تدبیر آموزش و پرورش برای جلوگیری از «بازماندگی از تحصیل»

رفت‌وآمد دانش‌آموزان روستایی با «سرویس» به مدارس/ تجهیز۱۲۵۰ مدرسه شبانه‌روزی مناطق مرزی و محروم

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور از شناسایی ۱۲۵۰ مدرسه شبانه‌روزی برای توسعه و تجهیز امکانات خوابگاهی خبر داد و گفت: ۱۲۵۰ مدرسه شبانه‌روزی را در مرز و مناطق چالشی شناسایی کردیم و هدف‌مان توسعه تجهیزات خوابگاهی این مدارس است.

حمیدرضا خان محمدی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره توسعه و تجهیز مدارس شبانه‌روزی برای مهر ۱۴۰۲، اظهار کرد: ما ۱۲۵۰ مدرسه شبانه روزی را در مرز و مناطق چالشی شناسایی کردیم و هدفمان توسعه تجهیزات خوابگاهی این مدارس است اما تعداد کل مدارس شبانه‌روزی ما بیشتر از این تعداد است.

وی در پاسخ به اینکه چه تجهیزاتی به مدارس شبانه‌روزی ارائه می‌شود؟، توضیح داد: این تجهیزات از تشک، تخت و وسایل سلف غذاخوری گرفته تا اقلام دیگر و مبتنی بر نیاز مدارس، متفاوت است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور تاکید کرد: از جمله ویژگی‌های خوابگاه‌های مدارس شبانه روزی این است که دانش آموزان مناطق کم برخوردار در آن حوزه مستقر می‌شوند و این امر از بازماندگی تحصیل جلوگیری می‌کند و باعث ارتقای سطح تحصیلی می‌شود، از این رو همواره بحث توسعه تجهیزات خوابگاهی مدارس و ترمیم خوابگاه‌های دانش آموزی از جمله موضوعات مهم و تصمیمات دولت در سفرهای استانی است.

خان محمدی با اشاره به طرح شهید عجمیان به منظور شاداب سازی، بهسازی و مرمت مدارس با اولویت مناطق محروم و حاشیه شهرها، ادامه داد: هدف اصلی و اولیه ما در طرح شهید عجمیان و در بحث تجهیزات خوابگاهی، مدارس شبانه روزی است چراکه دانش‌آموزان در آنجا زیست دارند. با این حال در برخی استانها که خوابگاه دانش‌آموزی ایجاد شده، اصطلاحا ترددها نیز ساده شده است. به این معنا که استقبال از خوابگاه‌ها مقداری کاهش یافته و تمایل دانش آموزان به سمت رفت و آمد بیشتر است. با این حال این موضوع نافی این امر نیست که دولت نباید برای توسعه تجهیزات خوابگاهی تلاش نکند.

مدارس «روستا مرکزی» و رفت و آمد دانش آموزان با سرویس به مدارس در روستاها

وی با بیان اینکه در حال حاضر همه روستاها دبستان دارند و از طرفی ۳۰۰ مدرسه یک کلاسه و حدود ۳۰۰۰ کلاس زیر ۱۰ نفر دانش آموز در کشور داریم، درباره اهمیت مدارس «روستا مرکزی» در مقطع متوسطه توضیح داد: در مقاطع متوسطه که با تنوع معلم و دروس مواجه‌ایم و دروس تخصصی‌تر می‌شود، بحث «روستا مرکزی» برای مدارس مطرح است. به این معنا که برای مثال در یک روستا یک مدرسه دخترانه در مقطع متوسطه اول را مرکز قرار می‌دهیم و در روستای دیگر یک مدرسه متوسطه اول پسرانه را مرکز قرار می‌دهیم تا دانش‌آموزان با سرویس مدرسه به این روستاها بروند و برگردند.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، تصریح کرد: در مناطقی که این ظرفیت وجود دارد، بحث «روستا مرکزی» را راه انداخته‌ایم تا دانش‌آموزان به جای مدرسه شبانه‌روزی با سرویس به این مدارس بروند و بعد از مدرسه به منزل بازگردند. در سفرهای استانی برای این امر اعتبار می گذاریم. تجهیز خوابگاه‌های مدارس خوابگاهی و شبانه روزی و نیز توجه به سرویس مدارس روستا مرکزی برای متوسطه اول و دوم برنامه‌ریزی شده است چراکه این دو مورد دشمن بازماندگی از تحصیل هستند.

باید دانش آموزان برای حضور در مدارس شبانه روزی رغبت داشته باشند

خان محمدی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر انتشار تصاویری از وضعیت نامناسب خوابگاه مدرسه‌ای شبانه روزی در بشاگرد، توضیح داد: همکاران ما از آن خوابگاه در بشاگرد بازدید کردند. جمعیت دانش آموزی خوابگاهی آن مدرسه ۳۸ نفر بود. بخش‌هایی از آن خوابگاه به دلیل  عدم حضور دانش‌آموزان دچار چالش شده بود و تعداد دانش‌آموزان افت کرده بود. پس از پشت سر گذاشتن ایام کرونا و افت حضور دانش‌آموزان در خوابگاه‌ها، واقعا بخش‌هایی از خوابگاه‌ها لطمه خوردند چراکه در آن دو سال پاندمی کرونا دانش‌آموزان در خوابگاه‌ها حضور نداشتند و چالشهایی داشتیم اما وضعیت خیلی بحرانی نیست.

وی خاطر نشان کرد: سطح استاندارد خوابگاه‌های مدارس شبانه‌روزی باید در حدی باشد که دانش‌آموز برای استقرار در مدارس شبانه روزی رغبت داشته باشند چراکه شرایط فعلی همانند زمان گذشته و قدیم نیست. دانش‌آموزان در منازل خود از امکانات خوبی برخوردارند لذا خوابگاه‌های ما نیز باید استانداردهای لازم را داشته باشند.

اخبار خوبی در حوزه تخصیص اعتبار برای تجهیز هنرستان‌ها خواهیم داشت

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در خصوص توسعه هنرستان‌ها برای مهر ۱۴۰۲نیز گفت: یکی از راهبردهای ما تامین و تجهیز هنرستان‌ها است. در حوزه هنرستان‌ها دو نکته وجود داشت، یکی افزایش رغبت دانش‌آموزان برای حضور در هنرستان که با کارهای تشویقی و رسانه‌ای این فضا ایجاد شده؛ دیگری بحث تجهیزات هنرستان‌ها است. سال گذشته اعتبار و رقم خوبی در این زمینه در قالب بسته کاروانی راه‌اندازی شد و ۷۰۰ الی  ۸۰۰ میلیارد تومان بین هنرستان‌ها توزیع شد. امسال این عدد قاعدتا افزایش می‌یابد و سعی داریم تا مهرماه این عدد را در هنرستانها توزیع کنیم. اخبار خوب و اعتبار و رقم مناسبی برای تجهیزات هنرستانی خواهیم داشت.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۴ شهریور ۱۴۰۲ / ۰۶:۱۹
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1402060201322
  • خبرنگار : 71650