بیش از ۷۰ میلیارد ریال برای مرمت ۳۰ بنای تاریخی و فرهنگی خراسان جنوبی هزینه شد

معاون میراث‌ فرهنگی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی از مرمت ۳۰ بنای تاریخی طی یک سال گذشته (از هفته دولت سال گذشته تاکنون) در استان خبر داد.

وحید بهفرنژاد، امروز پنج شنبه ۹ شهریور در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به ضرورت نگهداری و حفاظت از بناهای تاریخی سطح استان، این اداره‌کل از طی یک سال گذشته نسبت به مرمت آثار تاریخی استان از جمله کاروانسرا، رباط، آسباد و آسیاب آبی، حوض انبار، حمام، قلعه، مسجد، حسینیه و تکیه، باغ و خانه تاریخی اقدام کرده است.

به گزارش ایسنا، معاون میراث‌ فرهنگی خراسان جنوبی با بیان اینکه بیش از ۷۰ میلیارد ریال اعتبار برای مرمت این آثار تاریخی هزینه شده است، افزود: مرمت این آثار غالبا توسط استادکاران و مرمتگران بومی استان انجام شده که علاوه بر کاهش هزینه‌های مرمت، زمینه اشتغال در استان را نیز فراهم کرده است.

بهفرنژاد با اشاره به اینکه ماهیت تاریخی بودن و گذشت زمان، عوامل طبیعی و دخالت‌های انسانی، فرسودگی در کالبد ابنیه تاریخی را به دنبال دارد، تصریح کرد: رفع این مهم نیازمند مرمت و نگهداری مداوم و همچنین اعتبارات مناسب و مستمر است.

معاون میراث فرهنگی خراسان جنوبی همچنین از مرمت بیش از ۹ بافت تاریخی از ابتدای سال تاکنون در استان خبر داد و گفت: مرمت بافت‌های تاریخی استان شامل بافت‌های بیرجند، بشرویه، خوسف، شهر تون، نهبندان، اصفهک، نای‌بند، خور و نوغاب با پیشرفت فیزیکی بیش از ۷۰ درصد در دست اقدام است.

وی یادآور شد: نگاه ویژه به نگهداری و حفاظت از بافت‌های تاریخی سطح استان با توجه به وجود آثار تاریخی باارزش درون بافت بسیار حائز اهمیت بوده و باید در اولویت عملیات مرمتی قرار گیرد. انتظار می‌رود با توجه به ابلاغ اعتبار از محل‌های ملی و استانی تا پایان تابستان، مرمت بافت‌های تاریخی به اتمام برسد.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۹ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۱:۳۲
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1402060906195
  • خبرنگار :