پنتاگون آموزش نیروهای مسلح نیجر را متوقف کرد

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که ارتش آمریکا برنامه آموزشی خود با نیروهای مسلح نیجر را در بحبوحه وقوع ناآرامی‌ها در این کشور به حالت تعلیق درآورده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ژنرال پاتریک ریدر، سخنگوی پنتاگون سه‌شنبه به خبرنگاران گفت: «ما همچنان با ارتش نیجر در تماس هستیم، اما در مورد آموزش‌ها، به‌ عنوان مثال، این نوع چیزها به حالت تعلیق درآمده است.»

پاتریک رایدر از اظهارنظر در مورد اینکه آیا ایالات متحده هرگونه عملیات اطلاعاتی در نیجر را هم به حالت تعلیق درآورده است یا خیر خودداری کرد.

با این حال، پنتاگون تصریح کرد که نیروهای آمریکایی تخلیه نمی‌شوند و برخی از آنها همچنان به تعامل با اعضای ارتش این کشور ادامه می‌دهند. سخنگوی ارشد پنتاگون، به خبرنگاران اطمینان داد که هیچ تهدیدی قریب‌الوقوع علیه هیچ یک از پرسنل آمریکایی یا شهروندان آمریکایی در نیجر وجود ندارد.

چهارشنبه گذشته، گارد ریاست جمهوری نیجر شخص محمد بازوم، رئیس‌جمهوری این کشور غرب آفریقا را بازداشت کرد. فرمانده گارد، ژنرال عبدالرحمن چیانی، خود را رهبر جدید این کشور معرفی کرد. به دنبال آن وزارت خارجه فرانسه گفت که امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه روز جمعه با بازوم صحبت کرده و پاریس همچنان او را به عنوان تنها رهبر قانونی این کشور آفریقایی به رسمیت می‌شناسد.

در تازه‌ترین تحولات مرتبط با نیجر، رهبران کودتا از بازگشایی حریم هوایی و مرزهای زمینی این کشور با الجزایر، لیبی، کشور مالی، چاد و بورکینافاسو خبر دادند.  

فرانسه روز شنبه تمام کمک‌های مالی به نیجر را تا زمان برقراری نظم قانون اساسی به حالت تعلیق درآورد. یک روز پس از آن جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا موسوم به اکوواس به رهبران کودتای نیجر یک هفته مهلت داد تا رئیس جمهور بازداشت شده را به قدرت بازگردانند و گفت که می‌تواند از «همه اقدامات» از جمله نیروی نظامی برای برقراری نظم در این کشور استفاده کند.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ / ۰۸:۲۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402051106621
  • خبرنگار : 71402