معاون استاندار:

خراسان شمالی ۱۲ موکب در مسیر پیاده روی زائران اربعین برپا می کند

معاون اجتماعی، سیاسی و امنیتی استاندار خراسان شمالی گفت: این استان ۱۲ موکب را در مسیر پیاده روی زائران اربعین برپا می کند.

حسن ناهیدی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: دو موکب از این تعداد در داخل ایران و احتمالا در مرز مهران برپا خواهد شد.

وی افزود: ۱۰ موکب دیگر نیز در مسیر نجف تا کربلا برپا می شود که در حال حاضر تمامی امکانات مورد نیاز جمع آوری شده و در داخل گمرک استان در حال پلمب است تا در سایر مرزها در صف انتظار باقی نماند.

ناهیدی ادامه داد: قرار بر این است تا طی امسال اعتبار بیشتری برای تجهیز کردن بیشتر موکب ها و باتوجه به ازدحام جمعیت در مرز مهران اعطا شود.

وی در ارتباط با زمان برپایی موکب ها نیز بیان کرد: زائران بعد از ثبت نام در سامانه سماح تاریخ ورود خود به کشور عراق را مشخص می کنند که بعد از مشخص شدن تاریخ ورود زائران و قبل از ورود آن ها به کشور مذکور، موکب ها نیز برپا می شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: موکب های برپا شده خدمات اسکان و تغذیه را به زائران ارائه می دهند و علاوه بر آن در کنار این موکب ها خدمات درمانی، بهداشتی و پزشکی نیز توسط کادر درمان و هلال احمر مستقر شده داده خواهد شد.

به گفته وی قرار بر این است تا توسط دانشگاه علوم پزشکی و بسیج پزشکان کادر درمانی به منطقه اعزام شود و از سوی دیگر داروهای مورد نیاز نیز در حال جمع آوری و تحویل به هلال احمر است تا در مرز ایران و کشور عراق به موکب ها داده شود.

معاون اجتماعی، سیاسی و امنیتی استاندار خراسان شمالی گفت: همچنین در حال پیگیری هستیم تا در شهری همچون قم برای زائرانی که با خودروی شخصی خود سفر می کنند، امکانات استراحت را فراهم کنیم.

وی تعداد موکب های برپا شده توسط خراسان شمالی در سال گذشته را ۱۲ موکب اعلام کرد.

قاصری مدیرکل حج و زیارت خراسان شمالی نیز در گفت و گو با ایسنا بیان کرد: تا تاریخ ۱۵ مرداد ماه ثبت نام ۲۳۰۰ نفر از زائران اربعین حسینی در این استان قطعی شده است.

وی اظهار کرد: تا این تاریخ ۳۳۰۵ نفر در سامانه سماح ثبت نام کرده اند که ثبت نام ۲۳۰۰ نفر قطعی شده است.

وی افزود: پیش بینی می شود تعداد افرادی که از این استان برای مراسم اربعین در سامانه سماح ثبت نام کنند، رشد ۲۰ درصدی داشته باشد.

قاصری ادامه داد: در سال گذشته از این استان در سامانه سماح ۲۵ هزار نفر ثبت نام کردند که ثبت نام ۲۳ هزار نفر قطعی شد.

وی تاکید کرد: از تمامی زائران درخواست می شود برای حضور در مراسم اربعین حسینی در سامانه سماح ثبت نام کنند.

این مقام مسئول تصریح کرد: از سوی دیگر اطلاعات مورد نیازی که در این سامانه از متقاضی درخواست شده را با دقت پاسخ دهند تا کمیته های ذی ربط بتوانند برنامه ریزی دقیق تری برای رفاه حال زائران داشته باشند.

وی گفت: متقاضیان سفر به عتبات عالیات در ایام اربعین حسینی ۱۴۰۲ باید با ورود به سامانه سماح به آدرس samah.haj.ir نام نویسی خود را انجام دهند.

مدیرکل حج و زیارت خراسان شمالی افزود: متقاضیان می توانند با ورود به سامانه سماح، تاریخ عزیمت و مرز خروج را انتخاب و همچنین روند بیمه اربعین حسینی را تکمیل کنند.

وی تصریح کرد: همچنین متقاضیان می توانند برای نام نویسی، از دفاتر خدمات زیارتی نیز استفاده نمایند.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۱:۳۳
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1402051710379
  • خبرنگار : 50046