مهدی عبدیان در گفتوگو با ایسنا با اشاره به اینکه شعار سال جاری با رویکرد تولید است، اظهار کرد: موضوع اقتصاد در استان و کشور یک زنجیره است و همه ما در یک زنجیره قرار داریم، مشکل کشور ما این است که حلقههای این زنجیره همزمان حرکت و رشد نمیکنند و وقتی موفق خواهیم شد که کل زنجیره در کنار هم قرار گیرند و درست حرکت کنند.
این مسئول عنوان کرد: به عنوان مثال مشکلی که هر سال در واحدهای تولیدی با آن درگیر هستیم در زمستان مشکل گاز و در تابستان مشکل برق است. در موضوع برق به دلیل اینکه هزینه انرژی ارزان است مردم به میزان مصرف اهمیتی نمیدهند و هیچگونه فرهنگسازی نیز در این زمینه صورت نمیگیرد.
در حوزه صرفهجویی انرژی رسانه کم کاری میکند
عبدیان ادامه داد: ۲۰ سال پیش در تلویزیون بابا برقی را میدیدیم که هشدار مصرف برق میداد اما امروز در حوزه رسانه هیچ حرکتی صورت نمیگیرد حتی صدا و سیما هم در این خصوص همکاری نمیکند.
وی تصریح کرد: سؤال این است در کمبود برق چرا باید کار تولید کننده را متوقف کنیم؟ اگر کارخانه تعطیل شود بردار، همسر و پدر شما بیکار خواهد شد، وقتی برق شرکت قطع شود کارفرما کار و درآمد نداشته باشد تعدیل نیرو خواهد کرد بنابراین نقش مردم در موضوع مصرف برق و گاز بسیار مهم است تا واحد تولیدی تعطیل نشود چراکه اگر تولید صورت نگیرد صادرات زمین میماند و رقبایی مانند ترکیه که منتظر چنین موقعیتهایی هستند، بازار ما را در دست بگیرند.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قزوین افزود: ببینید سیستم گرمایش و سرمایش خانههای ترکیه روی کمترین دمای ممکن قرار دارند و حتی برای گرمایش از سیستمی استفاده میکنند تا کل سالن گرم نشود و فقط فضایی که در آن نشستهاند گرم شود.
وی عنوان کرد: در این راستا باید فرهنگ سازی را از خودمان شروع کنیم، در دوران جنگ شرایط بهگونهای بود که همه مردم همراهی میکردند و دنبال این بودند در حد خود کمکی برسانند اما متأسفانه امروز این همراهی وجود ندارد.
عبدیان افزود: منظور این است که مردم حلقهای از زنجیره اقتصاد هستند و مادامی که مردم نقش خود را به درستی نشناسند و ایفا نکنند اقتصاد کشور اصلاح و در ادامه شکوفا نخواهد شد.
وی تصریح کرد: در شعار سال نیز چنین است، رشد تولید و مهار تورم فقط وظیفه تولیدکننده نیست بلکه به مردم هم مربوط میشود، در یک زنجیره صفر تا صد باید در کنار هم قرار گیرد مثلاً اگر هر فردی در جایگاه خود در مصرف برق و گاز فقط ۱۰ درصد صرفهجویی کند مشکل برق صنایع برطرف خواهد شد.
این مسئول بیان کرد: اگر بخواهیم مشکلات حوزه تولید برطرف شود باید همانند زمان جنگ تمامی مردم کنار هم قرار گیرند اما متأسفانه چنین روحیهای دیگر در جامعه وجود ندارد و نیاز است که فرهنگسازی انجام شود.
وی گفت: در آموزش و پرورش هم فرهنگسازی در این حوزه انجام نمیشود و مسئولان مربوطه در این ارگان فقط آموزش کتابهای درسی را در نظر دارند، در حوزه هنر به عنوان مثال فیلمسازی نیز شاهد هستیم که ۷۰ درصد فیلمها بدون محتوا است در صورتی که میتوانند فیلمهایی تولید کنند که فرهنگسازی میزان استفاده از آب و گاز آموزش داده شود.
عبدیان با اشاره به اینکه شعار سال نباید فقط بنر گوشه تلویزیون باشد، گفت: صادرات پیچ ندارد که بتوانیم یک شبه میزان آن را افزایش دهیم، افزایش در این حوزه نیازمند همراهی در زنجیره است، باید وظایف قوه مقننه، مجریه و قضاییه در چگونگی تحقق شعار مشخص شود، به طور مثال قوه مقننه دستورالعملهایی را در راستای مهار تورم تغییر دهد یا وظایف قوه قضاییه مشخص گردد تا این قوه بدانند از چه طریقی باید به مهار تورم کمک کند.
