به گزارش ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین تاتلاری در رویداد تعالی حکمرانی عفاف و حجاب، با اشاره به حوادث و اغتشاشات سال گذشته گفت: اگر تصاویر مربوط به اغتشاشات و کشف حجابها را مرور کنیم تصوری در ذهن شکل میگیرد و اینکه گویا پس از انقلاب هیچ برنامهای برای موضوع عفاف و حجاب وجود نداشته، این در حالیست که در سال ۱۴۰۰ ستاد امر به معروف و نهی از منکر طرحی را تدوین کرد و در آن تأکید شد که اگر موضوع عفاف و حجاب در اولویت مسئولین قرار نگیرد این موضوع میتواند تنش زا باشد و در این طرح کار اجرایی و فرهنگی توأمان با هم دیده شده بود.
معاون فرهنگی ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر ادامه داد: در این طرح سه محور مهم یعنی توجه به کرامت انسانی فرد بد حجاب، حفظ و ارتقاء اقتدار پلیس و حرکت در مسیر استحکام و وحدت جامعه مورد توجه جدی قرار گرفته بود. همچنین در این طرح گره زدن مسئله عفاف و حجاب در مرتبه اول با قوه قضائیه را یک اشتباه راهبردی معرفی کرده بود.
وی تاکید کرد: بی تردید همانطور که در این طرح تاکید شده بود موضوع عفاف و حجاب باید متولی واحد و پاسخگو داشته باشد که متاسفانه امروز در جامعه ما این متولی وجود ندارد. علاوه بر این در مسیر تعیین متولی نباید تصدیگری دولتی وجود داشته باشد. مسئله عفاف و حجاب مسئلهای ملی است، لذا متولی آن نیز باید فراقوهای باشد. قطعا با توجه به اهمیت فوریت اقتصاد در جامعه امروز مسئله عفاف و حجاب به قهقرا میرود و باید کار را از محلات و با محوریت مساجد آغاز کنیم.
معاون فرهنگی ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر در تشریح اقدامات این ستاد در موضوع عفاف و حجاب گفت: آموزش مربیان، نظارت به دستگاهها، ارسال طرح به دستگاهها، ارائه پیش نویس لایحه پیشنهادی و ساماندهی نیروهای مردمی از اقداماتی است که توسط ستاد انجام شده و همه تلاشها مبنی بر این است که دشمن در موضوع عفاف و حجاب برنامه دارد و ما نیز باید برنامه داشته باشیم.
نبود فضای دخترانه و جذاب در مدارس و کلاسها یکی از معضلات موجود است
به گزارش ایسنا، در بخش دیگری از این مراسم حجت الاسلام والمسلمین پورثانی دبیر ستاد عفاف و حجاب وزارت آموزش و پرورش نیز در تشریح برنامهها و اقدامات این وزارتخانه در حوزه عفاف و حجاب گفت: امروز ۱۶ میلیون دانش آموز مشغول تحصیل هستند و یک میلیون همکار فرهنگی نیز در مجموعه وجود دارند. پایشی از دانش آموزان پایه دهم در آموزش و پرورش انجام شده که از آنها پرسیده شده اولین کسی که هنگام بروز مشکل با وی صحبت میکنید چه کسی است؟ این دانش آموزان اولین نفر را مادر خود معرفی کردهاند. در حقیقت ۳۹ درصد پاسخ دادهاند مادر و پس از آن با اختلاف زیاد دوستان معرفی شدند. لذا مادر فردای ما دختران امروز ما هستند و اگر دختران ما با تعالیم دینی به درستی آشنا نشوند قطعا فردا را از دست دادهایم.
وی ادامه داد: نبود فضای دخترانه در مدارس و نبود فضای جذاب در مدارس و کلاسها یکی از معضلات موجود است. کلاسهایی که بعضا اطلاعات دانش آموزان از معلمین آنها بیشتر است و در این پایش توسط دانش آموزان اعلام شده که حس خوبی از رفتن به این کلاسها ندارند لذا باید این حس در میان دانش آموزان ایجاد شود.
وی تاکید کرد: امروز باید دو کار برای دانش آموزان انجام شود. نخست بالا بردن شور و نشاط و هیجان درمیان دانش آموزان به شکلی که فضایی ایجاد کنیم تا تخلیه هیجانات اتفاق بیفتد که در این راستا اردوهایی تدارک دیده شده است. در کنار تخلیه هیجانات باید ترسهای دانش آموزان نیز شنیده شود و فضایی وجود داشته باشد که دانش آموزان حرفهای خود را در محیطی امن بازگو کنند.
وی ادامه داد: بی تردید دادن نقش هویتی به دانش آموزان نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است. این نقش هویتی باید در مدرسه، جامعه و سایر مکانها به دانش آموز داده شود. اگر موقعیت نقش آفرینی را مهیا کردیم دانش آموزان خود وارد عرصههای کنشگری میشوند. بی تردید نگاه ما به تربیت باید غیر سیاسی و غیر امنیتی باشد. باید برای تحول در آموزش و پرورش دستگاههای مختلف کمک کنند که امیدواریم با تحقق این مهم نسلی در تراز انقلاب اسلامی تربیت پیدا کند.
انتهای پیام