احسان مهدوی گرافیست در گفتوگو با ایسنا در خصوص پرچمهای عاشورایی، اظهار کرد: یکی از هنرهایی که ما در ایام محرم بسیار شاهد آن هستیم، پرچمدوزی است که در واقع همان هنر سوزندوزی و خامهدوزی محسوب میشود. این هنر در سراسر ایران به اشکال مختلف مورد توجه قرارمیگیرد و پرچمدوزی در اینجا یکی از بیشترین کاربردها را به خصوص در روزهای تاسوعا و عاشورا دارد.
وی با بیان اینکه مشهد به نوعی مهد پرچمدوزی است، اضافه کرد: طبقه بالای بازار رضا پرچمدوزهایی هستند که نسل در نسل برای روزهای محرم و عاشورا اشعار و پرچمهایی را آماده میکنند تا روی علمها و کُتَلها نیز نصب شود.
این گرافیست با اشاره به اینکه اساتید بسیار بزرگی در زمینه پرچمدوزی وجود دارند که اکنون هنرشان به به نوادگانشان رسیده است، افزود: یکی از خصلتهای بزرگی که در پرچمدوزی وجود دارد، بداههنویسی و بداههدوزی است؛ هنرمندان پرچمدوزی به علت اینکه علاقه زیادی به این حرفه هنری دارند و میدانند که برای امام حسین(ع) این کار را انجام میدهند، به قدری آن را جزوی از زندگی خود میدانند که در بسیاری از مواقع ترجیح میدهند بدون نقشه و اینکه طرحی را ترسیم کنند با تمام وجود به چرخدوزی کردن نیز مشغول میشوند.
وی ادامه داد: هنرمندان برای بداههنویسی از نقش و نگار گرفته تا نمادها، ابزارها، ادوات جنگی و به خصوص نام حسین(ع) و اشعاری که روی پرچمها وجود دارد، استفاده میکنند. در سالهای اخیر این نوع از پرچمها به گمانم به بیراهه رفته و هر چه مبلغ بیشتری برای پرچم داده شود، تزئینات بیشتری نیز به کار گرفته میشود.
وی اظهار کرد: عدهای از هنرمندان با وارد کردن رنگهای بیربط در پرچم، به قدری اشرافیت آنها را بالا بردند که گاهی اوقات تصور میکنیم این پرچم برای سپاه مخالفان دوخته شده که این امر باعث آسیب به هنر پرچمدوزی میشود.
مهدوی با بیان اینکه خط، خوشنویسی و نوشتار در پرچمها بسیار دیده میشود، عنوان کرد: ما در زمینه خوشنویسی و نستعلیق بسیار تبحر داریم و باید این هنر را در پرچمهای خود به گونهای به کار گیریم که بتواند صحرای نینوا، جریان تاریخی و رشادتهای امام حسین(ع) و یارانشان را نشان دهد.
وی خاطرنشان کرد: گاهی اوقات ما اشتباهی را انجام میدهیم و آن هم این است که تصور میکنیم هرچه پرچم پیچیدهتر و زیباتر باشد قطعا بهتر است؛ در حالی که هر موضوعی جای خود را دارد و گاهی اوقات لازم است که ما همان بداههدوزی را به کار گیریم تا مخاطب را تحت تاثیر قرار دهد. گاهی اوقات که جزئیات پرچمها بالا میرود شکل اشرافی به خود میگیرد و این امر برخلاف انتظاری است که از واقعه عاشورا و جریان آزادگی داریم.
این گرافیست با بیان اینکه یکی از خطوطی که برروی پرچمها میتواند به آن دوران نزدیک باشد، خطوط نسخ و ثلث است، تصریح کرد: یکی از آسیبهای این روزهای پرچمها در این است که اشعار برای نسل جدید، اشعار کهنهای است و یا به قدری تکرار شده که لطف خود را از دست داده است، درحالی که ما شاعران و تایپوگرافهای بسیار زیادی داریم که عاشق امام حسین(ع) هستند و میتوانند اشعار خوب بسرایند و همچنین تایپهای بهتری انجام دهند تا این رویداد تاریخی به زبان نو برای نسل جدید ارائه شود.
مهدوی با بیان اینکه باید مراقب کهنگی اشعار و نوشتههای خود در پرچمدوزیهای محرم باشیم، خاطرنشان کرد: شاید نسل جدید ما نتواند خیلی با آن اوزان شعری که به صورت کلاسیک وجود داشته، ارتباط برقرار کند. بنابراین میتوان از اشعار جدیدی استفاده کرد که قطعات کوتاهتری دارند و شاید با نسل جدید سازگارتر باشد. ما در سالهای گذشته این تجربه را روی پرچمها داشتیم و جواب خوبی نیز از آن گرفتهایم.
انتهای پیام