در نشست بررسی ابعاد حقوقی اهانت به قرآن در تبریز مطرح شد؛

اهانت به مقدسات مذهبی نشانه سقوط انسانیت در غرب است

در نشست تخصصی «بررسی ابعاد حقوقی اهانت به ساحت مقدس قرآن» اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم، اقدامی اسلام هراسانه و منافی قوانین بین‌المللی مطرح شد و کارشناسان امر بر ضرورت طرح دعاوی در دادگاه‌های بین‌المللی، ورود حقوقی و قضایی و همچنین تبیین ابعاد مختلف قضیه تأکید کردند.

نشست تخصصی «بررسی ابعاد حقوقی اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم» به همت کمیسیون بین‌الملل مرکز وکلا و کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه‌قضائیه و با همکاری گروه حقوقی ـ قضایی مجمع عالی بسیج سپاه عاشورا با حضور جمعی از متخصصان و حقوقدانان برجسته استان در تبریز برگزار شد.

در این نشست تخصصی که با تلاوت آیاتی از قرآن کریم شروع شد، اهانت به ساحت مقدس قرآن، اقدامی اسلام هراسانه و منافی قوانین بین‌المللی مطرح شد و کارشناسان امر بر ضرورت طرح دعاوی در دادگاه‌های بین‌المللی، ورود حقوقی و قضایی و همچنین تبیین ابعاد مختلف قضیه تأکید کردند.

مشاور استاندار آذربایجان‌شرقی در امور روحانیت در این نشست با محکوم کردن اهانت به ساحت مقدس قرآن، توهین را نشان از تعطیلی منطق دانست و گفت: متأسفانه این حرکات با برچسب آزادی بیان انجام می‌شود، در حالی که «بیان» به معنی سخنی با تحلیل و استدلال است، در حالی که اهانت یعنی تعطیلی منطق.

حجت‌الاسلام ابوالفضل عباسی ولایی، با اشاره به توطئه‌هایی که در راستای اسلام هراسی از سوی دشمنان برنامه‌ریزی شده است، طرح کرد: اگر آنان اهانت به مقدسات دینی را آزادی بیان می‌دانند، پس چراکه نسبت به قضیه هولوکاست این آزادی بیان وجود ندارد؟ مگر هولوکاست یک واقعیت تاریخی نیست؟

وی به آیه ۵۹ سوره انفال «وَلَا یَحْسَبَنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا سَبَقُوا إِنَّهُمْ لَا یُعْجِزُونَ» نیز اشاره و تأکید کرد: خداوند متعال گوشزد کرده است که این حرکات نشان از اقتدار و قدرت آنان نیست بلکه نشانه‌ اضمحلال و ضعف آنان است.

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه دشمنان اسلام چند سال است که بی‌پرده به میدان می‌آیند، چراکه از میزان گرایش مردم در کشورهای غربی به اسلام به هراس افتاده‌اند، گفت: برای مقابله با گسترش اسلام در کشورهای غربی به اهانت و تمسخر متوسل می‌شوند، چراکه نهایت رشد و ترقی آنان توهین و جسارت است.

وی با بیان اینکه در سوره نجم نیز خداوند متعال در این رابطه گوشزد کرده است و آیه ۳۰ سوره نجم «ذَلِکَ مَبْلَغُهُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِنَّ رَبَّکَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبِیلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِمَنِ اهْتَدَی» تصریح و تلویح دارد، افزود: خداوند می‌داند چه کسانی از مسیر حق خارج شده و تأکید دارد صحنه را به خوبی و به دقت دریابیم.

اهانت به مقدسات مذهبی نشان از سقوط انسانیت در غرب دارد

وی با اشاره به اینکه اهانت و جسارت به مقدسات مذهبی مسلمانان نشان از سقوط انسانیت بوده و تمسخر نقطه سقوط است و اگر نقد و حرفی دارند می‌توانند بیان کنند یا جمله‌ای همانند آیات قرآن بیاورند، اظهار کرد: آنان در مقابل عظمت و اقتدار قرآن کریم عاجزاند و تهی مغزانند و توهین و جسارت کار این افراد فرد تهی مغز است.

