وزیر دفاع سابق ارمنستان: مداخله ارتش ترکیه در جنگ ۲۰۲۰ غیرمنتظره بود

وزیر دفاع اسبق ارمنستان مدعی شد، زمانی که او در سال ۲۰۱۸ روی کار آمد، ارتش ارمنستان قادر به مقاومت در برابر یک نیروی دشمن با برتری چشمگیر بود. او همچنین مداخله ارتش ترکیه در جنگ ۲۰۲۰ به نفع باکو را غیرمنتظره دانست.

به گزارش ایسنا، به نقل از وب‌سایت ماسیس‌پست، داویت تونویان، وزیر دفاع پیشین ارمنستان در جریان جلسه کمیسیون پارلمانی که مسوول بررسی علل شکست این کشور در جنگ ۲۰۲۰ با جمهوری آذربایجان بود، حاضر شد. در طول سال گذشته، این کمیسیون ده‌ها تن از مقامات فعلی و سابق دولت، از جمله نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر و همچنین افسران نظامی ارمنستان را هدف پرسش قرار داده است.

داویت تونویان به نمایندگان پارلمان کشورش گفت که نیروهای مسلح ارمنستان برای شرکت در نبردهای دفاعی آماده و مناسب بودند و با در نظر گرفتن درجه آمادگی رزمی، موقعیت جغرافیایی و مواضع، توانایی مقاومت در برابر حمله نیروهایی با دو یا سه برابر برتری را هم داشتند.

وزیر دفاع پیشین ارمنستان گفت: چرا می‌گویم دو یا سه برابر برتر؟ منظورم این است که از نظر شرکت در نبرد پدافندی، درجه آمادگی نیروهای مسلح راضی‌کننده بود. این ارزیابی من نیست؛ این اطلاعات محاسبه شده و مستدل است.

در ادامه واهاگن الکسانیان، نماینده حزب قرارداد مدنی ارمنستان، از تونویان خواست تا مشخص کند که آیا ارتش ارمنستان از نظر تجهیزات در مقایسه با نیروهای جمهوری آذربایجان در زمان آغاز جنگ ۲۰۲۰ دو یا سه برابر بیشتر بود یا خیر. تونویان تصریح کرد که پاسخ او به سؤالی درباره وضعیت آمادگی نظامیان بوده است، نه نسبت نیروها در زمان شروع جنگ.

این وزیر دفاع سابق ارمنستان افزود، مداخله نظامی مستقیم ترکیه در این جنگ برای پیروزی جمهوری آذربایجان تعیین‌کننده بود. او گفت که این مداخله برای ارتش ارمنستان غیرمنتظره بود، زیرا ارتش ارمنستان ارزیابی کرده بود که «می‌تواند با تهاجم آذربایجان مقابله کند.»

تونویان افزود: ما محاسبه نکرده بودیم که نیروهای مسلح ترکیه تنها در فاصله ۲۵ تا ۴۵ کیلومتری جبهه آرتساخ (قره باغ) ظاهر شوند و در آنجا پرواز انجام دهند.

داویت تونویان در پی این جنگ از سمت خود به عنوان وزیر دفاع برکنار شد و در سال ۲۰۲۱ در یک تحقیقات جنایی در رابطه با ارائه مهمات معیوب به نیروی هوایی ارمنستان دستگیر شد. او به همراه دو ژنرال ارتش و یک دلال اسلحه در سال ۲۰۲۲ محاکمه شدند. همه آنها اتهامات کلاهبرداری و اختلاس علیه خود را رد می‌کنند.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۲:۳۸
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402051106852
  • خبرنگار : 71402