به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدحسین اسماعیلی مدیرکل این دفتر، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دولت، به تشریح فعالیتهای دفتر برنامهریزی و آموزشهای هنری پرداخت و گفت: طرح «آموزش هنر برای همه» به دنبال تحقق عدالت فرهنگی و هنری در دولت سیزدهم در مناطق محروم، کمتر توسعه یافته و شهرهای مرزی کشور اجرا شد و به منظور عدالت فرهنگی و ایجاد تسهیلات برای جامعه و دسترسی همگان به امکانات فرهنگی، از اواخر سال ۱۴۰۰ و در ۹ استان مرزی کشور آغاز و در سال ۱۴۰۱ به تمامی استانهای کشور تسری یافت و یکی از کلان برنامههای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ایجاد عدالت فرهنگی در کشور محسوب میشود.
اسماعیلی در ادامه با اشاره به عملکرد این طرح گفت: در این طرح، یکصد رشته فرهنگی و هنری در سراسر کشور نیازسنجی شد. آنچه که به عنوان معیار اصلی برای انتخاب این رشتههای فرهنگی و هنری در نظر گرفته شد کاربردی بودن و احیای هنرهای بومی، سنتی، آیینی و هنرهایی بود که در بعضی از مناطق کشور در حال فراموشی بودند با استفاده از ظرفیت اساتید و مراکز آموزشهای هنری استانها در ۳۶۵ نقطه شهری و روستایی کم برخوردار در سراسر برگزار شد.
مدیرکل دفتر برنامهریزی و آموزشهای هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: سامانهای برای ثبتنام متقاضیان در دورهها و کلاسهای آموزشی این طرح راهاندازی شد که حدود ۶۵ هزار نفر متقاضی، نسبت به ثبتنام آنان در این سامانه اقدام کردند و این دورههای آموزشی در ردههای مقدماتی و تکمیلی به سه روش؛ حضوری، آنلاین و آفلاین؛ با تولید بستهها و محتواهای آموزشی و هنری و ارسال برای متقاضیان برگزار شد و برای آنها شناسنامه هنری در نظر گرفته شد که بازخورد بسیار خوبی از سوی متقاضیان داشت.
وی سپس به تشریح عملکرد حوزههای هنرستانهای هنرهای زیبا، آموزشگاههای آزاد هنری، موسسات و مراکز آموزشهای مهارتی کاردانش، کارت صلاحیت تدریس مربیان آموزشگاههای آزاد هنری، در دولت سیزدهم پرداخت و اظهار کرد: این دفتر، زیرمجموعه معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و مسئولیت ساماندهی، الگوسازی و توسعه آموزشهای رسمی و غیررسمی هنر را برعهده دارد و به عنوان متولی الگوسازی و ساماندهی آموزشهای آزاد هنری در بخشهای آموزشگاههای آزاد هنری، هنرستانهای هنرهای زیبای سراسر کشور، صدور کارت صلاحیت تدریس و برگزاری آزمونهای مهارتی کاردانش، با توجه به وظایف محوله در راستای تحقق برنامههای توسعهای و عدالت محور بخش فرهنگ و هنر، روند افزایش کمی و کیفی در همه حوزهها را داشته است.
اسماعیلی با اشاره به افزایش تعداد رشتههای هنری و تعداد هنرستانهای هنرهای زیبای سراسر کشور از آغاز دولت سیزدهم گفت: خوشبختانه سیاست دوره جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسعه هنرستانهای هنرهای زیبا و حمایت از آنها بوده است، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز حمایتهای بسیار جدی و خوبی را از این منظر داشتند که بیش از ۷ هزار هنرجوی دختر و پسر در ۶ رشته؛ موسیقی، هنرهای نمایشی، سینما، انیمیشن، هنرهای تجسمی و صنایع دستی و هنرهای سنتی تحصیل میکنند و از مجموع ۶۰ هنرستان فعال در سطح کشور ۱۲ هنرستان در دوسال اخیر مجوز فعالیت دریافت کردهاند که یک عملکرد بیسابقه و کاری است جهادی و ارزشمند، که در دولت سیزدهم اتفاق افتاده است.
مدیرکل دفتر برنامهریزی و آموزشهای هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: براساس سیاست این نهاد و آنچه که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ کرده، قرار است در هر استان، حداقل دو هنرستان شامل: یک هنرستان پسرانه و یک هنرستان دخترانه داشته باشیم، در حال پیگیری موضوع هستیم و امیدواریم تا پایان دولت این سیاست را عملیاتی کنیم.