ولایی با تأکید بر اینکه قرآن کریم گوشزد کرده که از این اتفاقات به‌ویژه در آخرالزمان بسیار رخ خواهد داد، گفت: حضرت آقا در این برهه بر اهمیت جهاد تبیین تأکید کرده‌اند که همان جهادکبیر طرح شده در آیه ۵۲ سوره فرقان «فَلَا تُطِعِ الْکَافِرِینَ وَجَاهِدْهُمْ بِهِ جِهَادًا کَبِیرًا» است که پیامبر گرامی اسلام نیز در برهه‌ای بر آن تأکید کردند؛ جهاد تبیین از زمان پیامبر گرامی اسلام(ص) بوده و باید با قرآن و استدلال اقدام به جهاد تبیین در این رابطه کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه، در ادامه سخنانش با تأکید بر اینکه قلب‌ها و سجایای کفار قرن ۲۱ از جنس کفار زمان بعثت رسول الله است، یادآور شد: قرآن در آیه ۱۸ سوره بقره «صُمٌّ بُکْمٌ عُمْیٌ فَهُمْ لَا یَرْجِعُونَ» بر این امر تأکید داشته که بدانید قلب‌های کفار مشابه بوده و در حقیقت کفار قرن ۲۱ همان کفار زمان بعثت هستند، چراکه قلب‌هایشان مشابه بوده و هرچند در صنعت پیشرفت داشته‌اند، اما سجایایشان همان است و نهایت پیشرفت اخلاقی‌شان نیز توهین و تمسخر است.

وی با بیان اینکه طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب صحنه را باید خوب تحلیل کنیم، افزود: این تحرکات نشان قوت دشمن نیست، بلکه نشان ضعف و جهالت محض و وحشیت محض آنان است و می‌خواهند با این اقدامات مسلمانان را به اقدام متقابل بکشانند که در حقیقت تله‌ای برای مسلمانان است و نباید به این دام افتاد، بلکه باید با منطق، استدلال و بر اساس منطق قرآن پیش رفت.

ولایی با اشاره به ماجرای کنفرانس بین‌المللی «جنگ تمدن‌ها» در شهر نیکوزیا با حضور ساموئل هانتینگتون، گفت: آنان کاری به تعامل با تمدن‌ها ندارند، بلکه هدفشان جنگ تمدن‌هاست و در سخنان خود نیز تأکید کردند که دین اسلام بزرگترین چالش در مقابل آمریکا به‌عنوان پرچمدار لیبرال دموکراسی است و بر این اساس اسلام هراسی را محور قرار داده‌اند.

ضرورت استفاده از ظرفیت محاکم برای طرح دعوی در مورد اهانت به قرآن

رئیس کمیسیون بین‌الملل مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه نیز در این نشست تخصصی با تأکید بر اینکه اجانب سال‌هاست قرآن کریم را آماج اهانت‌ها و تشرهای خود قرار داده‌اند، گفت: دشمنان اسلام در شرایطی دست به اهانت و تنفرسازی مذهبی می‌زنند که مسیر حرکت آن را موفق ارزیابی کنند و این تحرکات نشان از اثرگذاری مبانی فکری اسلام در عرصه جهانی است.

مرتضی عبدی، با تأکید بر گسترش روزافزون مبانی فکری اسلام در میان جوامع غربی، تصریح کرد: شاید ما از گرایش اندک نسل جوان خود به الگوهای غربی احساس نگرانی کنیم، اما حقیقت این است آمار مسلمانان و شیعیان روز به روز در جهان غرب در حال افزایش بوده و این گرایشات، دولت‌های غربی را دستپاچه کرده و آنان در نهایت عجز، اهانت و تنفرزایی را وسیله‌ تقابل با اسلام قرار داده‌اند.

