دبیر چهارمین جایزه ملی داستان حماسی مطرح کرد

تبدیل هنر حماسی به یک مسئله برای همدلی

دبیر چهارمین جایزه ملی داستان حماسی گفت: جایزه ملی داستان حماسی به دنبال آن است تا روحیه حماسه و امید را ترویج دهد و از آن در هنر استفاده کند؛ نگاه اولیه به این مجموعه این بود که به چالش‌های هویتی در این زمینه توجه شود اما نگاه ایجابی برخی از دوستان باعث شد مسئله هنر حماسی به یک مسئله برای همدلی تبدیل شود.

مجید عسگری، امروز ۵ شهریورماه، در نشست خبری چهارمین جشنواره جایزه ملی داستان حماسی در محل حوزه هنری خراسان رضوی ضمن بزرگداشت یاد و خاطره سعید تشکری، دبیر اولین دوره جایزه ملی داستان حماسی اظهار کرد: جشنواره ملی داستان حماسی با ابتکار دوستان حوزه‌های هنری خراسان در سال ۹۶ و ۹۷ تشکیل شد و محور اصلی این مجموعه استفاده از فرصت ظرفیت‌های حماسی خراسان رضوی و خراسان بزرگ است.

وی در خصوص هدف اصلی برگزاری این جشنواره افزود: جشنواره داستان حماسی به دنبال آن است تا روحیه حماسه و امید را ترویج دهد و از آن در هنر استفاده کند. نگاه اولیه به این مجموعه این بود که به چالش‌های هویتی در این زمینه توجه شود اما نگاه ایجابی برخی از دوستان باعث شد مسئله هنر حماسی به یک مسئله برای همدلی تبدیل شود.

عسگری ادامه داد: پس از گذشت ۶ سال از آغاز به ‌کار این دبیرخانه همچنان تیم‌های فکری در حال تبیین مباحث هنر حماسی هستند و پس از تشکیل دبیرخانه جشنواره به صورت رسمی ما با دستاوردهای خوبی مواجه‌ایم که جایزه ملی حماسی بزرگ‌ترین دستاورد این دبیرخانه است.

وی خاطرنشان کرد: در دبیرخانه حماسی ملی اتفاق‌های خوبی رقم زدیم که اولین محور آن تدقیق و شناخت هنر حماسی به عنوان یک مفهموم است که سال‌ها مورد غفلت واقع شده، هرچند که ادبیات حماسی در قالب شاهنامه فردوسی، کتاب‌های حماسی و ادبیات دینی ما وجود دارد اما می‌توان گفت مفهوم ادبیات حماسی از ابتکارات دوستان ما در حوزه هنری خراسان است.

عسگری گفت: امروز شاهد هستیم که مفهموم هنر حماسی در بین نخبگان و هنرمندان کشور شکل گرفته است و برگزاری محافل فکری در کنار نقد آثار و مطالعات گسترده تیم فکری ما تبدیل به مفاهیم خوبی در حوزه ادبیات حماسی شده است.

دبیر چهارمین جایزه ملی داستان حماسی در خصوص اینکه داستان حماسی دریچه‌های جدیدی به روی نویسندگان گشوده است، گفت: به لطف حمایت‌های ملی و استانی چهارمین دوره جایزه ملی داستان حماسی را برگزار می‌کنیم و امیدواریم با توجه به پیشینه ۳ دوره گذشته در این دوره نیز شاهد نتایج خوبی باشیم.

نگارش داستان امیدبخش و حماسی در ژانرهای مختلف به یک دغدغه تبدیل شده است

عسگری اضافه کرد: همچنین به لطف دوستان ما مسئله نوشتن داستان امیدبخش و حماسی در ژانرهای متعدد به یک دغدغه جدی برای شرکت‌کنندگان تبدیل شده است، به عنوان مثال در دوره‌های گذشته جشنواره در حوزه ایران کهن، ادبیات دینی و حماسی موضوعات خوبی داشته‌ایم.

وی اظهار کرد: امروزه دبیرخانه هنر حماسی در حوزه ادبیات نظری و فکری حرف‌های جدیدی دارد و در حوزه هنری آثار خوبی معرفی شده است. جایزه داستان حماسی یک اتفاق ملی در حوزه ادبیات به وجود آورده است؛چراکه پس از گذشت ۴۴ سال از انقلاب به یک منظر هنری جدید برای مخاطبان نیاز داشتیم که به یک مفهوم‌شناسی جدید رسیده‌ایم. نیاز انقلاب اسلامی امروز شور و امید است که دبیرخانه داستان حماسی توانسته در فضای هنری کشور فتح باب کند.