وی با اشاره به فعالیتهای بخش صدور کارت صلاحیت تدریس افزود: تمامی مدرسان، برای تدریس در آموزشگاههای آزاد هنری موظف به دریافت کارت تدریس هستند. متقاضیان دریافت کارت با ثبت نام در سامانه کارت صلاحیت تدریس، در صورت احراز شرایط و تخصص حرفهای مربیگری در یکی از رشتههای هنری مصوب، میتوانند در آموزشگاههای آزاد هنری به تدریس بپردازند. تاکنون از زمان راه اندازی این سامانه حدود ۶ هزار کارت در رشتههای موسیقی، تجسمی، نمایش، خوشنویسی و هنرهای سنتی صادر شده است.
در ادامه مدیرکل دفتر آموزش به تشریح فعالیتهای بخش آموزشگاههای آزاد هنری پرداخت و بیان کرد: با توجه وظایف دفتر آموزش و مصوبه ۴۷۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر تاسیس و نظارت بر آموزشگاههای آزاد هنری، فرایند ثبت تقاضا و صدور مجوز، ثبت اطلاعات دقیق و به روز آموزشگاههای آزاد هنری و تهیه بانک اطلاعات آموزشگاهها، در سامانه آموزشگاههای آزاد هنری انجام میشود و برای تاسیس آموزشگاههای آزاد هنری، شورای مرکزی نظارت برآموزشگاههای آزاد هنری با حضور اساتید فن برگزار میشود و اکنون بیش از ۵ هزار آموزشگاه آزاد هنری در سراسر کشور مجوز فعالیت دارند.
اسماعیلی در خصوص فعالیتهای آزمونهای مهارتی بخش فرهنگ و هنر گفت: دفتر برنامهریزی و آموزشهای هنری متولی آموزش استانداردهای مهارت آموزی در سطح وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و آموزشهای متوسطه شاخه کاردانش بخش فرهنگ و هنر به استناد توافق نامههای همکاری با وزارت آموزش و پرورش در مراکز مجری برگزاری دورههای مهارتی اجرا میشود این آزمونها، در هر سال تحصیلی در سه دوره به صورت ادواری و جامع برگزار میشود و پذیرفتهشدگان در آزمون گواهینامه مهارت دریافت میکنند که پس از گذراندن دروس عمومی موفق به اخذ دیپلم متوسطه میشوند و از ابتدای دولت سیزدهم موضوع هوشمند شدن برگزاری آزمونها پیگیری شد و در خردادماه سال جاری برای اولین بار آزمونهای جامع و ادواری به شیوه حضوری – آنلاین برگزار شد.
مدیرکل دفتر آموزش با تشریح فعالیتهای بخش تألیف کتب افزود: با تشکیل کارگروه تألیف کتب و استانداردهای رشتههای مهارتی بخش فرهنگ و هنر مقرر شده است تا دروسی که منبع و کتاب ندارند تالیف و به روز رسانی شوند بر همین اساس، از ابتدای دولت سیزدهم تعداد ۲۵ عنوان کتاب درسی استانداردهای مهارتی رشتههای مصوب شورای عالی آموزش و پرورش تالیف و منتشر شده است.
اسماعیلی درباره سایر برنامههای دفتر برنامهریزی و آموزشهای هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهارداشت: یکی از برنامههایی که برای امسال در نظر گرفتیم، اهدای «نشان ملی آموزش هنر» است، این طرح اسفندماه سال گذشته با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد و قرار است این نشان که جایزه «سرو ایرانی» نامگذاری شده است، در جهت تجلیل از جایگاه هنرآموزی و تدریس هنر هر ساله به هنرآموزان، مدیران، مبتکران سبکهای آموزش هنر و شرکتهای دانش بنیان تخصصی آموزش هنر، اهدا شود. همچنین برگزاری نمایشگاه تخصصی کتاب آموزشی هنر، نمایشگاه دستاوردهای هنرستانهای هنرهای زیبا، تدوین نظام جامع آموزشهای فرهنگی هنری، طرح المپیاد آموزش هنر، انتشار فصل نامه آموزش هنر، طرح و تدوین برنامه جامع پرورشی و تربیتی هنرستان ها، گنجینه آموزش هنر و... بخش دیگری از برنامههای پیش روی این دفتر است.
انتهای پیام