سجاد عباسی فشمی در گفتوگو با ایسنا، زیست بوم نوآوری کشورها را شامل اجزایی دانست که دارای ارتباطاتی برای ارائه برخی از دستاوردهای خاصی است و گفت: اجزای این زیست بوم شامل شتابدهندهها، شرکتهای دانشبنیان، استارتآپهاو غیره هستند که نیاز است ارتباطات میان این اجزا را ایجاد کرد، در غیر این صورت صنعت، شرکتها و سرمایهگذاران در جزیرههای خود فعال خواهند شد.
وی برگزاری رویدادهایی مانند اینوتکس که هدف آن ایجاد ارتباط میان اجزای این زیست بوده است را موجب به جریان افتادن فضای نوآوری دانست و ادامه داد: بر این اساس رویداد اینوتکس را در ۳ بخش «نمایشگاهی»، «رویدادی» و «مجازی و آنلاین» تعریف کردیم.
بخش نمایشگاهی:
فشمی با اشاره به بخش نمایشگاهی این رویداد، اظهار کرد: در حالی که فضای نمایشگاهی اینوتکس امسال نسبت به سال گذشته، ۶۶ درصد افزایش داشته است، ولی در ماه اول شروع ثبت نام، تکمیل ظرفیت شد و محدودیت ما برای برگزاری این نمایشگاه، مساحت فضای نمایشگاهی بوده است.
وی با بیان اینکه در این دوره ۴۵۰ مشارکت کننده و غرفهدار پذیرش شدند، گفت: از این میزان مشارکتکننده، حدود ۳۴ درصد را استارتآپها و ۲۰ درصد را شرکتهای دانشبنیان و مابقی را شرکتهای سرمایهگذاری، شتابدهندهها و پارکهای فناوری تشکیل میدادند.
دبیر نمایشگاه اینوتکس اظهار کرد: از میان مشارکتکنندگان، ۲۵ مشارکت کننده خارجی از کشورهای روسیه، پاکستان و ترکیه بودند، علاوه بر آن از تمام بازیگران فعال در زیست بوم نوآوری کشور، نمایندهای در این رویداد حضور داشتند.
فشمی با بیان اینکه حضور این مشارکت کنندگان در این رویداد نوآورانه زمینهساز ارتباطات غیر منظمی میشد، یادآور شد: به منظور آنکه این ارتباطات ساماندهی شود، در کنار بخش نمایشگاهی، رویدادهای مختلفی برنامهریزی شد تا به اهداف اصلی برسیم.
کافه سرمایه
وی توسعه فضای سرمایهگذاری در حوزه نوآوری را یکی از اهداف اصلی این رویداد نام برد و ادامه داد: برای تحقق این هدف، یکسری رویدادها و برنامههایی در حاشیه نمایشگاه اینوتکس تعریف کردیم که از آن جمله میتوان به برنامه «کافه سرمایه» اینوتکس اشاره کرد. در این بخش، از مجموع ۷۶ استارتآپ و ۵۴ سرمایهگذاری که بررسی و تایید شدند، ۴۱۶ جلسه سرمایهگذاری در مدت ۴ روز برگزار شد. این جلسات میان استارتآپها و سرمایه گذاران در واقع جلسات اولیه آشنایی دو طرف است.
رویداد فینوتکس
فشمی، رویداد فینوتکس را از دیگر برنامههای جنبی اینوتکس امسال نام برد و گفت: این برنامه دارای بخشهای جنبی دیگری بود که یکی از این بخشها «جشنواره معرفی تاثیرگذارترین نهادهای نوآوری در حوزه مالی» بود.
وی افزود: در این بخش اثرگذارترین بانکها، شرکتهای سرمایهگذاری، شتابدهندهها، شرکتهای بیمهای و سکوهای تامین مالی، انتخاب و معرفی شدند. هدف از این رویداد این بود که سایر نهادها در حوزه نوآوری تلاش بیشتری صورت دهند.