آمارسازیها پذیرفتنی نیست
وی تصریح کرد: متأسفانه در استان قزوین آمار دقیق در هیچ حوزهای وجود ندارد و در عوض آمارسازی بسیاری وجود دارد و هیچ کس نمیخواهد قبول کند در برخی موارد ضعیف بوده و همه افراد در سمت خود قصد دارند شرایط را گل و بلبل نشان دهند، اما باید قبول کرد در موضوع فرهنگسازی اقتصادی ضعیف هستیم به طوریکه داده و آموزشی ارائه نشده است که حالا انتظار خروجی داشته باشیم.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قزوین عنوان کرد: به نظر بنده جامعه نخبگانی باید از مقام معظم رهبری درخواست کنند تا از شعار سال بعد مطلع شوند، روی آن شعار کار کنند و از روزی که شعار به صورتی رسم اعلام شد وظایف وزراتخانهها و سازمانها اعلام شود تا هر ارگانی بداند که باید چه کاری در راستای تحقق شعار سال انجام دهد.
وی تأکید کرد: اصلاح شرایط باید به صورت فراقوهای اتفاق بیفتد، باید نهادی زیر نظر رهبری، رئیس جمهور و رئیس قوه قضائیه شکل گیرد تا در راستای تحقق شعار سال وظیفه دستگاهها مشخص کند و پس از تأیید رهبر، دستور واحد اعلام شود و پس از اجرا ارزیابی شفاف صورت گیرد تا مردم بدانند دلیل تورم، ضعف از سمت چه قوهای بوده است.
این مسئول ادامه داد: متأسفانه در ایران مدیران فکر میکنند هر چه محافظه کار باشند و خطر نکنند موفقتر خواهند بود، البته صیانت از مدیرانی که جرئت خطر کردن دارند نیز انجام نشده و چه مدیران خوبی که با یک اشتباه نابود شدند.
رویکردهای جدید در اتاق بازرگانی قزوین
عبدیان در بخش دیگری از این مصاحبه درخصوص ترکیب جدید اتاق بازرگانی استان قزوین، عنوان کرد: پس از انتخابات وقتی وارد اتاق بازرگانی شدم احساس کردم، ضعف بزرگی وجود دارد و در قزوین غیر از صدور کارت بازرگانی در چند سال گذشته اتفاق خاصی نیفتاده است، ساختمان اتاق نیز مدت ۸ سال است که در حال ساخت است، ۵ طبقه این ساختمان آماده نیست و همچنان نیاز به هزینه دارد.
وی تصریح کرد: امروز برای اولین بار در اتاق بازرگانی قزوین برای هر کمیسیون دبیری تعریف شده است تا مشکل واحدهای تولیدی بررسی شود، اتاق بارزگانی نهادی است که نقش مشورتی دارد، ما وظیفه داریم به سران سه قوه در کشور و به نمایندگان آنها در استان مشورت دهیم، ما نماینده بخش تولید در تمام حوزهها هستیم و هم اکنون به دنبال این هستیم تا بر مبنای آمار و اطلاعات کار را پیش ببریم.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قزوین گفت: پرسنل اتاق بازرگانی را تغییر ندادم تا در صورتی که توانمند بودند در جایگاه خود باقی بمانند، فامیل بازی را کنار گذاشتهام و فقط به دنبال گرد هم آوردن افراد توانمند در اتاق بازرگانی هستم.
وی خاطرنشان کرد: ما به دنبال برندسازی در اتاق بازرگانی هستیم تا قزوین را به تمام کشور بیشتر بشناسانیم، قزوین شهر تاریخی است که بیشترین بنای ثبت شده تاریخی را دارد اما متأسفانه یک هتل در استان وجود ندارد به همین دلیل کمیته گردشکری را شخصا خودم در دست گرفتهام تا به این حوزه رسیدگی کنم و به دنبال جذب سرمایهگذار در این حوزه هستم.
عبدیان در پایان بیان کرد: اعتبار مالی اتاق بازرگانی متعلق به پیشرفت، تولید، صنعت، بازرگانی و کشاورزی است و از طرحهای خوب و اثربخش حمایت خواهیم کرد.
انتهای پیام