کارگردان نمایش «دایره»:

دایره؛ نمایشی که در قالبی جدید به مفاهیم دینی می‌پردازد

کارگردان نمایش دایره گفت: دایره نمایشی در قالب تعزیه بود که با حذف کلام، استفاده از موسیقی خراسانی و تصویر در ظاهر تفاوت اساسی با شکل معمول تعزیه داشت.

رضا عرفانی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص نمایش دایره اظهار کرد: دایره نمایشی در قالب تعزیه است که با حذف کلام و استفاده از موسیقی خراسانی و تصویر در ظاهر تفاوت‌های اساسی با شکل معمول تعزیه دارد.

وی اضافه کرد: در نمایش دایره ۵ مورد از فرازهای تعزیه که شامل ورود کاروان امام حسین(ع)، ماجرای حر، شهادت حضرت ابوالفضل(ع)، شهادت حضرت علی اصغر و در انتها شهادت امام حسین(ع) و خیمه‌سوزی است را اجرا می‌کنیم.

عرفانی ادامه داد: دایره نمایشی با ‌محتوای مذهبی و ظاهری متفاوت از آن است که به صورت همزمان در تهران، مشهد و هفت شهر خراسان رضوی روی صحنه می‌رود و برای اجرای نمایش در هر شهر از بازیگران همان منطقه استفاده شده است.

کارگردان نمایش دایره در خصوص استقبال مخاطبان از این نمایش عنوان کرد: خوشبختانه با شروع اجراها استقبال‌ها در تهران، مشهد و شهرستان‌ها بسیار راضی‌کننده بود و با واکنش‌های خوبی از سمت مخاطبان به ویژه مخاطب حرفه‌ای تئاتر روبه‌رو بودیم. مخاطبان نمایش معتقد بودند که نمایش دایره در ظاهری جدید و نو اما بدون کلام و شعارزدگی افراد را به ماجرای اصلی وصل می‌کند.

عرفانی در خصوص شیوه اطلاع‌رسانی نمایش دایره خاطرنشان کرد: تبلیغات نمایش بیشتر به ‌صورت مجازی و گروهایی که به آن‌ها دسترسی داریم، انجام می‌شود. در حقیقت اطلاع‌رسانی به همان شیوه قدیمی انجام می‌شود و سعی کرده‌ایم روی حضور افراد متخصص و حرفه‌ای تئاتر زمان بگذاریم تا نمایش را نقد و بررسی کنند.

وی در مورد حمایت‌های صورت گرفته از این نمایش اضافه کرد: نمایش دایره مورد حمایت هیچ ارگانی قرار نگرفته و تنها حوزه‌ هنری خراسان رضوی برای سالن اجرای نمایش به گروه ما کمک کرده و قول‌هایی برای کمک مالی به گروه داده‌اند که بسیار ناچیز است.

کارگردان نمایش دایره با اشاره به وضعیت این روزهای تئاتر کشور اظهار کرد: وضعیت این روزهای تئاتر کشور خوب نیست و مخاطب تئاتر بسیار کم شده است؛ این اتفاق در شهرهای بزرگ و شهرستان‌ها نیز دیده می‌شود.

عرفانی ادامه داد: نمایش دایره اولین تجربه اجرای همزمان در ۸ شهر کشور بود و من به همراه گروه این نمایش تجربه‌ای فوق‌العاده ار همکاری با یکدیگر داشتیم.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۲:۴۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402052817664
  • خبرنگار : 50570