با هدف سرعت بخشیدن به اقتصاد دریاپایه

کاهش تراز دریای آب خزر لایروبی در بنادر شمال را ۱۳ درصد افزایش داد 

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه به دلیل کاهش آب دریای خزر حجم لایروبی در سواحل بنادر خزر تا ۱۳ درصد افزایش یافته است، گفت: برای حفظ و تحکیم سازه‌های دریایی در خزر مطالعات جدیدی را شروع کرده‌ایم.

به گزارش ایسنا، علی اکبر صفایی با بیان اینکه به دلیل کاهش آب دریای خزر حجم لایروبی در بنادر کشور تا ۱۳ درصد افزایش یافته است، گفت: برای حفظ و تحکیم سازه‌های دریایی در خزر مطالعات جدیدی را شروع کرده‌ایم. سازمان فضایی ایران با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای، وضعیت سطح آب دریای خزر به عنوان بزرگترین دریاچه جهان را بررسی و کاهش سطح آب این دریا را تایید کرد. این بررسی‌ها نشان می‌دهد که بخش شمالی دریای خزر در سالیان گذشته به ویژه دو سال اخیر با کاهش سطح آب و پیشروی خط ساحل که نشات‌گرفته از کاهش میزان آب بوده، مواجه شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره تاثیر کاهش تراز خزر بر روی عملیات بندری با بیان اینکه کاهش آب خزر موضوع بسیار مهمی است، گفت: از سوی وزیر راه و شهرسازی نگرانی ایران در این باره با وزیر مرتبط روسیه و معاون نخست وزیر مطرح شده است. این موضوع در وزارت خارجه نیز به عنوان دستور کار جدی سرفصل‌های مذاکره با روسیه قرار گرفته است.

صفایی با بیان اینکه علاوه بر کاهش ورودی آب ولگا به خزر این تهدید به دلیل کاهش ورودی آب سایر رودها هم به خزر تکرار شده است، گفت: در طول ۲۰ سال گذشته کاهش چشمگیری در تراز خزر داشتیم که دلیل دیگر آن موضوع تغییر اقلیم و تبخیر آب دریا هم هست. البته مباحث مربوط به حوضه آبریز رودخانه خزر موضوعی فراتر از سازمان بنادر است و مجموعه وزارت خارجه درحال رایزنی برای جلوگیری از کاهش تراز خزر است.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، وی با بیان اینکه سناریوهای مختلف در خصوص وضعیت آینده خزر وجود دارد، گفت: بخشی از تجارت خارجی ما از خزر انجام می‌شود و همزمان موضوعات اشتغال، گردشگری و حتی ساخت کشتی و صنایعی که در سواحل وجود دارد با کاهش آب خزر تهدید می‌شود. در راستای آمادگی سازمان بنادر برای مقابله با کاهش تراز خزر، چندین ماه است مطالعه‌ای را شروع کردیم که بر اساس شرایط خزر شرایط محتمل را در نظر بگیریم.

مدیرعامل سازمان بنادر خاطرنشان کرد: سه سناریو برای حفظ سازه‌های دریایی با انجام لایروبی، تحکیم سازه‌های دریایی یا دسترسی به مناطق عمیق تر خزر برای ساخت سازه‌های دریایی جدید وجود دارد. حجم لایروبی در بنادر شمال ناشی از کاهش آب خزر تا ۱۳ درصد در سال افزایش یافته است و برای تاب آوری سازه‌های موجود تمهیدات بلند مدت و کوتاه مدتی درنظر گرفته‌ایم.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۵:۳۵
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1402053019482
  • خبرنگار :