مجتبی ذوالفقاری، ۲۲ مرداد در نشست با اصحاب رسانه، پیرامون رویکرد جدید آموزشی دانشگاه اراک با عنوان «دانشگاه آینده» اظهار کرد: هدف ما از این رویکرد جدید، ایجاد امید در نسل جوان برای ورود به دانشگاه است. در دوران قبل از پیک جمعیتی کشور، هر فردی که در دانشگاه مدرک میگرفت در رشته مرتبط با مدرک تحصیلی خود مشغول بکار میشد، اما پیک جمعیتی باعث شد این رویه متوقف شود و عدهای از جوانان از دانشگاه ناامید شوند.
وی با بیان اینکه یکی از مسائلی که باید مورد توجه قرار گیرد جذابیت و ایجاد نشاط در دانشگاه است گفت: به دنبال این چالش، ما یک مدل جدید از دانشگاه را مد نظر قرار دادیم که اولین لازمه تحقق آن ایجاد جذابیت در دانشگاه برای جوانان است. ما بر این باوریم که هر اقدامی در حوزه آموزش و پژوهش در نهایت به سعادت انسانها ختم می شود. ما وظیفه داریم جوانان را در فرآیندی وارد کنیم که سعادتمند شوند. این جذابیت باید در راستای بیانات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب و با محتوای دینی، فرهنگی و انقلابی باشد.
ذوالفقاری با اشاره به مسئله محور بودن این رویکرد تصریح کرد: پیش از این، ما در دانشگاه یکسری مطالب را یاد میگرفتیم که ممکن بود در شغل آینده ما تاثیری نداشته باشد. در عصری که تمام اطلاعات و دانش در دسترس است، نباید رویکرد دانشگاهها مثل قبل باشد. ما باید بپذیریم که نسل جدید، دسترسی به امکانات و فناوری پیدا کرده و دانش پیشین مورد پذیرش جوانان نیست. باید بپذیریم جایگاه دانشگاه در آموزش باید به سمت راهبری حل مسئله حرکت کند و آموزش برای حل مسئله انجام شود.
رئیس دانشگاه اراک اضافه کرد: ما مدتی قبل شروع به کار بر روی نسل جدید دانشگاه کردیم و در نهایت اسم طرح را «دانشگاه آینده» گذاشتیم. در دانشگاه آینده، ضمن حفظ چارچوب دروس، دانشجو با جهت گیری مشخصی درسش را شروع می کند و به اتمام میرساند. ما در این طرح، برای یک حوزه خاص صنعت و فناوری، دانشجوی متخصص تربیت خواهیم کرد تا در پایان فارغ التحصیلی در آن حوزه کار کند.
ذوالفقاری با اشاره به اینکه دانشگاه اراک در سال جاری برای اولین بار در استان، با اجرای ۴ طرح بورسیهای، ۲۰۰ دانشجو را با همکاری صنایع و ارگانهای مختلف پذیرش میکند، تصریح کرد: در اولین طرح با همکاری شرکت سایپا، در رشته مهندسی مکانیک ۱۵ دانشجو بورسیه تحصیلی و شغلی میشوند و مطابق نیاز شرکت سایپا درس میخوانند و بعد از فارغ التحصیلی استخدام این شرکت میشوند. امیدواریم با این اتفاق مثبت، شاهد یک تحول بزرگ در صنعت خودرو باشیم چراکه این کار یک هدف ماموریت گرا برای تحول در صنعت خودروسازی است.
وی ادامه داد: در طرح بورسیه با همکاری بنیاد ملی نخبگان، ۱۷ دانشجو در هفت رشته مهندسی برق، ساخت و تولید، صنایع، کامپیوتر مهندسی مواد، شیمی و زیست شناسی گیاهی پذیرش خواهند شد. دانشجویان پذیرش شده در این طرح، در دوره تحصیل خود به همکاری با صنایع متقاضی خواهند پرداخت و ضمن دریافت حقوق ماهیانه مصوب طرح، از تسهیلات و اعتبارات متعددی بهرهمند خواهند شد و پس از پایان تحصیل جذب همان صنایع خواهند شد و دوران خدمت وظیفه خود را نیز در همان صنعت خواهند گذراند.
ذوالفقاری افزود: در طرح بورسیه آموزش برای آینده (آبا) با همکاری شرکت گداختار، دانشجویان دوره درسی خود را با یک هدف خاص طی میکنند. در این طرح، در دو رشته مکانیک و مهندسی مواد جمعا ۵۰ نفر جذب میشوند. در این طرح، دانشجو در بدو ورود به دانشگاه کلاس درس را نمیبیند بلکه ابتدا واقعیت نهایی خود را میبیند و سپس درس را میخواند. در طرح آبا، هم کلیت درسها و آموزش کلاسیک حفظ میشود و هم فرد بلافاصله بعد از تحصیل، توانایی اشتغال در صنایع را دارد چراکه آموزش دانش محور را فرا میگیرد تا مهارت دانش محور کسب کند.
