مسئول دفتر قصه و رمان آفرینش‌های ادبی حوزه هنری

ملتی که داستان حماسی نداشته باشد، بدون امید است

مسئول دفتر قصه و رمان آفرینش‌های ادبی حوزه هنری گفت: ملتی که داستان حماسی نداشته باشد بدون امید است و چشم‌اندازی به آینده ندارد.

بهزاد دانشگر، امروز ۵ شهریورماه، در نشست خبری چهارمین جشنواره جایزه ملی داستان حماسی در محل حوزه هنری خراسان رضوی به اهمیت حفظ داستان حماسی اشاره و اظهار کرد: داستان حماسی یکی از قدیمی‌ترین داستان‌سرایی در تمام ملل است و کهن‌ترین اثر منظوم شاهنامه فردوسی است که به نظم تنطیم شده ‌است و با هجوم اقوام و زبان بیگانه ممکن بود زبان و فرهنگ ایران دستخوش تغییر شود و فردوسی با سرودن این اثر تلاش کرد تا این خطرات را از ملت ایران دور کند. در طول این هزار سال گذشته شاهنامه در دوره‌های مختلف تاثیر بسزایی داشته و در تمام ملل مردم با آثار حماسی روحیه امید به آینده را در خود پرورش می‌دهند.

دانشگر ادامه داد: ملتی که داستان حماسی نداشته باشد بدون امید است و چشم‌اندازی به آینده ندارد. حماسه با اینکه نگاه به گذشته دارد اما پشتوانه‌ای رو به آینده دارد. متاسفانه در دو دهه گذشته نسبت به حماسه غفلت داشتیم و هر ملتی به داستان‌های مختلف نیاز دارد و ملت ما نیز به داستان‌های اجتماعی، عاشقانه و حماسی نیاز دارد، اما متاسفانه در دو دهه گدشته آنقدر درگیر داستان‌های اجتماعی شده‌ایم که از داستان‌های حماسی دور شده‌ایم و شاهد تبعات آن در جامعه هستیم.  امیدوارم داستان حماسی روحیه نشاط و سرزندگی را در جامعه رواج دهد.

دانشگر با اشاره به اینکه داستان حماسی تنها متعلق به گذشته نیست، اضافه کرد: برای نوشتن داستان حماسی باید نگاهی به روزگار حال حاضر داشته باشیم. داستان حماسی تنها مربوط به جنگ نیست و در عمل حماسه در بسیاری از زمینه‌ها رخ می‌دهد. مانند اتفاقی که در حرم شاهچراغ رخ داد، زمانی که دشمن قصد تخریب روحیه ما را داشت شاهد حماسه یک جوان بودیم.

دانشگر ادامه داد: حماسه در پیچیده‌ترین لحظات رخ می‌دهد، زمانی که دشمن فکر می‌کند همه چیز تمام شده اما با حرکت حماسی یک جوان همه چیز تغییر می‌کند. من افراد را به حرکت‌های حماسی دعوت می‌کنم تا داستان‌هایی بشنویم که قابلیت ترویج و نرجمه داشته باشد و روحیه حماسه و شجاعت خود را به اقوام دیگر نشان دهیم.

در ادامه علی فروزانفر، معاون حوزه هنری انقلاب اسلامی با اشاره به اهمیت شکل‌گیری چهارمین جایزه ملی داستان حماسی اظهار کرد: جلوه درهم آمیختگی موضوع حماسه با حوزه هنری انقلاب اسلامی خراسان رضوی باشکوه بوده و برکات و اثرات این اتفاق ارزشمند در چهارمین جایزه ملی داستان حماسی دیده می‌شود.

وی اضافه کرد: همگامی موضوعات رمان و داستان کوتاه این دوره از جایزه ملی داستان حماسه را به عنوان یک حرکت ارزشمند ادبی به تکامل رسانده است.

کارکرد اصلی رمان حماسی برانگیختن روحیه پهلوانی است

میلاد عرفانپور، سرپرست مرکز آفرینش‌های حوزه هنری انقلاب اسلامی نیز با تاکید بر حفط داستان حماسی برای جوانان گفت: در زمانه‌ای که بازار کتاب ما را رمان‌های ترجمه از بین برده‌اند و با روحیه و فرهنگ ما بیگانه هستند، پرداخت به داستانی که بتوان قشر گسترده‌ای به خصوص نوجوانان را درگیر داستان‌های ملی و حماسه‌ای کرد اهمیت دارد. مشهد در داستان‌نویسی پرداخت به قهرمان‌سازی یکی از شاخص‌ها است و باید این تصور را داشته باشیم که داستان حماسی که قهرمان نقش جدی در آن دارد یکی از مهمترین انواع رمان‌ها است.

وی در خصوص وجود قهرمانان حماسه‌ساز در جامعه خاطرنشان کرد: کارکرد اصلی رمان حماسی  برانگیختن روحیه پهلوانی است. به عنوان مثال هم عصر بودن با قهرمانان حماسی بزرگ ایران چون امام خمینی، شهید چمران، شهید باکری و ... توفیقی است که در ظاهر به چشم نمی‌آید.

عرفانپور ادامه داد: داستان حماسی بناست باعث پرورش داستان‌نویسان جوان شود. برگزاری کارگاه‌های این دوره در استان‌های دیگر خود باعث ترویج حماسه می‌شود. داستان حماسی از دید ما در حوزه هنری انقلاب اسلامی داستان زندگی است، به این معنی که نگاه حماسی می‌تواند در موضوعات مختلف جریان داشته باشد.

وی با اشاره به حفط میراث گرانبهای زبان فارسی گفت: چهارمین دبیرخانه جایزه ملی داستان حماسه در استان برگزار می‌شود که امیدوارم مانند سال گذشته شاهد اثرات امیدبخش خانواده‌ها باشیم.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۵ شهریور ۱۴۰۲ / ۲۱:۴۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402060503391
  • خبرنگار : 50570