وی با بیان اینکه اهانت به افکار و عقاید دیگران در قوانین بین‌المللی امری قبیح و مجرمانه مطرح شده است، افزود: سه بند از اولین ماده منشور سازمان ملل تصریح دارد که هیچ‌کس نمی‌تواند به افکار و عقاید دیگران توهین کند، چراکه صلح و امنیت بین‌المللی به مخاطره می‌افتد؛ این موضوع در قانون مجازات سوئد نیز جرم‌انگاری شده است، چرا که امنیت ملی آن کشور را به خطر می‌اندازد. در بند(ج) ماده ۵۵ منشور سازمان ملل نیز دولت‌ها متعهد شدند احترام جهانی و مؤثر در جهت تأمین حقوق بشر و آزادی‌های اساسی را برای همه بدون تبعیض از حیث نژاد، جنس، زبان و مذهب معمول دارند.

مشاور استاندار آذربایجان‌شرقی در امور حقوقی، با تأکید بر اینکه طبق موازین منشور سازمان ملل متحد، میثاق بین‌المللی سیاسی ـ مدنی و قوانین اتحادیه اروپا نیز اهانت به عقاید مذهبی جرم تلقی شده است، یادآور شد: باید قدرت چانه‌زنی خود را در محاکم بین‌المللی ارتقا داده و از ظرفیت‌های لازم نهایت بهره را ببریم تا بتوانیم نقش‌آفرینی مؤثری در عرصه حقوق بین‌الملل داشته باشیم، چراکه متأسفانه طی سنوات گذشته در حوزه حقوق بین‌الملل نقش‌آفرینی خوبی نداشته‌ایم.

وی استفاده از ظرفیت محاکم داخلی و محاکم کشورهای توهین‌کننده و همچنین محاکم اروپایی و بین‌المللی را برای طرح دعوی در مورد اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم را ضروری دانست و گفت: مسببان اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم می‌دانند که چه می‌کنند و برخلاف موازین منشور سازمان ملل متحد درصدد تحریک و زیر سؤال بردن احساسات و عواطف مذهبی هستند، چنانچه آغاز این اهانت‌ها از عید قربان به‌عنوان یکی از بزرگترین مناسبت‌های دینی مسلمانان نشان می‌دهد که تیر آخر را شلیک کرده‌اند.

عبدی، با تأکید بر اینکه دولتمردان کشورهای غربی نیز در مقابل اعتراض به این ‌اهانت‌ها ادعا می‌کنند که چنین موضوعی در قانونشان جرم‌انگاری نشده است، در حالی که علاوه بر قانون مجازات سوئد، این کشور همانند سایر کشورها عضوی از سازمان ملل متحد بوده و زیر منشور آن را امضا کرده است، افزود: همچنین در این منشور تأکید شده که اگر عضوی برخلاف منشور، ضرری به غیر وارد کند، نمی‌تواند به قوانین داخلی خود استناد کنند.

رئیس گروه حقوقی و قضایی مجمع عالی سپاه عاشورا، با بیان اینکه براساس ماده ۲۷ کنوانسیون حقوق معاهدات ۱۹۶۹ وین و ماده ۳۲ طرح مسئولیت بین‌المللی دولت‌ها مصوب کمیسیون حقوق بین‌الملل سازمان ملل، طرف معاهده نمی‌تواند به مقررات حقوق داخلی خویش به‌عنوان توجیهی برای عدم اجرای یک معاهده استناد کند، افزود: هیچ نظام حقوقی اجازه ندارد تحت پوشش بهره‌مندی از حق یا آزادی به نفع خود، به آزار و اذیت دیگران و یا سوءاستفاده از آزادی بیان اقدام کند، چراکه سوءاستفاده از حق و به طریق اولی سوءاستفاده از آزادی در نظام‌های حقوقی گوناگون ممنوع شده است.

وی ادامه داد: افزون بر آن در ماده ۲۲ اعلامیه و برنامه عمل کنفرانس جهانی حقوق بشر وین ۱۹۹۳ از همه دولت‌ها خواسته شده که در اجرای تعهدات بین‌المللی و با عنایت به نظام‌های حقوقی ذیربط خود تدابیر شایسته‌ای را برای مبارزه با ناشکیبایی و خشونت‌های مبنی بر مذهب و اعتقادات از جمله رفتارهای تبعیض‌آمیز علیه زنان و هتک حرمت اماکن مذهبی معمول داشته و حق هر شخص را برای برخورداری از آزادی عقیده بیان و مذهب به رسمیت بشناسد که اقداماتی مانند آتش‌زدن کتب ادیان الهی از جمله قرآن کریم، برخلاف احترام به ادیان و مذاهب و انسان‌هاست و به نوعی تنفر مذهبی را شعله ور کرده که در نهایت به افزایش خشونت و نقض صلح و امنیت بین‌المللی منجر می‌شود.