وی با بیان اینکه در این طرح، دغدغههای جوانان لحاظ شده و از مهاجرت نخبههای استان و کشور جلوگیری میشود، گفت: ماهیت صنعت، خصوصی است و دولت، حامی و تسهیلگر و راه انداز است. مقام معظم رهبری فرمودند پاشنه آشیل اقتصاد کشور، اقتصاد دولتی است و با طرح آبا قصد داریم تا به اقتصاد صنایع و تامین نیروی انسانی آنها کمک کنیم. تفاوت طرح آبا با بقیه طرحها این است که تعداد زیادی پذیرش دارد و تعهد شغلی ندارند ولی کار را به خوبی یاد میگیرند و به نوعی طرحی در راستای کارآفرینی است و خود به خود منجر به حل مشکل اشتغال میشود.
ذوالفقاری با اشاره به طرح پذیرش دانشجوی مشترک با دانشگاه فرهنگیان گفت: دانشگاه فرهنگیان از مهر امسال با همکاری دانشگاههای جامع کشور در پنج رشته فیزیک، ریاضی، زیست، شیمی و دانش آموزان با نیاز ویژه، به صورت مشترک جذب دانشجو میکند. دانشگاه اراک نیز در این طرح در تمامی پنج رشته دانشجو میپذیرد. در این طرح، طی دو سال، آموزشهای تخصصی توسط دانشگاه اراک ارائه می شود و پس از پایان دو سال، یک مصاحبه صورت میگیرد که اگر دانشجویان در مصاحبه موفق شوند بخش دوم تحصیل شان را در دانشگاه فرهنگیان میگذرانند. مزیت این آموزش این است که دانشجویان در پایان تحصیل خود از دو دانشگاه مدرک میگیرند.
رئیس دانشگاه اراک اضافه کرد: ما هدفمان در دانشگاه اراک این است که نخبگان را در استان مرکزی نگه داریم و نیاز نیروی انسانی صنایع استان را برطرف کنیم. ما بستههای تشویقی متعددی برای بومیهای استان که دارای رتبه برتر کنکور هستند گذاشتهایم و امیدواریم این طرحها کمکی به ماندن جوانان در استان باشد.
مهران شاه منصوری، معاون آموزشی دانشگاه اراک نیز اظهار کرد: سرعت تغییرات در علم و دانش در این سالها بسیار شتاب گرفته و به سمتی میرویم که در یک دهه آینده در هر ۱۲ ساعت حجم دانش دو برابر خواهد شد. سیستم آموزشی یک سرفصل مشخص دارد، ولی وقتی سرعت دانش زیاد شود این سرفصل ها نیز به خودی خود تغییر میکنند. در نگاه جهانی، طرح درس که در گذشته مورد توجه بود اکنون به دلیل افزایش سرعت تغییرات، منسوخ شده که ضرورت تغییر در سرفصلها را میرساند.
وی با بیان اینکه سرفصلها در دانشگاه اراک به صورت پویا تغییر میکند گفت: دانشگاههای فعلی دانشگاههای جذابی نیستند و اگر دانشگاهها نتوانند زمین بازی را عوض کنند از قافله جا میمانند. در همین جهت، سبک آموزش در دانشگاه اراک تغییر کرده و در طرح دانشگاه آینده، دانشجو در ابتدای ورود با واقعیت مواجه میشود و بعد با مبانی تئوریک آشنا میشود. ما به صورت هدفمند، دروس را ماموریت گرا تعریف میکنیم.
شاه منصوری با اشاره به اینکه شاهد روند نابودی مشاغل قدیم و ایجاد مشاغل جدید مبتنی بر فناوری و دانش محوری هستیم تصریح کرد: دانشگاهها باید بتوانند زمینه ایجاد شغلهای جدید و زمینه ورود افراد را تعیین کنند. دانشگاههای مهارتی در راستای مهارتهای دانش محور حرکت میکنند و خروجی مهارت دانش محور، یک فرد فناور است.
معاون آموزشی دانشگاه اراک افزود: ما با چالش حفظ امید و انگیزه و توجه به معنویت دانشجویان که موضوعی جهانی است، روبرو هستیم. دانشجو ضمن اینکه به زندگی عادی ادامه میدهد، باید معنویت و مهارت ایجاد ارتباط اجتماعی را نیز کسب کند. در دانشگاه آینده، ما جنبه معنویت و ایجاد ارتباط عاطفی را نیز برقرار میکنیم. در دانشگاه باید حفظ امید، انگیزه، تعلق و علاقه دانشجویان به سرزمین خود صورت گیرد. دانشجویی که فارغ التحصیل میشود باید دستش پر باشد و بتواند درسی را که فراگرفته به جامعه خروجی دهد.
وی با بیان اینکه سبکی که ما در دانشگاه آینده کار میکنیم سبک واقعیت گراست افزود: برای این امر، در طول سالها، پژوهش های فراوانی انجام دادیم و به بحث مهارت در حوزه علوم انسانی نیز بسیار توجه شده است. در این طرح، دانشجو در دنیای وسیع اطلاعات و دانش گم نمیشود و برای انجام یک ماموریت ویژه درس میخواند و فرد، بعد از فارغ التحصیلی یک گزارش از تحصیلش را به ما میدهد. همچنین ایجاد امکان کسب درآمد در طول دوران تحصیل باعث ایجاد انگیزه در فرد در حین تحصیل میشود و درتمامی طرحها از اساتید پیشکسوت ملی و بین المللی استفاده میکنیم.
به گزارش ایسنا، در پایان این نشست، از زحمات خبرنگاران در طول یکسال گذشته تقدیر و تجلیل شد.
انتهای پیام