به گزارش ایسنا، حمید یزدانی با حضور در برنامه پرسشگر شبکه آموزش سیما، اظهار کرد: ۲۷ هزار مدرسه متوسطه اول و ۱۰۱۹ مدرسه شبانه روزی داریم. با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص توجه ویژه به مدارس عادی و دولتی، تلاش میکنیم برای مهر امسال غالب مدارس شبانه روزی خود را به سایت رایانهای مجهز کنیم.
مدیر کل دفتر آموزش دوره اول متوسطه وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: در حال حاضر از ۱۰۱۹ مدرسه شبانه روزی فقط حدود ۲۱۵ مدرسه سایت رایانهای دارند. اول مهر امسال کمتر مدرسه شبانه روزی خواهیم داشت که سایت رایانهای با حداقل ۴ رایانه نداشته باشد.
یزدانی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به توجه سند تحول بنیادین آموزش و پررش به تدوین برنامه جامع کارآفرینی و مهارت آموزی، ادامه داد: ما به بحث مهارت آموزی در متوسطه دوم فنی و حرفهای اهمیت میدهیم اما مهارت آموزی باید از اول ابتدایی شروع شود. برنامه جامع کارآفرینی و مهارت آموزی را باید سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تدوین و به شورای عالی ارائه دهد تا آنجا تصویب شود. چرا شورای عالی آموزش و پرورش به عنوان بازخواست کننده، تدوین این برنامه جامع را پیگیری نمیکند؟. از سال ۱۳۹۰ یعنی ۱۲ سال از تصویب اسناد مربوطه میگذرد و ما ۱۱ حوزه تربیت یادگیری داریم اما برنامههای درسی این ۱۱ حوزه یادگیری کجاست؟.
وی با یادآوری اینکه سال ۱۳۵۰ به دانش آموزان ابتدایی آموزش دوخت ارائه میشد، تصریح کرد: باید درس کار و فناوری از پایه چهارم ابتدایی شروع میشد. آیا خانم نجفی پازوکی معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از سازمان پژوهش پرسیدهاند چرا در حال حاضر این موضوع در مقطع ابتدایی نداریم و در پایه ششم نیز تنها یک ساعت داریم؟. در نظام قبلی آموزش کتاب درسی "حرفه و فن" سه ساعت بود اما اکنون که از تحول و مهارت آموزی صحبت میکنیم ساعت آموزش "کار و فناوری" را دو ساعت کردهایم.
مدیر کل دفتر آموزش دوره اول متوسطه وزارت آموزش و پرورش معتقد است که طی ۹ سال یعنی در آموزش شش ساله ابتدایی و سه ساله متوسطه اول، باید تمام زمینههای انتخاب آزادانه دانش آموزان برای هدایت تحصیلی فراهم شود.
یزدانی با یادآوری اینکه برنامه ششم توسعه درصدد سوق دادن ۵۰ درصد دانش آموزان به سمت متوسطه فنی و حرفهای بود، خاطر نشان کرد: اگر قرار است دانش آموزان متوسطه فنی و حرفهای به ۵۰ درصد از تعداد کل دانش آموزان برسد باید دانش آموز با عشق در کلاسهای رشتههای فنی بنشیند نه اینکه در حال حاضر تعداد زیادی از بچههای سال دهم تغییر رشته میدهند. در حال حاضر تعداد زیادی از بچهها پس از خواندن سال دهم از فنی حرفهای میروند نظری و یا از نظری به فنی و حرفهای میروند. با توجه به پولی که برای معلم هزینه کردیم و سایر هزینهها این تغییر رشتهها و جا به جاییها خسران و ضرر است. در عین حال میگوییم چرا بچهها تغییر رشته میدهند؟. چون ما در آن ۹ سال خوب اقدام نکردیم و دانش آموزان را به فهمی نرساندهایم که انتخاب رشته دقیقی داشته باشند.
انتهای پیام