عکس از آرشیو

حماسه فرایندی است که مردم آن را پدید می‌آورند

محمدرضا شرفی‌خبوشان، دبیرعلمی چهارمین جایزه ملی داستان حماسی در ادامه جلسه در خصوص شکل‌گیری و فعالیت جشنواره داستان حماسی ملی اظهار کرد: امروز شاهد فراخوان چهارمین جایزه ملی داستان حماسی هستیم و پیوستگی و نظم آثار نشان‌دهنده حرکت موفقی است که در جایزه داستان حماسی وجود دارد.

وی با اشاره به تعداد آثار ارسالی به این دوره از جایزه ملی داستان حماسی گفت: در دوره سوم شاهد استقبال گسترده نویسندگان سراسر کشور از جایزه ملی داستان حماسی بودیم به عنوان مثال در دوره قبل نزدیک به ۶۰۰ نویسنده و ارسال  ۷۰۰ اثر از جمله ۴۰۰ داستان کوتاه و ۲۰۰ رمان به دبیرخانه نشان‌دهنده حرکت پیشرو جایزه ملی داستان حماسی است.

شرفی خبوشان افزود: داستان از زمان پدید آمدن در دوره معاصر همواره شکل غربی داشته است اما باید ماهیت انقلاب اسلامی و تاثیر آن بر داستان نیز هویدا می‌شد. به همین دلیل جایزه ملی داستان حماسی هدف خود روی این موضوع گذاشت که داستان را از امری فردی به جمعی تبدیل کند و با شناخت درست روح تمدن اسلامی باعث ایجاد یک حرکت درست در فرهنگ و ادبیات شود.

وی با بیان اینکه داستان حماسی را مردم پدید می‌آورند، خاطرنشان کرد: حماسه یک فرایندی است که مردم پدید می‌آورند و قهرمان بر اساس خواست و اراده جمعی عمل قهرمانه خود را انجام می‌دهد و این  درمقابل نگاه فردی و نگاه درونی است، بنابراین هنگامی که می‌گوییم جایزه ملی حماسی یک حرکت پیشرو است تبین اهداف جایزه ملی داستان حماسی را به درستی می‌بینیم.

دبیر علمی چهارمین جایزه ملی داستان حماسی ادامه داد: نویسندگان متوجه ۳ امر شده‌اند اینکه داستان ایرانی می‌تواند زمینه بومی، تاریخی و دینی داشته باشد و گره خوردن ۳ امر دین، بوم و تاریخ در ایجاد داستان‌های حماسی حرکتی رو به جلو است .

شرفی‌خبوشان اضافه کرد: نویسندگان به این باور رسیده‌اند که با خواست جمعی خود دست به حرکتی قهرمانانه زده‌اند و بزرگترین حماسه‌ساز ما شهید قاسم سلیمانی است که دریک ظرفیت بومی، تاریخی و دینی  وجود دارد و پیوند این داستان‌های حماسی با ملی یکی از اهداف جشنواره جایزه ملی داستان حماسی است.

وی عنوان کرد: مطالعه آثارخلق شده نشان می‌دهد که نویسندگان تلاش می‌کنند تا در داستان آن‌ها قهرمانی وجود داشته باشد که با موانع می‌جنگد و خستگی‌ناپذیر است که در نهایت قله‌ای را فتح می‌کند.

شرفی‌خبوشان ادامه داد: امیدارم که در چهارمین دوره جایزه ملی داستان حماسی که در ۲ بخش داستان کوتاه و رمان برگزار می‌شود شاهد رسیدن به اهداف کلان زنده‌یاد سعید تشکری و دوستان و صاحبنظران باشیم.

وی اظهار کرد: امیدوارم فراخوان این دوره تا ۳۰ دی ماه که پایان مدت فرصت ارائه آثار است با نشاط  دنبال شود و پیش‌بینی می‌کنیم که نویسندگان تازه نفس درکنار نویسندگان باسابقه در ۳ بخش قبلی شرکت کنند و با خلق آثار به پویایی دست بزنند و امیدوارم از لحاظ کمی و کیفی نسبت به دوره قبل بهتر شویم.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۵ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۷:۳۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402060503289
  • خبرنگار : 50570