کاهش ۸ درصدی متوفیات ارجاعی به پزشکی قانونی خراسان شمالی/بیشترین علت مرگ، سکته قلبی

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان شمالی از کاهش ۸ درصدی متوفیات ارجاعی به این مجموعه طی ۴ ماه نخست امسال خبر داد.

دکتر محمدرضا نورس در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: تا پایان تیر ماه ۲۳۵ متوفی از مراجع قانونی به مراکز پزشکی قانونی استان ارجاع شده اند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که ۲۵۳ نفر بود، کاهش حدودا ۸ درصدی داشته است.

وی همچنین افزود: از تعداد ۲۳۵ متوفی معاینه شده، ۱۷۷ نفر مرد و ۵۸ نفر زن بوده اند که برای ۵۳ متوفی تعیین علت فوت با معاینه ظاهری و بدون کالبد گشایی توسط کارشناسان پزشکی قانونی انجام شد. از تعداد کل اجساد ارجاعی ۴ ماهه، ۱۵۳ متوفی در بجنورد، ۳۸ متوفی در شیروان، ۱۹ مورد در اسفراین، ۱۵ مورد در آشخانه، ۶ مورد در فاروج و ۴ متوفی درپزشکی قانونی جاجرم معاینه شده اند.

به گفته وی، اجساد به دلایل مختلف ممکن است برای تعیین علت و زمان مرگ به پزشکی قانونی ارجاع شود که از جمله آن ها مرگ های غیر طبیعی و حوادث و موارد معدودی طبیعی است که تا پایان تیر ماه ۳۶ متوفی به دنبال مرگ طبیعی و بنا به درخواست مقام قضایی به پزشکی قانونی ارجاع شده اند. از این تعداد بیشترین علت مرگ، بیماری‌های قلبی عروقی (سکته قلبی) با تعداد ۲۰ نفر و بیماری های مغز و اعصاب (سکته مغزی) با تعداد ۶ مورد بوده است.

دکتر نورس تصریح کرد: در برخی موارد، پزشکی قانونی تنها مرجع تعیین علت مرگ است و تمامی اجساد حوادث به پزشکی قانونی ارجاع می شود. بنا بر گزارش ۴ ماهه اول امسال، علت مرگ ۵ نفر غرق شدگی، ۳ نفر برق گرفتگی و ۵ نفر دیگر به دلیل استنشاق گاز مونوکسید کربن بوده است.

وی در پایان این خبر افزود: برای تعیین علت فوت ابتدا باید پیکر متوفی با دستور مقام قضایی به پزشکی قانونی ارجاع شود. موارد ارجاعی شامل هر فوت مشکوک یا فوت‌هایی است که علت آن مشخص نیست یا شکایتی در مورد آن مطرح است. این غیر از مواردی مانند فوت بر اثر تصادف، حوادث مختلف و... است که پیکر افراد فوت شده در هر حالت باید به پزشکی قانونی ارجاع شود.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۴:۵۲
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1402052817804
  • خبرنگار : 50444