روسیه تحقیقات بین‌المللی درباره سقوط جت پریگوژین را نمی‌پذیرد

روسیه به مقامات برزیل اطلاع داده است که "در حال حاضر" قصد ندارد که مطابق با قوانین بین‌المللی در مورد سقوط هواپیمای ساخت شرکت برزیلی امبرائر که منجر به کشته شدن یوگنی پریگوژین، رئیس گروه واگنر شد، تحقیق کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، یوگنی پریگوژین، فرمانده ارشد و بنیانگذار گروه واگنر و چهار محافظش در میان ۱۰ نفری بودند که هفته گذشته بر اثر سقوط هواپیمای "امبرائر لگسی ۶۰۰" در شمال مسکو جان باختند.

او دو ماه پس از شورش نافرجام علیه تشکیلات دفاعی روسیه که بزرگترین چالش را برای حکومت ولادیمیر پوتین از زمان به قدرت رسیدن او در سال ۱۹۹۹ ایجاد کرد، درگذشت.

مرکز تحقیقات و پیشگیری از سوانح هوایی برزیل (CENIPA)، به منظور بهبود ایمنی هوانوردی گفته بود که اگر از آن دعوت به عمل آید و تحقیقات براساس قوانین بین‌المللی انجام شود، به تحقیقات تحت رهبری روسیه می‌پیوندد.

نهاد هوانوردی روسیه موظف نیست که این خواسته را تایید کند، اما برخی از بازرسان سابق گفتند که روسیه باید این کار را انجام دهد، زیرا ایالات متحده و سایر دولت‌های غربی گمان می‌کنند که کرملین عامل سانحه هوایی پیش آمده در ۲۳ اوت بود که باعث سقوط هواپیمای امبرائر لگسی ۶۰۰ شد که گفته می‌شود سابقه ایمنی خوبی دارد.

کرملین هرگونه دخالت در این موضوع را رد می‌کند. پریگوژین علنا از نحوه اقدام نظامی مسکو علیه اوکراین انتقاد کرده بود. نیروهای واگنر آنجا در طرف روسیه در نبردها شرکت داشتند.

به گفته سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی سازمان ملل (ایکائو) مستقر در مونترال، پرواز از مسکو به مقصد سنت پترزبورگ داخلی بوده است، بنابراین مشمول قوانین بین‌المللی که با نام قانونی "ضمیمه ۱۳" شناخته می‌شوند، نیست.

مارسلو مورنو، از مقامات ارشد مرکز تحقیقات و پیشگیری از سوانح هوایی برزیل پس از اینکه این نهاد ایمیلی ارسال کرده و از روسیه پرسید که آیا چنین تحقیقاتی را انجام خواهد کرد یا خیر، به رویترز گفت: «آنها موظف نیستند، فقط توصیه می‌شود این کار را انجام دهند. اما اگر آنها بگویند که تحقیقات را اجرا کرده و برزیل را دعوت می‌کنند، ما از راه دور شرکت خواهیم کرد.»

براساس بیانیه مرکز تحقیقات و پیشگیری از سوانح هوایی برزیل، روز سه‌شنبه کمیته هوانوردی داخلی روسیه پاسخ داد که مسکو قصد ندارد "در حال حاضر" تحقیقاتی را تحت "ضمیمه ۱۳" انجام دهد.  

در تحقیقات سوانح هوایی، کارشناسان برای بهبود ایمنی هوانوردی بدون آنکه طرفی را مقصر بدانند تلاش می‌کنند، اما تحقیقات اغلب به منافع سیاسی آلوده می‌شود.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۸ شهریور ۱۴۰۲ / ۰۹:۱۹
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402060805307
  • خبرنگار : 71402