به گزارش ایسنا به نقل از علی بابا، برای ایجاد اعتماد و ارتباط مستحکم لازم است که مشتریمداری را سرلوحه سیاستهای سازمانی خود قرار دهید.
یکی از ایدههایی که مدتهاست به این منظور مورد استفاده سازمانها قرار میگیرد، ایده هدیه سازمانی خاص برای مشتریان و کارکنان است. در این مقاله میخواهیم بهاین مطلب بپردازیم که آیا این ایده هنوز کار میکند یا به اصطلاح از مد افتاده است؟
هدف از دادن هدایای سازمانی چیست؟
همانطور که گفته شد هدایای سازمانی یکی از راههای تقویت روابط و ایجاد اعتماد دوطرفه محسوب میشوند . ممکن است این هدایا برای قدردانی از کارمندان مجموعه، بهمنظور ایجاد یکپارچگی و بهبود روابط درونسازمانی و تقویت تعهد و صمیمیت بین اعضای سازمان استفاده شوند. همچنین میتوانند برای شرکتهای همکار و سازمانهای وابسته به بیزینس شما و یا برای مشتریان محصول و خدمات شما بهمنظور ارتقاء برند و بازاریابی و تبلیغات استفاده شوند.
در هر صورت این هدایای سازمانی فقط یک هدیه یا یادبود ساده نیستند. بلکه مشخصا به صورت یک ابزار استراتژیک و رسانه تبلیغاتی برای شما کار میکنند. از اینرو سازمانها همه ساله مقداری بودجه برای این بخش درنظر میگیرند تا به رشد و توسعه برند خود کمک کنند.
یک هدیه سازمانی خاص چه تاثیری بر کسب و کار شما دارد؟
با توضیحاتی که داده شد احتمالا متوجه شدهاید که این هدایای سازمانی هنوز هم ایدهای موثر و کارآمد هستند و نهتنها این ایده از مد نیفتاده! بلکه اگر درست و کاربردی بهآن نگاه شود میتواند یک رسانه یا نمایندهای بصری از برند شما نزد مخاطب باشد. رسانهای که علاوهبر کمهزینه بودن نسبت به سایر رسانههای تبلیغاتی، میتواند بهشیوهای موثرتر پیام شما را به گوش مخاطب برساند.
بهعنوان مثال پخش آگهی در رسانههایی مثل تلویزیون، روزنامهها و مجلات، رادیو و یا حتی بیلبوردهای تبلیغاتی و پیامک و... همگی هزینهای به مراتب بالاتر از هدایای سازمانی دارند. اما در عین حال مخاطب آن رسانهها لزوما مشتری یا مخاطب هدف شما نیستند. در حالی که شما هدایای سازمانی خود را مستقیما به دست مشتریان و گروه هدف کسبوکار خود میرسانید و از این جهت تبلیغات را به شیوهای موثرتر انجام میدهید.
در نتیجه بهجای اینکه بهاین روش به چشم یک هزینه اضافه نگاه کنید، بهتر است با خرید یک هدیه سازمانی خاص به ارتقاء و بهبود برند خود کمک کنید. کافی است این روش تبلیغاتی را راهی برای سرمایهگذاری بلندمدت ببینید و با نگاهی خلاقانه بهجای خرید هدایای کلیشهای برای رفع تکلیف با توجه به نیاز مخاطب آن را سفارشیسازی کرده و یک مزیت رقابتی بسازید. از این طریق میتوانید برند خود را در ذهن مشتری ماندگار کنید.
برای خرید هدایای سازمانی به چه نکاتی باید توجه کرد؟
آنچه اهمیت دارد این است که در انتخاب و طراحی این هدایای سازمانی به نیاز و سلیقه مخاطبان توجه ویژه داشته باشید و به هیچعنوان تاثیر این هدایا را دست کم نگیرید. همانطور که گفته شد آنچه میان شما و مشتریانتان پیوندی معنادار ایجاد میکند، دیدهشدن است! پس با توجه به این اصل سعی کنید هدایای سازمانی را کاربردی انتخاب کنید و در شرایط مناسب آن را به کاربران خود ارائه دهید.