دبیر نمایشگاه اینوتکس «تامین مالی جمعی» را از دیگر بخشهای فینوتکس ذکر کرد و یادآور شد: در این حوزه، ارزیابی موشکافانهتری از شرکتها صورت میگیرد؛ چرا که در این حوزه سرمایهگذار قرار نیست بر روی طرحها سرمایهگذاری کند، بلکه عموم مردم بر روی طرحهای نوآورانه سرمایهگذاری میکنند.
فشمی، تاکید کرد: از میان استارتآپها ۳ شرکت نوپا را ارزیابی دقیق انجام دادیم و از سوی دیگر صندوق نوآوری و شکوفایی، اصل سرمایه مردم را ضمانت کرد که مثلا ۴ درصد سود سالیانه پرداخت میشود.
وی با تاکید بر اینکه این روش تامین مالی، سرمایهگذاری خرد به شمار میرود، خاطر نشان کرد: بخش دیگری که امسال برگزار شد، «معرکه اینوتکس» بود که طی آن استارتآپهایی که تازه ایجاد شدهاند و فرصتی برای معرفی خود پیدا نکردند، از ظرفیت این رویداد برای معرفی خود، استفاده میکنند.
فشمی با بیان اینکه این استارتآپها در این رویداد بهویژه به سرمایهگذاران خود را معرفی کردند، افزود: ۲۷ استارتآپ جدید برای اولین بار محصولات و خدمات خود را معرفی کردند.
وی بخش «رقابتی استارتآپی اینوتکس پیچ» را آخرین بخش رویداد فینوتکس ذکر کرد و افزود: امسال این رقابت میان ۴۰۰ استارتآپ در ۵ استان بوده است که در ۳ مرحله با یکدیگر رقابت کردند و در نهایت ۳ استارتآپ برتر کشور به اینوتکس رسیدند و در مقابل سرمایهگذاران با یکدیگر رقابت کردند.
تامین نیازها از سوی فناوران
دبیر نمایشگاه اینوتکس «افزایش مشارکت میان بنگاههای اقتصادی» را از دیگر اهداف بخش فینوتکس نام برد و یادآور شد: از یک سو صنایع یکسری نیازهایی دارند و از سوی دیگر شرکتهایی هستند که میتوانند این نیازها را مرتفع کنند و لازم است میان این دو طرف ارتباطاتی ایجاد شود که برای این منظور چندین رویداد را تعریف کردیم.
فشمی، سلسله رویدادهای ارائه نیازهای فناورانه با عنوان «ریورس پیچ» را از برنامههای دیگر اینوتکس نام برد و یادآور شد: در اینوتکس امسال، ریورس پیچ در ۵ حوزه «تجهیزات پزشکی»، «لوازم خانگی»، «صنایع غذایی»، «نفت،گاز و پتروشیمی» و «رگولاتوری» بوده است. در طی این رویداد از یک سو نیازهای فناورانه صنایع، ارائه و از سوی دیگر شرکتهای توانمند معرفی میشود.
وی با بیان اینکه در طی این رویداد طرفین وارد مذاکره و یا عقد قرارداد خواهند شد، اضافه کرد: در طول ۴ روز برگزاری نمایشگاه و برگزاری ریورس پیچها در مجموع ۳۰ تفاهمنامه رفع نیازهای فناوری به ارزش ۱۶۳ میلیارد تومان منعقد شد.
فشمی، بروکرهای فناوری را یکی از هویتهای زیست بوم کشور دانست و گفت: بروکرها به فروش بیشتر شرکتها کمک میکنند. بروکرها در طول برگزاری ۴ روز اینوتکس در مجموع ۵۳ تفاهمنامه فروش میان شرکتهای حاضر در نمایشگاه با صنایع و بهرهبرداران فناوری به امضا رساندند.
وی تاکید کرد: در مجموع در اینوتکس ۱۴۰۲ تعداد ۸۳ تفاهمنامه رفع نیاز و فروش، منعقد شد که حجم مالی آن به بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان قیمتگذاری شده است.
