عبدالحسین محمدی در گفت و گو با ایسنا، بیان کرد: با توجه به ماده یک ضوابط اجرایی، سامانه پنجره واحد مدیریت زمین به عنوان تنها درگاه ارتباطی با متقاضیان اخذ خدمات حوزه زمین و ساختمان کشور محسوب می شود و پذیرش درخواست صدور «گواهی مستثنیات» از این پس، فقط از طریق سامانه پنجره واحد مدیریت زمین امکانپذیر است.
وی با بیان اینکه صدور گواهی مستثنیات توسط سامانه زمین، نخستین گام در حفاظت اراضی ملی و جلوگیری از اتلاف و تغییر کاربری و تشخیص و تفکیک آنها از اراضی مستثنیات است، گفت: این موضوع از طریق پاسخ به استعلام اراضی یا صدور گواهی مستثنیات صورت میگیرد و از این جهت میتوان گفت که گواهی یاد شده، یکی از پایهایترین استعلام های حوزه اراضی به شمار میرود که در اغلب خدمات قابل ارائه در اراضی کشاورزی و اراضی ملی مورد نیاز است.
وی تصریح کرد: این خدمت پیش از این توسط ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری و به وسیله مراجعه حضوری متقاضی به دفاتر پیشخوان ارائه میشد، اما از این پس تنها مرجع ثبت این درخواست سامانه پنجره واحد مدیریت زمین است که این امر نیز به صورت کاملا الکترونیکی و بدون نیاز به مراجعه حضوری متقاضیان و بصورت رایگان از طریق سامانه پنجره واحد مدیریت زمین صورت می پذیرد.
محمدی اضافه کرد: از امروز نیز دسترسی دفاتر پیشخوان به منظور ارسال مستقیم درخواست استعلام به سامانه سبا قطع و پوشش متقاضیان مردمی با شرایطی نظیر سالمندان، معلولین، کم سواد یا بی سواد که منجر به عدم توانمندی آنها در ثبت الکترونیکی درخواستها می شود برابر تفاهم نامه با کانون دفاتر با سازمان فناوری اطلاعات ایران از طریق ثبت درخواست در درگاه متقاضیان امکان پذیر خواهد بود.
وی اظهار کرد: مدارک مورد نیاز جهت استعلام متقاضیان برای استفاده از خدمت الکترونیکی استعلام اراضی شامل مختصات نقاط (پولیگون) زمین مورد استعلام، نامه مرجع استعلام کننده، نوع سند، شماره پلاک اصلی، آدرس محلی زمین و اسکن نقشه زمین است، همچنین صدور گواهی مستثنیات تنها یکی از خدمات و استعلامات پرکاربردی است که توسط سامانه پنجره واحد مدیریت زمین ارائه می شود و خدماتی همچون تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی، واگذاری اراضی ملی و دولتی برای طرح های کشاورزی و صنعتی، تعیین نوعیت اراضی، تعیین حدود اراضی روستایی و صدور مجوز تاسیس و توسعه شهرک های صنعتی غیر دولتی نیز در این سامانه ارائه میشود.
انتهای پیام