رئیس دانشگاه تهران مطرح کرد

توافق بین ۱۴ دانشگاه برتر برای شکل‌گیری دیپلماسی علمی یکپارچه

رئیس دانشگاه تهران، محصول دیپلماسی علمی را تولید قدرت نرم اثرگذار برای کشور در عرصه بین‌الملل دانست و گفت: دیپلماسی علمی جمهوری اسلامی ایران باید در قالب مدلی یکپارچه و منسجم شکل بگیرد که در این راستا توافق‌هایی بین ۱۴ دانشگاه برتر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صورت گرفته است.

به گزارش ایسنا، دکتر سید محمد مقیمی در همایش رؤسا و مسئولان بین‌الملل دانشگاه‌ها که با عنوان «دیپلماسی علمی در سیاست خارجی؛ ظرفیت‌ها و رویکردها» در وزارت امور خارجه برگزار شد، گفت: در دانشگاه تهران ساختاری را برای پیشبرد دیپلماسی علمی طراحی کرده‌ایم که به تصویب هیأت امنای دانشگاه نیز رسیده است که بر اساس این ساختار، ۳ خوشه اصلی برای فعالیت دیپلماسی علمی‌مان در پیش گرفته‌ایم که خوشه اول مربوط به کشورهای عربی و آفریقایی، خوشه دوم کشورهای اوراسیا و خوشه سوم مربوط به شبه قاره هند است. در رأس هر یک از این خوشه‌ها یک شورای راهبردی مرکب از دانشگاهیان و دیپلمات‌های کارکشته هدایت امور را بر عهده خواهد داشت و در ذیل هر یک از خوشه‌ها، مجموعه‌ای از شعب بین‌الملل دانشگاه تهران در کشورهای هدف شکل می‌گیرد.

رئیس دانشگاه تهران از به نتیجه رسیدن مذاکرات برای راه‌اندازی شعبه دانشگاه تهران در نجف، بغداد، دمشق و گرجستان خبر داد و افزود: سالیان است که دانشگاه تهران فعالیتی در حوزه ساخت‌وساز مرتبط با شعبه‌اش با عنوان «الفارابی» را در دانشگاه دمشق پیگیری می‌کند که با وجود گذشت زمان طولانی از آغاز این ساخت‌وساز، عملیات عمرانی آن به اتمام نرسیده بود. در دوره جاری مدیریت دانشگاه تهران پیگیری‌های جدی در زمینه این عملیات عمرانی صورت گرفته است که در نتیجه آن، آماده‌سازی فضای فیزیکی مجموعه الفارابی دانشگاه تهران با همکاری سفارت ایران در دانشگاه دمشق به مرحله خوبی رسیده است و در آینده نزدیک قابل بهره‌برداری خواهد بود.

مقیمی درباره دیپلماسی علمی گفت: وقتی صحبت از دیپلماسی علمی می‌شود، بحث علم، هنر و فن مذاکره و ارتباط با کشورها از روش‌های مسالمت‌آمیز را با هدف تأمین منافع و امنیت ملی‌مان دنبال می‌کنیم. وقتی عناصر کیفی این تعریف را مورد توجه قرار می‌دهیم، وزارت امور خارجه بهترین مرجع برای این است که محدوده منافع ملی را تعیین و تبیین کند و همچنین روش‌ها و فنون مذاکره و شناخت از کشورها در عرصه‌های علمی حاصل شود. بنابراین وزارت امور خارجه می‌تواند در این حوزه‌ها یک نقش مرجعیت شناختی و بسترساز برای کمک به نهاد علم پیدا کند.

رئیس دانشگاه تهران افزود: وقتی صحبت از دیپلماسی علمی می‌شود، یک ارتباط طرفینی و دوطرفه بین دستگاه دیپلماسی خارجی و نهاد علم مورد نیاز است؛ یعنی علم برای سیاست و سیاست برای علم و در نهایت از تعامل این دو نهاد شاهد تولید قدرت نرمی هستیم که بتوانیم از خود در عرصه بین‌الملل به نمایش درآوریم. وقتی تجربه کشورهای مختلف و مدل‌های دیپلماسی در دنیا را بررسی می‌کنیم، شاهد تنوعی از روش‌ها برای مبادلات و ارتباطات علمی هستیم؛ از مدل آمریکایی و هندی تا مدل ترکیه‌ای که اسلوب‌های مختلفی را برای دیپلماسی علمی خود انتخاب کرده‌اند.

