبه بر موانع صادرات محصولات کشاورزی روسیه ندارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، هاکان فیدان وزیر خارجه ترکیه پس از دیدار با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه گفت، آنکارا به همکاری سازمان ملل پیشنهادهای جدیدی را مربوط به از سرگیری ابتکارعمل غلات دریای سیاه آماده کرده است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز گفت که راه حل‌های قطعی ارائه شده به لاوروف درباره دسترسی موثرتر تولیدات کشاورزی روسیه به بازارهای جهانی بخشی از این تلاش جدید برای از سرگیری این ابتکارعمل است.

این منبع مطلع همچنین گفت: در رسانه‌ها و بحث‌های انجام شده، اظهاراتی را می‌بینیم که این پیشنهادهای جدید می‌تواند ضامن بازگشت روسیه به این ابتکارعمل باشد. این دیدگاهی نادرست است چون کار زیادی برای برداشتن موانع سر راه صادرات محصولات کشاورزی روسیه و برآورده شدن انتظارات این کشور بایستی انجام شود.

این منبع در پاسخ به سوالی درباره موضع مسکو در مذاکرات نیز گفت: روسیه نیازمند تضمین است.

در این میان وی گفت که آنکارا به شرکای غربی خود درباره خطرات یک افزایش شدید قیمت در محصولات کشاورزی در صورت تشدید تنش در منطقه دریای سیاه هشدار داده است.

وی افزود: هم آنکارا و هم سازمان ملل بارها درباره این مساله هشدار داده‌اند. خطر افزایش قیمت‌ها به دلیل تشدید تنش در منطقه اکنون بسیار بالاست.

انتهای پیام

  • جمعه/ ۱۰ شهریور ۱۴۰۲ / ۰۸:۵۸
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402061006557
  • خبرنگار : 71129