سعید خدیوی در گفتوگو با ایسنا با اشاره به عملکرد معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی طی یک سال گذشته، اظهار کرد: اولین نکتهای که خیلی مهم است و در شعار امسال جهاد دانشگاهی هم به آن اشاره شده، مساله اعتماد به جوانان است، چراکه امروز نقش نهادهای مرجع همچون پدر و مادرها، معلمان مدرسه و استادان دانشگاه برای نوجوانان و جوانان کمرنگتر از گذشته شده است و گویی آنها خودشان الگوی خود شدهاند چراکه با هم یک زبان مشترک دارند.
وی با تاکید بر اینکه فعالیتهای جهاد دانشگاهی به خصوص در حوزه فرهنگی از ابتدای شکل گیری آن مبتنی بر اعتماد به جوانان بوده است، افزود: در این نهاد و در بستر آموزشهایی که به جوانان ارائه میشود ما شاهد ظهور نسلی از خبرنگار دانشجویان و پرسشگر دانشجویانی هستیم که به صورت حرفهای فعالیت میکنند و ثمره بسیاری از توفیقات بودهاند، به عنوان مثال خبرگزاری ایسنا در جهاد دانشگاهی با کمترین هزینه بیشترین کارآمدی را داشته است.
خدیوی با بیان اینکه امروز هم جامعه دانشجویی ما کوچک شده و هم نوجوانان ما جامعهپذیرتر شدهاند، بیان کرد: جهاد دانشگاهی در مواجهه با نسل جدید نیز رویکرد اعتماد به آنها را در پیش گرفته است، چراکه امروزه سرعت تحولات نسبت به گذشته شتاب بیشتری پیدا کرده است و ما به عنوان نهاد تصمیمگیر صرفا باید دغدغههایی که داریم را هدایت کنیم و فرم اجرای کار را بر عهده خود جوانان بگذاریم.
معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی با اشاره به راه اندازی پردیس فناوریهای نرم و صنایع خلاق و همچنین مرکز تولید محتوای فضای مجازی در این سازمان خاطرنشان کرد: راه اندازی این دو مرکز اولین گامی بود که در راستای این نگرش در جهاد دانشگاهی خراسان رضوی برداشته شد. اعتماد به جوانان با توجه به ضرورت استفاده از نوآوری در فعالیتهای فرهنگی نیازمند بستری است که خود آنها در کنار شبکههای منتورینگ، قالبها و فرمهای جدید برای ایجاد و پیگیری ایدههای خلاقانه از آن استفاده میکنند.
وی افزود: ما در قالب اجرای طرح «گذر شکوفایی استعدادهای نخبگانی» بر این اعتقاد هستیم که در گذشته خودمان محصولاتی را در حوزه فرهنگی تولید میکردیم اما امروز باید زیرساختهای این تولید را در اختیار جوانان قرار دهیم تا آنها محصولات فرهنگی که ناظر بر هویت بومی خودمان است را تولید کنند، در واقع ما باید به عنوان نهاد بالادستی صرفا هدایتگری دغدغهها را بر عهده داشته باشیم و اجرا را به جوانان واگذار کنیم.
خدیوی با اشاره به اینکه یکی از ویژگیهای جهاد دانشگاهی کنشگر مرزی بودن آن است، ادامه داد: این نهاد وظیفه خود میداند تا میان حاکمیت، جوانان و مردم ارتباط برقرار کند و فضاهای فکری حاکمیت را به فضاهای فکری نخبگان نزدیک کند در حالی که امروز وظیفه ما اتصال گروههای مختلف نخبگانی به یکدیگر است، این اتصال باعث افزایش کارآمدی فعالیتهای فرهنگی میشود.
معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی افزود: ما طی سالیان گذشته متوجه شدیم نسبت هزینه فایدهای که در حوزه فرهنگی میکنیم اثربخش نیست، علت آن هم این بود که ما هزینه میکردیم و محصولی را تولید میکردیم که تقاضا برای آن در بازار نبوده است. در حالی که در حوزه فرهنگ ما باید سیاستها را تبیین کنیم اما تولید محصول را به جوانانی واگذار کنیم که خودشان مصرف کننده هستند و زبان گفتاری و قالب ارائه محصول در فرم مورد نظرشان را میدانند.
وی تاکید کرد: بنابراین باید به جوانان اعتماد و به آنها فرصت دهیم و فقط آنها را به سمت فرهنگ بومی خودمان برای تولید محصول و محتوای فرهنگی هدایت کنیم اینگونه اثربخشی محصولات فرهنگی ما افزایش پیدا میکند.
خدیوی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به زیرشاخههای مختلف معاونت فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی و اقدامات و هدفگذاریهایی که در این بخشها صورت گرفته است، بیان کرد: در بخش فرهنگسراهای جهاد دانشگاهی یکی از مهمترین کارکردهای ما بحث آموزش است و خدمات متنوع و سطح بالایی را در قالب کلاسهای آموزشی و برگزاری رویدادهای ارزشمند به مناسبتهای مختلف در سطح شهر مشهد به هنرجویان ارائه میدهیم.
معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی تاکید کرد: برای اثربخشی اقدامات فرهنگی یکی از مسائل مهم ترویج فرهنگ مطالعه و بالا رفتن سطح اطلاعات و تشویق افراد به مطالعه است، در این راستا یکی از اقداماتی که در سازمان جهاددانشگاهی صورت گرفت این بود که بخش انتشارات این سازمان از حالت چاپ به بخش ترویج فرهنگ مطالعه ورود پیدا کرد، در واقع سیاست ما گسترش نگاه ترویجی به فرهنگ مطالعه است. در این راستا برنامههایی همچون برگزاری نشستهای نقد و معرفی کتاب و تولید محتواهای مرتبط با کتاب را در دستور کار خود قرار دادهایم.
وی با اشاره به اینکه در سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی نیز ما برای دانشجویان کارگاههای مهارت آموزی تخصصی را برگزار میکنیم، گفت: دانشجویان در این کارگاهها در فعالیتهایی مشارکت و همکاری میکنند که ظرفیت مسوولیتپذیری آنان را در آینده بالا میبرد.
معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی بیان کرد: سازمان افکارسنجی جهاد دانشگاهی مشهد سال گذشته دورههای پیشرفته تحلیل شبکه را برگزار کرد که این گامی رو به جلو بوده تا جوانانی که با این مجموعه کار میکنند به جای تحلیل ساده پرسشنامهها به سمت تحلیل شبکههای اجتماعی برای فهم افکار مردم بروند.
خدیوی با اشاره به فعالیت خبرگزاری ایسنا و ایکنا تصریح کرد: در این دو خبرگزاری هم دورههای آموزشی ما پیشرفتهتر برگزار میشود تا به جای اینکه یک خبرنگار و عکاس ساده آموزش دهیم فعال رسانهای تربیت کنیم. همه اینها در کنار یکدیگر باعث تعمیق جوانان، افزایش دانش و تربیت نسل جوان با عمق بیشتر میشود، چراکه سطحینگری و برخورد سطحی با موضوعات فرهنگی از آفتهای جدی است که حوزه فرهنگ را تهدید میکند.
وی با بیان اینکه سطحی نگری باعث اتلاف هزینه و عدم دستیابی به نتیجه میشود، تاکید کرد: دیدگاه ما تربیت جوانان برای تولید محصولات فرهنگی است، ما نیازمند تربیت نیروهای عمیق و دغدغهمند هستیم و سالهای سال است که در جهاد دانشگاهی سیاستهای خود را با اعتماد به جوانان اجرایی میکنیم.
انتهای پیام