معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی عنوان کرد

تخلیه منطقه از خودروها، مرحله اول اجرای پیاده‌راه‌سازی در مرکز اراک

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی گفت: مرحله اول اجرای پیاده راه سازی در مرکز شهر اراک، تخلیه منطقه از خودروهاست.

علی اکبر اسدی ۲۲ مردادماه ۱۴۰۲ در جلسه شورای ترافیک استان مرکزی که با محوریت بررسی پروژه پیاده راه سازی مرکز شهر اراک برگزار شد، بیان کرد: اجرای پروژه پیاده راه در جلسه قبل به تصویب شورا رسید و امروز روند اجرا را مورد بررسی قرار می دهیم. کار پیگیری در کمیته های فنی از دو ماه پیش آغاز و مقدمات کار انجام شده است.

وی با بیان اینکه قبل از میدان شورا یک فضا برای ایستگاه اتوبوس و ساعتی مشخص برای تخلیه بار ویژه کسبه این منطقه نیز در نظر گرفته شده است، افزود: انسداد کامل در این منطقه تعریف نشده و جریان ترافیکی نیز تحت کنترل خواهد بود و به نظر می رسد که نگرانی عمومی نخواهیم داشت.

اسدی در خصوص تحقق یک پیاده راه واقعی در مرکز شهر اراک بیان کرد: در وهله اول به دنبال تخلیه کامل خودروها از منطقه هستیم و در قدم دوم یک ساماندهی مناسب در حوزه زیرسازی، نما و منظر مغازه ها و تغییر کاربری انجام می شود، البته ساماندهی ورودی بازار در قسمتی آغاز شده است و باید در مرحله بعدی نیز ساماندهی کامل انجام گیرد که ارزش تاریخی بازار اراک بیشتر نمود پیدا کند.

وی با تاکید بر اینکه اولین و مهمترین ترین مرحله اجرای طرح، ساماندهی تردد خودروهاست، افزود: باید در یک دوره زمانی که شاید کمتر از یک سال باشد تعریف کاربری های متناسب با پیاده راه نیز به انجام برسد.

اسدی تصریح کرد: متاسفانه بخشی از کارکردهای پیاده راه، در پیاده راه امیرکبیر اراک مغفول باقی مانده است، اما به هرحال حس خوبی را در بین شهروندان به لحاظ گذران اوقاف فراغت و اجرای برنامه های فرهنگی شاهد هستیم و اینکار توسعه بیشتری خواهد داشت.

وی بیان کرد: این منطقه از شهر منطقه مورد استفاده تمام جمعیت اراک است و فقط نمی توان از مغازه داران این منطقه اثرات طرح را ارزیابی کرد. در مرکز شهر اراک همه شهروندان ذینفع هستند و فقط نمی توان نظر کسبه این منطقه را برای ارزیابی طرح دنبال کرد. قطعا ملاحظات اجتماعی در اجرای طرح رعایت می شود و نه تنها کسبه ضرر نمی کنند بلکه ساماندهی و منتفع هم می شوند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی اظهار کرد: در واقع اجرای این طرح، مصداق ظرفیت سازی برای کل شهر اراک است. مباحث ترافیکی و اجتماعی طرح بررسی شده و باید برای اجرای طرح همکاری کرد.

وی تاکید کرد: در خیابان محسنی، محلی تملک شده و به دنبال احداث پارکینگ عمومی هستیم. باید همه امکانات برای موفقیت طرح اجرایی شود و یکی از قدم ها در مسیر ساماندهی بازار تاریخی اراک اجرای این پیاده راه است.

به گزارش ایسنا، حامد آزاد، مدیرکل دفتر فنی استانداری مرکزی نیز گفت: تغییر مسیرها در ابتدای امر شاید قفل شدگی در برخی از مناطق را به دلیل عدم آگاهی مردم به همراه داشته باشد اما باید با اطلاع رسانی مناسب مسیرهای جایگزین را برای مردم معرفی کنیم و نارضایتی را به رضایتمندی تبدیل کنیم.

در این جلسه سرهنگ علی حسینی رئیس پلیس راهور استان مرکزی تصریح کرد: به نظر می رسد که طرح در کوتاه مدت مشکلات ترافیکی را رقم بزند، اما در خلال اجرای طرح و ایجاد راه های دسترسی در آینده می توان شرایط را تحت کنترل درآورد هرچند که اعتقاد داریم مرکز شهر باید به پیاده راه تبدیل و از تردد خودروهای تک سرنشین کاسته شود و به سمت استفاده از حمل و نقل عمومی و دوچرخه حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه اعمال قانون هوشمند در نقاط مختلف شهر اراک به زودی کلید می خورد، گفت: حدود ۳۰ سال است که وضعیت خیابان های اراک به همین شکل است و باید بالاخره تغییراتی را ایجاد کنیم و هسته مرکزی شهر پیاده راه شود. حدود ۶ سال است که بحث پیاده راه سازی مرکز شهر اراک مطرح است و اطمینان دارم با توجه به مزایای طرح، در آینده گسترش می یابد.

به گزارش ایسنا، در این جلسه حمید اخوان فعال اجتماعی با بیان اینکه در مطالعات قبلی پروژه مردم هیچ نقشی نداشتند و حتی مشاور اقدام به جمع آوری پرسشنامه های خود نکرد، گفت: در اجرای این طرح فقط نظر مردم مهم است و نباید به مزایای ذهنی متمرکز شد.

وی با طرح این سوال که آیا پیوست اجتماعی این طرح دیده شده است، گفت: آنچه به نظر می رسد این است که این طرح با ذات اراک فاصله دارد.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۲:۴۹
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1402052213582
  • خبرنگار : 50210