درخواست یک کارگردان تئاتر: مسئولان تبلیغات و اطلاع رسانی را جدی بگیرید

علی یداللهی که از هفته آینده نمایش«کلاغ بلا، توپ طلا» را روی صحنه می‌برد، خواستار توجه مسئولان به تبلیغات و اطلاع‌رسانی تئاتر شد.

این کارگردان تئاتر در گفتگو با ایسنا با ارایه توضیحاتی درباره شیوه اجرایی نمایش خود، خواستار همراهی ارگان‌های دولتی در جهت حمایت از تبلیغات تئاتر شد.

یداللهی که نمایش «کلاغ بلا، توپ طلا» را از روز یکشنبه آغاز می‌کند، گفت: این نمایش را اولین بار سال ۹۲ بر تریلی سیار کانون اجرا کردم و بعد از آن چند نوبت اجرا در مقاطع گوناگون داشت. از جمله اینکه سال ۹۶ بار دیگر آن را بر همان تریلی اجرا کردیم و امسال نیز در دهه کرامت توری داشتیم که طی آن از خوزستان به مشهد رسیدیم و در استان‌های خوزستان، فارس، یزد و مشهد اجرا داشتیم. ماه پیش هم در مازنداران و خراسان شمالی اجرا داشتیم و در نهایت قرار شد به مدت یک ماه در سالن گلستان کانون روی صحنه برویم.

او درباره تفاوت این اجرا که در سالن روی صحنه می‌رود در قیاس با اجراهای گذشته که بر تریلی سیار اجرا شده است، توضیح داد: در اجرا تفاوتی نداریم. شیوه اجرایی این نمایش ترکیبی از تئاتر عروسکی و بازیگر است. در اجرای داخل سالن، فقط صحنه آرایی ما تغییر کرده است.

به گفته او، این نمایش داستان کلاغی را روایت می‌کند که عاشق اجسام براق است و آنها را می‌دزدد. به او نشانی یک توپ بزرگ طلا را می‌دهند که بدزدد، او هم راهی سفر می‌شود تا آن توپ طلایی بزرگ را بدزدد. در بین راه با یک سگ و یک شتر آشنا می‌شود و آنها قصه پدربزرگ و مادر خود را برای او تعریف می‌کنند تا اینکه کلاغ به توپ طلایی می‌رسد.

یداللهی درباره گروه سنی تماشاگران این نمایش نیز گفت: نمایش ما ویژه مخاطبان کودک و نوجوان اجرا می‌شود. دغدغه شخصی من گروه سنی نوجوان است که واقعا جای تئاتر نوجوان در کشور ما خالی است. اما مفهوم و فرم اجرایی به گونه‌ای است که کودکان هم داستان را درک می‌کنند و با مفهوم آن ارتباط می‌گیرند.

او درباره جذب مخاطبان کودک در شرایطی که اغلب کودکان با تکنولوژی‌های روز دنیا در ارتباط هستند، توضیح داد: به قول مولانا وقتی با کودکان سر و کار داریم، باید زبان‌مان هم کودکانه باشد. هرچند بچه‌های امروز با جدیدترین تکنولوژی‌های روز دنیا در ارتباط هستند ولی به همان اندازه نیز عاشق داستان‌های شاهنامه‌اند. ما از نظر داستان و محتوا مشکلی نداریم ولی باید فرم آثار خود را به روز کنیم و تا وقتی چنین نکنیم، بچه‌ها با تئاتر ارتباط برقرار نمی‌کنند. خوشبختانه با تمهیدات مدیر جدید کانون، نمایش‌های کودک مورد استقبال قرار گرفته است و البته تمام سالن‌های تئاتر کودک مورد توجه تماشاگران قرار گرفته‌اند.

این کارگردان در ادامه خواستار حمایت مدیریت کلان از تبلیغات تئاتر شد و افزود: مدیریت کلان باید فکری برای تبلیغات تئاتر بکند. یکی از موثرترین راه‌ها، بیلبوردهای شهری و باکس تبلیغاتی در رادیو و تلوزیون است. اگر همه نهادهایی که متولی تئاتر هستند، با هم همسو شوند، می‌توانند چنین امکاناتی را برای تئاتر در اختیار بگیرند. چون انجام این امور از عهده یک کارگردان و یک گروه نمایشی خارج است. ما نه چنین ارتباطاتی داریم و نه چنین بودجه‌هایی ولی بخش‌های دولتی بهتر می‌توانند با یکدیگر تعامل کنند. متاسفانه در حال حاضر جای تبلیغات تئاتر واقعا خالی است.

گفتنی است نمایش «کلاغ بلا، توپ طلا» به نویسندگی مهدی صفاری‌نژاد، شهریور و مهر ۱۴۰۲ هر روز به جز روزهای شنبه ساعت ۱۸ در مرکز تئاتر کانون پرورش فکری واقع در پارک لاله تهران اجرا می‌شود.

گروه اجرایی این نمایش به شرح زیر هستند: آهنگ‌ساز: محمد فرشته‌نژاد، طراح و ساخت عروسک: علیرضا حسین‌پور، طراح صحنه: رامین کمال‌زاده، طراح لباس: علی یدالهی، طراح نور: محمدرضا شاملو، دستیار کارگردان: بردیا یدالهی، بازیگران: شهرام مسعودی، امیرحسین انصافی و علی یدالهی، روابط عمومی و تبلیغات: تئاتر کودک ببین (ریحانه مطهری، روژین ستاری و روشنک کریمی) و امور رسانه‌ای: روشنک کریمی.

علاقه‌مندان به دیدن این نمایش می‌توانند برای تهیه بلیت به سایت تیوال مراجعه کنند.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۲:۲۳
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 1402060100357
  • خبرنگار : 71342