عبدی، با اشاره به تناقض‌های رفتاری دولت‌های غربی در رابطه با «احترام به عقاید و اندیشه‌ها»، تصریح کرد: دولت‌های غربی در مقابل این اهانت‌ها و زیرپا گذاشتن قوانین سکوت می‌کنند و آن را نمونه‌ آزادی بیان معرفی می‌کنند، اما زمانی که نسبت به مسائلی چون همجنس‌گرایی که ربطی به غایت بشری نداشته و کاملاً ساختگی است، اعتراض می‌شود مدعی احترام به عقاید دیگران می‌شوند، چراکه در اصل با گسترش دین اسلام مشکل دارند و پروژه اسلام هراسی را قدم به قدم و آهسته پیش می‌برند.

اهانت به مقدسات اسلامی؛ فتنه‌ دشمنان اسلام

عضو هیئت علمی گروه حقوق دانشگاه آزاد اسلامی تبریز نیز در این نشست تخصصی با تأکید بر نقش‌آفرینی مؤثر در حوزه حقوق بین‌الملل، بیان کرد: اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم از نظر شرعی، عقلی و عرفی اقدامی قبیح بوده و همچنین از منظر مقررات بین‌المللی نیز اقدامی غیرقابل قبول است.

ابوالفضل امانی، با بیان اینکه قرآن یکی از دلایل اصلی مسلمانان و عقیده‌ راسخ آنان است، افزود: جهان غرب و استکبار این فتنه‌ها را برای مقابله با گسترش معارف اسلامی برنامه‌ریزی کرده‌اند؛ البته فتنه‌های متعددی طراحی شده که اهانت به مقدسات اسلامی نمونه‌ای از آن است.

وی هدف دشمنان از اهانت به مقدسات دینی را ایجاد تفرقه و تشطط بین جهان اسلام مطرح کرده و بر ضرورت اتحاد و حرکت‌های حقوقی در این رابطه تأکید کرد.

وحید دانایی، از حقوقدانان برجسته نیز اهانت‌های اخیر به ساحت مقدس قرآن را اقدامی سیاسی مطرح کرد و گفت: با بررسی منشأ اهانت‌ها به قرآن کریم و با توجه به شخص اهانت کننده و زمان و مکان انجام آن، در می‌یابیم که این امر کاملاً سیاسی است که دولت‌های اسلامی و مردم مسلمان را هدف قرار داده است.

وی با تأکید بر برخورد قاطعانه حقوقی، مردمی و دولتی با این اهانت‌ها، خواستار شد: علاوه بر برخورد سلبی در مور ابعاد حقوقی قضیه، باید از منظر ایجابی نیز ورود کرده و همچنین می‌توانیم با همراهی سایر مذاهب و ادیان که در کشور ما نیز حضور دارند، حرکت‌هایی را رقم بزنیم.

دانایی، با بیان اینکه آنان از گسترش اسلام به هراس افتاده‌اند، تصریح کرد: این اهانت‌ها در حقیقت احساسات و عقاید ۲۵ درصد از کل مردم جهان را هدف قرار داده که برگزاری کنفرانس‌های مشترک با کشورهای اسلامی و همچنین انجام کارها و تولید محتواهای مشترک مثل فیلم و آثار هنری می‌تواند در کنار کارهای حقوقی و محکومیت قضایی مؤثر واقع شود.

اهانت به قرآن، برخلاف آزادی بیان است

وکیل پایه یک و استاد دانشگاه نیز در این جلسه بر پیگیری موضوع اهانت به قرآن در محاکم کیفری در داخل کشور تأکید کرد و گفت: در حوزه بین‌الملل نیز با استناد به منشور و میثاق‌های بین‌المللی باید طرح دعوی و پیگیری شود؛ همچنین ابعاد مختلف آزادی بیان نیز باید در جامعه ایرانی و بین‌المللی تبیین شود، چراکه اهانت به قرآن و به آتش کشیدن آن برخلاف آزادی بیان است.