توسعه شبکهسازی
وی هدف آخر نمایشگاه اینوتکس را «شبکهسازی و تولید محصول» ذکر کرد و یاداور شد: در این زمینه در اینوتکس ۲۰۲۳، برنامههای متنوعی پیادهسازی شد که از آن جمله میتوان به رویداد «استیج اینوتکس» اشاره کرد. در این رویداد در خصوص مسائل و مشکلاتی که کسب و کارهای نوآور نوپا با آن مواجه بودند مورد بحث و تبادل نظر قرار میگیرند.
فشمی با بیان اینکه در این رویداد ۸۰ سخنران دیدگاههای خود را در حوزههای مختلفی چون سرمایهگذاری، نیروی انسانی ارائه کردند، افزود: رویداد «فروم حکمرانی» از دیگر برنامههای ما در این رویداد بود که از سال گذشته برگزار شد و طی آن بخش حاکمیتی و خصوصی تعامل دارند. قوانینی که در حوزه فناوری تصویب شده و یا قوانینی که در این حوزه تاثیرگذار است، طرفین نظرات خود را ارائه میدهند.
وی «فیلترینگ»، «قانون جهش تولید دانش بنیان» و «قوانین رقابت» را از موضوعات مطرح در این رویداد نام برد و خاطر نشان کرد: رویداد «ایستگاه آینده اینوتکس» از دیگر برنامههای این نمایشگاه بود؛ در این بخش آینده تکنولوژی مورد بحث قرار میگیرد. موضوع محوری این رویداد در اینوتکس ۲۰۲۳، «هوش مصنوعی و زندگی دیجیتال» بوده است.
فشمی اظهار کرد: در این رویداد در خصوص آیندهای که هوش مصنوعی برای کسب و کارها ایجاد میکنند و ممکن است متاثر از این فناوری شوند، با حضور سخنرانان داخلی و خارجی مورد ارزیابی قرار گرفت.
دبیر نمایشگاه اینوتکس خاطر نشان کرد: از میان برنامههایی که در اینوتکس برگزار شد، ۲۲۰ سخنران، اقدام به ارائه محتوا به مخاطبان کردند و تعداد بازدیدکنندگان این رویداد بیش از ۱۰۰ هزار نفر بوده که از این تعداد ۵۵ هزار بازدیدکننده یکتا بودهاند. بازدیدکنندگان یکتا افرادی هستند که بیشتر از یک روز از نمایشگاه بازدید کردند.
ایستگاه کار اینوتکس
فشمی با اشاره به برگزاری رویداد «ایستگاه کار اینوتکس» در قبل از برگزاری این رویداد بزرگ، گفت: در این رویداد، شرکتهایی که نیاز به جذب نیرو داشتند، فرصتهای شغلی آنها دریافت شد و همچنین مخاطبانی که جویای کار بودند، شناسایی شدند و در مجموع ۸۰ مصاحبه شغلی در این ایستگاه برگزار شد، ضمن آنکه ۱۸۰ مشاوره شغلی نیز صورت گرفت.
میزان سرمایه گذاری در اینوتکس ۱۴۰۱
فشمی با اشاره به میزان سرمایهگذاری از طریق قراردادهای منعقد شده در اینوتکس ۱۴۰۱ گفت: در اینوتکس سال گذشته در حوزه سرمایهگذاری ۱۵ میلیارد تومان سرمایهگذاری قرارداد شده، محقق شد. در حوزه رفع نیاز فناورانه نیز، ۳۶ میلیارد تومان قرارداد منعقدشده بوده است. در حوزه تامین مالی جمعی سال گذشته ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برآورد شده است. این میزان تامین مالی برای ۲ شرکت بوده است.
به گفته وی در اینوتکس امسال (۱۴۰۲) در بخش تامین مالی ۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان سرمایهگذاری برای ۳ شرکت صورت گرفته است.
انتهای پیام