نعمت فتحی در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: به طور کلی شش عامل در هدایت تحصیلی دانشآموزان ورودی پایه دهم موثر بوده و تعیین کننده هستند که دانش آموز با تحصیل در کدام رشته تحصیلی در مسیر شکوفایی تواناییها و استعدادهای خود قرار خواهد گرفت.
فتحی مهمترین عامل در هدایت تحصیلی دانشآموزان را عملکرد تحصیلی دانشآموزان عنوان کرد و افزود: از مجموع ۱۰۰ نمره در نظر گرفته شده برای هدایت تحصیلی دانشآموزان ۳۵ نمره به عملکرد تحصیلی دانشآموز شامل نمره امتحانات نوبت پایانی پایههای هفتم و هشتم (با ضریب یک) و نهم (با ضریب سه) اختصاص دارد.
این مشاور تحصیلی سهم آزمونهای مشاورهای را در هدایت تحصیلی دانشآموزان ورودی پایه دهم ۳۰ نمره عنوان کرد و افزود: با برگزاری آزمونهای مشاورهای، توانایی و رغبت دانشآموز برای تحصیل در رشتههای مختلف مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.
وی دیگر فاکتورهای مورد ارزیابی در هدایت تحصیلی دانشآموزان ورودی پایه دهم را شامل نظرخواهی از دانشآموز، والدین، دبیران و مشاور مدرسه عنوان کرد و افزود: سهم هر یک از این موارد، بجز نظر والدین که پنج نمره امتیاز دارد، ۱۰ نمرهای است.
فتحی با بیان اینکه مجموع نمرات حاصل از فرآیند هدایت تحصیلی دانشآموزان نقش تعیین کننده در انتخاب رشته دانشآموز دارد، گفت: بجز این موارد، ظرفیت پذیرش در رشتههای نظری مثل علوم تجربی در هر ناحیه، منطقه و مدرسه نیز محدود است و از نمرات بالا شروع میشود تا وقتی که ظرفیت پذیرش تکمیل شود.
این مشاور تحصیلی در ادامه با بیان اینکه تصمیمگیری درباره انتخاب رشته تحصیلی مهمترین و سرنوشتسازترین تصمیم در زندگی دانشآموزان ورودی پایه دهم به حساب میآید، افزود: این تصمیمگیری به اندازهای مهم است که میتواند نقش تاثیرگذاری در آینده تحصیلی، شغلی و حتی میزان رضایتمندی دانشآموز از زندگی آینده داشته باشد.
فتحی با بیان اینکه فرآیند هدایت تحصیلی دانشآموزان میتواند زندگی تحصیلی، شغلی و حتی آینده دانشآموز را تحت تاثیر قرار دهد، عنوان کرد: اگر این تصمیمگیری اشتباه انجام شود، احتمال اینکه مسیر زندگی آینده دانشآموز به طور کلی تغییر کند، وجود دارد.
وی با بیان اینکه هدایت تحصیلی صحیح دانشآموزان ورودی پایه دهم میتواند زمینهساز موفقیت تحصیلی دانشآموز شده و او را در موقعیت اجتماعی بهتری در آینده قرار دهد، توضیح داد: هدایت تحصیلی صحیح در عین حال که زمینه شکوفایی استعدادها و پیشرفت دانشآموز را فراهم میکند، منجر به رضایت شغلی او در آینده شده و در مجموع زندگی همراه با لذتی را برای فرد به ارمغان خواهد آورد.
وی یادآور شد: از سوی دیگر اشتباه در هدایت تحصیلی دانشآموزان ورودی پایه دهم میتواند باعث افت تحصیلی، سرخوردگی، شکوفا نشدن استعدادها، عدم رضایت شغلی، لذت نبردن از زندگی، هدر دادن زمان و عدم پیشرفت دانشآموز شود.
وی از خانوادهها خواست از مجبور کردن دانشآموزان برای ادامه تحصیل در یک رشته خاص امتناع کرده و سعی کنند با توجه به فرآیند هدایت تحصیلی در مورد ادامه تحصیل فرزندانشان تصمیمگیری کنند که استفاده از نظرات مشاوران و روانشناسان میتواند خانوادهها و دانشآموزان را در انتخاب رشته صحیح یاری دهد.
فتحی یادآور شد: دربسیاری از موارد دیده میشود که به دلیل عواملی مثل عجله کردن، مشورت نکردن با افراد متخصص و... انتخاب رشته و هدایت تحصیلی درستی صورت نمیگیرد و در چنین شرایطی مسیر تحصیل دانشآموز اشتباه انتخاب خواهد شد.
انتهای پیام