هادی جمشیدی، با بیان اینکه یکی از مبانی آزادی بیان طبق مبنای خودشان «کشف حقیقت» است، تأکید کرد: قرآن کریم خود حقیقت بوده و آنان خود حقیقت را سوزانده و مبانی آزادی بیان را هم زیر سؤال بردند.

وی با تأکید بر اینکه سردمداران اهانت به مقدسات در صدد حذف جرم انگاری این قضیه از قوانین کشورها هستند، چنانچه این اقدام را در دانمارک انجام دادند، افزود: صهیونیسم و سردمداران این قضیه در اصل می‌خواهند جرم‌انگاری در رابطه با «توهین به مقدسات به‌ویژه مقدسات اسلامی» را در سطح جهان از بین برده و آن را عادی جلوه دهند.

این استاد دانشگاه، با تأکید بر اینکه اهانت به مقدسات برخلاف میثاقین، برخلاف منشور سازمان ملل و برخلاف نظم و امنیت جهانی است، اظهار کرد: این اقدام برخلاف ماده ۱۲ قانون اساسی خود سوئد بوده و مقابله با این اهانت‌ها کار حقوقی و تبیینی عظیمی لازم دارد و در حقیقت باید یک جنگ تمام عیار حقوقی در قبال این جنگ اهانت‌ به مقدسات شروع کنیم.

استکبار جهانی اهانت به قرآن را راهی برای تقابل با آگاهی مردم به‌کار گرفته است

نائب رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه در آذربایجان‌شرقی نیز جهل را یکی از عوامل توهین به مقدسات مطرح کرد و گفت: در حالی که جهان در پی علم و دانش است، اما استکبار جهانی جهل را گسترش می‌دهد و ترکیب جهل و دشمنی در حقیقت اهانت‌ها را به دنبال دارد؛ آنان زمینه را برای جاهلان فراهم می‌کنند تا به قرآن کریم اهانت کرده و حتی قبیح‌تر از آن را هم انجام دهند.

علی نیکان‌فر، با تأکید بر اینکه اهانت به ساحت مقدس قرآن در حالی انجام می‌شود که نه تنها یک کتاب آسمانی، بلکه کتابی سراسر علم و اندیشه است، ادامه داد: استکبار جهانی برای تقابل با آگاهی مردم جهان و برای جلوگیری از گسترش آگاهی و اندیشه، اقدام به اهانت به ساحت قدسی قرآن می‌کند.

وی با تأکید بر فعال شدن جلسات حقوقی و کمیسیون‌ها در رابطه با اهانت به ساحت قرآن کریم، آگاهی بخشی در این رابطه را ضروری برشمرد.

دبیر گروه حقوقی ـ قضایی مجمع عالی بسیج سپاه عاشورا نیز در ابتدای سخنانش با قرائت سوره صف آیه ۸ «یُرِیدُونَ لِیُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ»؛ کافران می‌خواهند تا نور خدا را به گفتار باطل (و طعن و مسخره) خاموش کنند و البته خدا نور خود را هر چند کافران خوش ندارند کامل و محفوظ خواهد داشت، اظهار کرد: اهانت شرم آور به ساحت مقدس قرآن و سوزاندن کتاب مقدس بیش از یک میلیارد و پانصد میلیون نفر مسلمان با شعار آزادی بیان در کشور سوئد، حکایت از نافرجام ماندن توطئه‌های دنیای استکبار در منع تابش نور الهی بر فطرت‌های پاک آزادگان جهان دارد.

زینب سعادتی، با تأکید بر اینکه نظام لیبرال دموکراسی حاکم بر غرب از سر استیصال و عناد با فضایل وحیانی به خاک‌پاشی بر چهره خورشید روی آورده است، غافل از آنکه «الإسلامُ یَعْلو و لایُعْلی عَلَیه»؛ اسلام برتر است و چیزی بر آن برتری ندارد، تصریح کرد: آزادی بیان و اندیشه در سایه احترام به هنجارها متبلور می‌شود.