چهار روش در دیپلماسی علمی به روایت رئیس دانشگاه تهران

استاد دانشکدگان مدیریت دانشگاه تهران با بررسی چهار روش در دیپلماسی علمی، به روش‌های «تشویقی»، «ارتباطی»، «تنبیهی» و «سلطه جو» اشاره کرد و توضیح داد: روش تشویقی ناظر بر همان سیاستی است که آمریکا در رابطه با تعامل علمی خود با هند داشته است و از ابزار علم به عنوان مشوق استفاده می‌کند تا این کشور را با سیاست‌های خود همسو کند. برقراری ارتباط بهتر با کشورها یکی دیگر از سازوکارهای دیپلماسی علمی است که نمونه آن را می‌توان در دوره ریاست جمهوری اوباما در ارتباط با کشورهای خاورمیانه جستجو کرد. علاوه بر این‌ها، برخی کشورها مانند آمریکا از دیپلماسی علمی به عنوان ابراز تنبیهی سوء استفاده می‌کنند که این سبک را در بحث تحریم‌ها شاهد هستیم. یک روش دیگر نیز استفاده از علم برای ایجاد وابستگی کشورهای اقماری به کشورهای سلطه‌جو است.
 

مقیمی با بیان اینکه دو روش تنبیهی و سلطه‌جویی در دیپلماسی علمی مورد پسند سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در حوزه دیپلماسی علمی نیست، خاطرنشان کرد: ما تلاش می‌کنیم از علم و دیپلماسی علمی به عنوان یک ابزار تشویقی استفاده کنیم و آن را به عنوان ابزاری برای بهبود روابط با کشورهای دیگر بکار بگیریم.

وی در تبیین بیشتر مفهوم اساسی که جمهوری اسلامی ایران در حوزه دیپلماسی علمی بکار می‌گیرد، به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: رهبر عزیزمان می‌فرمایند همان‌طور که در تبادلات اقتصادی با کشورهای مختلف بدنبال این هستیم که یک تراز مثبتی داشته باشیم، در تبادلات علمی با سایر کشورها هم باید ترازمان مثبت باشد؛ یعنی آنچه که آورده ما در زمینه علمی است و کشورها از آن بهره‌مند می‌شوند، باید نسبت به آنچه که ما از آنها استفاده می‌کنیم، بیشتر باشد.

موفق‌ترین دوره را در دیپلماسی خارجی داریم

رئیس دانشگاه تهران در بخشی از سخنانش با یک نگاه مقایسه‌ای بین دوره‌های مختلف، اظهار کرد: در حال حاضر موفق‌ترین دوره را در دیپلماسی خارجی شاهد هستیم. موفقیت‌های درخشانی که در عرصه‌های بین‌المللی ایجاد شده است را به وزیر امور خاجه تبریک می‌گویم. این موفقیت‌های درخشان قطعاً بستر بسیار مناسب‌تری نسبت به گذشته برای دیپلماسی علمی فراهم کرده است. امیدواریم در سایه موفقیت‌هایی که حاصل شده است، بتوانیم اهداف علمی‌مان را که در نهایت منافع ملی ما را تامین می‌کند، محقق کنیم.

از ظرفیت دیپلماسی علمی به خوبی استفاده نکرده‌ایم

به نقل از روابط عمومی دانشگاه تهران، وی افزود: ما از ظرفیت و بستری که در زمینه دیپلماسی علمی داریم، به خوبی استفاده نکرده‌ایم که یک بخش از آن بخاطر مجموعه‌ای از موانع ارتباطی و تحریم‌ها بوده که مانع جدی ایجاد کرده است. در این شرایط باید به نحو شایسته‌تری از عالمان و دانشمندانی که تلاش کرده‌اند رتبه علمی ایران و تعامل ایران با دنیا را حفظ کنند و همواره رتبه‌های علمی خوب را رقم زده‌اند، قدردانی کنیم. مسؤولیت دانشگاهیان و مدیران دانشگاهی در زمینه فعال‌سازی دیپلماسی علمی جمهوری اسلامی ایران خیلی سنگین است، بویژه با توجه به اینکه عده‌ای همواره چشم طمع به فضای دانشگاهی کشور دوخته و تلاش می‌کنند حرکت رو به جلوی نهاد علم و همچنین ارتباط کشورمان با دنیا را تحت تاثیر فضاهای غبارآلود قرار دهند.

مقیمی با طرح این موضوع که دیپلماسی علمی جمهوری اسلامی ایران باید در یک قالب یکپارچه و منسجم شکل بگیرد، تصریح کرد: اگر بخواهیم در این دنیای رقابتی، به صورت انفرادی حضور داشته باشیم، توفیق چندانی کسب نخواهیم کرد. بنابراین لازم است ظرفیت‌هایمان را روی هم قرار دهیم که در این زمینه، توافق‌هایی بین ۱۴ دانشگاه برتر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین توافق‌هایی با رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران صورت گرفته است.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۶ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۴:۱۷
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1402060603947
  • خبرنگار :