برای این منظور لازم است با انجام تحقیقات میدانی یک چکلیست از مخاطبان خود و ویژگیهای آنان تهیه کرده و آنها را در دستهبندیهای مختلف قرار دهید. با این کار شناسایی نیاز و سلیقه آنها و خرید یک هدیه سازمانی خاص با توجه به نیاز هر گروه و هنجارهای فرهنگی و سایر دغدغهها آسانتر خواهد شد.
بهعنوان مثال دستهبندی مشتریان بر اساس سن، جنسیت، شغل و یا تحصیلات میتواند کمک کند جزئیات بیشتری در مورد نیازهای او بهدست آورید و سلیقه او را بهتر ارزیابی کنید. یکی از بزرگترین و شاید مفیدترین دستهبندیها دستهبندی جنسیتی است. از آنجا که نیاز و سلیقه زنان و مردان با یکدیگر متفاوت است این تمایز راهنمای خوبی برای انتخاب دقیقتر شما خواهد بود.
همچنین میتوانید هر دسته را از نظر سن و موقعیت شغلی و جغرافیایی و... هم به گروههای کوچکتری تفکیک کرده و چکلیست خود را با دقت بیشتری تکمیل کنید. همین مراحل را برای هدایای درون سازمانی هم میتوانید استفاده کنید. میتوانید از مناسبتهای مختلف برای دادن هدایای سازمانی استفاده کنید و یا با توجه به موقعیت کارمندان خود در روزهایی مثل روز حسابدار، روز معلم، کارمند و... از آنها قدردانی کنید.
همچنین سورپرایز کردن پرسنل با یک هدیه سازمانی خاص در مواقعی از سال که انتظار آن را ندارند هم میتواند ایده خوبی برای قدردانی از آنها باشد. مهم این است که بهجای هدایای همیشگی و مناسبهای تکراری کمی خلاقیت را چاشنی کار کنید.
هدایای سازمانی چه ویژگیهایی باید داشته باشند؟
با توجه به موارد یادشده میتوان فهمید تاثیرگذاری هدایای سازمانی منوط به در نظر گرفتن ویژگیها و شرایط خاصی است. در ادامه به تعدادی از آنها اشاره میکنیم:
- کاربردی بودن با توجه به نیاز و سلیقه کاربر
- ماندگار بودن و قابلیت استفاده طولانیمدت داشتن مثل: ساعت دیواری یا رومیزی، کیف پول، جاکلیدی، اشیا دکوراتیو و...
- قابلیت استفاده روزمره داشتن بهویژه در مکانهای عمومیبرای جلب نظر دیگران: مثل یک گلدان که روی میز منشی استفاده میشود یا ساعتی که در مطب پزشک و دفتر یک شرکت قرار داده میشود.
- زیبایی هدیه و بستهبندی آن بهشیوهای که چشمنواز و جذاب باشد.
- انتخاب درست یک هدیه سازمانی خاص و منحصربهفرد که منجر به ایجاد علاقه در شخص برای استفاده روزمره و طولانیمدت شود.
- چاپ نام تجاری و لوگوی مجموعه و اطلاعات تماس در حد ضرورت روی هدیه یا بستهبندی آن (میتوانید بهجای اینکار از یک بروشور تبلیغاتی جداگانه در بسته محصول استفاده کنید.)
استفاده هوشمندانه از هدایای سازمانی
در این نوشته به ایده هدایای سازمانی و تاثیر آن بر برندسازی و تبلیغات و فرهنگ درونسازمانی پرداختیم. بهخاطر داشته باشید این روش هنوز هم از موثرترین شکلهای توسعه بیزینس شماست. پس با انتخاب هوشمندانه یک هدیه سازمانی خاص از این روش کمهزینه بیشترین بهره را در برندینگ و تبلیغات سازمان خود ببرید.
انتهای رپرتاژ آگهی