وی با بیان اینکه بی‌احترامی به مصحف شریف اسلام تنها توهین به اندیشه و عقیده مسلمانان نیست، بلکه توهین به تمام ادیان و کتب الهی آسمانی بوده و برخلاف آموزه‌های الهی، تکریم انسان، صلح و مدارا و اصول بنیادین حقوق بشری است، تصریح کرد: این قبیل رفتارها که ناشی از برداشت‌های افراطی از آزادی بیان است، نتیجه‌ای جز گسترش خشونت و نفرت پراکنی نداشته و اولین قربانی آن نیز حامیان این رفتارها خواهند بود.

ضرورت استفاده از ظرفیت‌های قانونی بین‌المللی علیه اهانت کنندگان

صاحبنظر در حوزه حقوق بین‌الملل نیز با تأکید بر اینکه متأسفانه تاکنون نتوانسته‌ایم در مورد حقوق خود از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های نهادهای بین‌المللی استفاده کنیم و ضروری است که این ظرفیت‌ها را احصا و مورد بهره‌برداری قرار دهیم، یادآور شد: در هشت سال جنگ تحمیلی تنها هفت عنوان قطعنامه صادر شده، در حالی که طی دو سال جنگ کویت و عراق ۷۱ عنوان قطعنامه نوشته شده است.

احد زمانزاد قویدل، با اشاره بر اینکه هرچند مجامع و محاکم بین‌المللی در دست جهان غرب بوده، اما می‌توانیم از این ظرفیت‌های قانونی علیه اقدامات خودشان استفاده کنیم، افزود: می‌توانیم از ظرفیت‌های نهادهای بین‌المللی برای طرح دعاوی خود استفاده کرده و حتی رای بگیریم و در حوزه‌های بین‌المللی حضور مؤثرتر و مفیدتری داشته و حتی در مجمع عمومی و کنفرانس کشورهای اسلامی نیز حاضر شده و حرفمان را به گوش دنیا برسانیم.

وی با تأکید بر استفاده از ظرفیت قوانین و نهادهای بین‌المللی در موضوع اهانت به قرآن کریم، تشریح کرد: در رابطه با برخی دعاوی مرتبط با تجارت بین‌الملل موفق عمل کرده و نیم‌بند طرف مقابل را محکوم کرده‌ایم، اما در رابطه با سایر مسائل آنچنان که شایسته است از ظرفیت‌های بین‌المللی استفاده نکرده‌ایم و لازم است در این حوزه نقش موثر و فعالی داشته باشیم.

یک وکیل دادگستری نیز در این نشست با اشاره به افزایش آمار مسلمان و توسعه اندیشه‌های اسلامی در جهان غرب، اسلام هراسی را ابزار دولت‌های غربی در تقابل با توسعه اسلام مطرح کرد.

قربان سیفی، با تأکید بر اینکه افرادی که به مقدسات توهین می‌کنند در حقیقت دستور می‌گیرند و این‌گونه نیست که خودشان به تنهایی اقدام به چنین کاری کنند، افزود: کشورهای اسلامی باید در این رابطه متحد شده و همچنین اقداماتی در راستای افزایش آگاهی جامعه‌ی جهانی انجام شود، چراکه این اهانت‌ها هیچ نسبتی با آزادی بیان ندارد.

یداله جعفری، مسئول کانون علمی آستان قدس رضوی شعبه آذربایجان‌شرقی، نیز بر ضرورت احترام به ساحت مقدس قرآن کریم، مجازات اهانت‌کنندگان و مسببان اهانت‌ها به قرآن کریم تأکید کرد و گفت: موضوع اهانت به قرآن کریم باید در چارچوب قانون و از مجاری حقوق و مقررات بین‌الملل پیگیری شود.

در پایان نشست حاضران در راستای محکومیت اهانت و هتک حرمت قرآن کریم، ضمن قیام و در دست گرفتن قرآن، به ساحت مقدس قرآن کریم ادای احترام کردند.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ / ۰۹:۴۷
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1402052112619
  • خبرنگار : 50005