بررسی برنامه‌های دستگاه‌های اجرایی در پیاده‌روی اربعین در کمیسیون بهداشت

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از بررسی برنامه‌های دستگاه‌های اجرایی در مورد برگزاری پیاده‌روی اربعین در جلسه امروز این کمیسیون خبر داد و گفت: مقرر شد کمیته ای متشکل از اعضای کمیسیون با حضور در مراسم اربعین مسائل را رصد کرده و گزارش نظارتی را به کمیسیون ارائه کند.

به گزارش ایسنا، سلمان اسحاقی با اشاره به جلسه کمیسیون بهداشت و درمان برای استماع برنامه‌های دستگاه‌های اجرایی در مورد برگزاری پیاده‌روی اربعین گفت: این جلسه با حضور عین الهی وزیر بهداشت، مسئولان هلال احمر، وزارتخانه های کشور و خارجه و نیروی انتظامی تشکیل شد.

وی توضیح داد: سال گذشته هر فردی مبلغی در سامانه سماح  پرداخت می کرد می توانست از خدمات بهداشت و درمان استفاده کند اما در سال جاری با تمهیدات اتخاذ شده هیچ گونه پرداختی در سامانه سماح برای حوزه بهداشت و درمان انجام نمی شود؛ یکی از مشکلات مراسم اربعین ضرورت انجام عمل های ضروری در کشور عراق بود که با پیگیری‌های انجام شده توسط وزارت بهداشت و اوحدی دستیار ویژه رئیس جمهور در بحث اربعین، اجازه عمل های ضروری به پزشکان متخصص در بیمارستان های عراق داده شده است.

اسحاقی گفت: طبق توضیحات وزیر بهداشت موکب ها و کادر بهداشتی ساماندهی شده است. در مورد سرم و دارو با مشکلی مواجه نیستیم و برنامه ریزی مناسب برای تامین اورژانس هوایی، واکسیناسیون اتباع خارجی، جانمایی مناسب برای احداث بیمارستان صحرایی و ارزیابی اقدامات و بررسی نقاط ضعف به منظور برنامه ریزی بهتر برای آینده در دستور کار قرار دارد؛ دستیار ویژه رئیس جمهور و رئیس ستاد اربعین هم گفت هماهنگی خوبی با وزارت بهداشت و دستگاه های مربوطه و مسئولان عراقی برای اربعین انجام شده و در کنار صدور مجوز برای انجام جراحی توسط پزشکان ایرانی در بیمارستان های عراق، 80 پایگاه درمانی در عراق، 18 اتوبوس آمبولانس، 80 آمبولانس و 12 پایگاه در داخل نجف مستقر شدند.

اسحاقی همچنین گفت: طبق توضیحات مسئولان وزارت خارجه، دولت عراق در رابطه با اربعین همکاری خوبی داشته و 150 هزار نفر از اتباع پاکستان و افغانستان برای حضور در مراسم اربعین به کشور ما وارد می شوند، البته موضوع گرما مسئله حاد و جدی است که باید تدابیر مناسب برای آن اتخاذ شود.

وی با اشاره به توضیحان مسئولان سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای برای آماده سازی جاده ها، گفت: مهم ترین پایانه که یک میلیون نفر مسافر در آن تردد می کند پایانه برکت در مهران است که وضعیت آن نسبت به سال های گذشته بهتر شده است. هماهنگی ها برای رفع کمبود اتوبوس انجام شده و ستاد اربعین تعهد کرده 5 هزار اتوبوس در اختیار ما قرار دهد و به 9 هزار اتوبوس فعال برای برگشت زائران هم نیاز دارند؛ پیش فروش بلیط اربعین انجام شده و برنامه های مفصل دیگری را طراحی کردند تا کمترین مشکل را داشته باشیم.

اسحاقی ادامه داد: دبیر ستاد اربعین وزارت کشور هم تاکید کرد که تعداد مرزهای ترددی را به 6 مرز ارتقا داده و اعزام نیروها و عوامل پزشکی با مدیریت هلال احمر و وزارت بهداشت، تامین نیازمندی‌های درمانی، درمانگاه ها و راه اندازی بیمارستان های صحرایی در ایران و عراق، توجه به توصیه های درمانی آموزشی و حضور 120 تیم امدادی در مرزهای مختلف و 70 تیم به صورت رزرو و مسئولان سازمان انتقال خون نیز تاکید کردند که تامین ذخایر خونی مدنظر قرار گرفته است.

وی گفت که بر اساس اظهارات معاون وزیر بهداشت از نظر تامین داروهای ضروری و سرم مشکلی وجود ندارد و 13 هزار کادر درمان، نیروهای پشتیبان و 3 هزار و 500 پزشک متخصص و فوق متخصص در مراسم اربعین حضور دارند. اعضای کمیسیون بر ضرورت تامین زیرساخت ها، ارائه اطلاعات مناسب به مردم و برنامه ریزی منسجم تر و دقیق تر برای خدمات رسانی بهتر به زوار تاکید کردند که در نهایت پس از اظهارات مسئولان مربوطه مقرر شد کمیته ای متشکل از اعضای کمیسیون با حضور در مراسم اربعین مسائل را رصد کرده و گزارش نظارتی را به کمیسیون ارائه کند.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۹:۱۳
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1402052314705
  • خبرنگار : 71234