به گزارش ایسنا، مهندس محمد فرزی مدیر گروه پژوهشی منابع تغذیه صنعتی جهاددانشگاهی علم و صنعت و مسئول پروژه مگادرایوهای ولتاژ بالا و طرح تحقیقاتی اینورترهای خورشیدی توان بالا، با اشاره به اینکه محدودیت منابع فسیلی و آلودگیهای زیست محیطی ناشی از نیروگاههای فسیلی، ایجاد و توسعه نیروگاههای خورشیدی را به یک ضرورت ملی تبدیل کرده است، گفت: یکی از بخشهای اصلی این نیروگاهها اینورتر متصل به شبکه است که بتواند برق DC دریافتی از پنل خورشیدی را به برق AC قابل استفاده در شبکه سراسری تبدیل کند.
مهندس فرزی بیان اینکه وزارت نیرو برای ایجاد بیش از ۶ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی برنامهریزی کرده است، اظهار کرد: این برنامه حتی اگر با تحقق ۱۰ درصدی در هر سال هم همراه باشد حدود ۶۰۰ دستگاه اینورتر یک مگاواتی در هر سال برای کشور مورد نیاز بوده و به مدت ۱۰ سال نیز این نیاز ادامه دار خواهد بود. برنامه دولت استفاده از منابع بخش خصوصی در ایجاد این نیروگاههاست و اگر این منابع درست به خدمت گرفته شود تحقق برنامه توسعه نیروگاههای خورشیدی بسیار سریعتر بوده و نیاز به اینورترهای خورشیدی به مراتب بیشتر هم خواهد بود.
وی با تاکید بر اینکه خوشبختانه سازمان جهاددانشگاهی علم و صنعت تمامی پیش نیازهای لازم برای انجام سریع و دقیق این طرح تحقیقاتی و تولید انبوه این نوع اینورترها را دارد، گفت: تمام بردهای کنترلی و ادوات الکترونیکی این طرح در توانهای پایین طراحی ساخته و تست شده است. با اجرای این طرح تحقیقاتی امکان ساخت یک نمونه صنعتی قابل بهرهبرداری در نیروگاههای خورشیدی فراهم خواهد شد و نیاز وارداتی کشور در توسعه نیروگاههای خورشیدی مرتفع میشود.
مدیر طرح تحقیقاتی اینورترهای خورشیدی توان بالا جهاددانشگاهی در رابطه با برنامهریزیها برای اجرای طرح تصریح کرد: طبق برنامه با شروع اجرای پروژه و در بازه زمانی شش تا ۱۰ ماه اولین نمونه ساخته و در یک سایت نیروگاهی نصب و بهرهبرداری میشود که با بازخوانی نتایج حاصل از اجرای اولین نمونه؛ ظرفیت تولید انبوه با امکان تولید ۴۰۰ تا ۶۰۰ دستگاه در سال در سازمان جهاددانشگاهی و شرکتهای دانشبنیان زیر مجموعه آن فراهم خواهد شد. در صورت اجرایی شدن طرحهای توسعهٔ نیروگاههای خورشیدی در کشور امکان مشارکت با سایر شرکتهای خصوصی به صورت واگذاری دانش فنی و یا تولید مشترک نیز فراهم است.
وی در رابطه با مشکلات و موانعی پیشروی به سرانجام رسیدن اجرای این طرح اظهار کرد: اولین مانع اجرایی این نوع طرحهای تحقیقاتی عدم حضور یک کارفرمای جدی و پای کار است که با محدودیت منابع مالی جهاددانشگاهی طرحهایی که از حمایتهای مالی کارفرمایی برخوردار نباشند معمولاً در مرحله آزمایشگاهی باقی میمانند. حضور یک کارفرما یا چند کارفرما در کار تحقیقاتی متکی به نیازهای صنعتی همواره نتایج کاربردی و ارزشمندتری در پی داشته است.
مهندس فرزی افزود: حمایتهایی که در قالب طرحهای فناورانه در جهاددانشگاهی شروع شده بود اگر با شناخت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف ادامه یابد میتواند راهکار تسهیلگر خوبی برای کارهایی در این طراز تحقیقاتی باشد.
مدیر گروه پژوهشی منابع تغذیه صنعتی جهاددانشگاهی علم و صنعت با بیا اینکه جهاددانشگاهی نهادی بر خواسته از انقلاب با ساختار جهادی و انقلابی و متکی به نیروی جوان بوده و هست، گفت: لازم به یادآوری است که امروز با تجربه چهل ساله بنیانگذاران این نهاد؛ این نهال یک درخت بارور و ارزش آفرینی شده و ثمرات آن در تمامی بخشهای پزشکی؛ صنعتی و علمی کشور مشهود است. از طرف دیگر توسعه نسلی و جذب نیروهای جوان متناسب با ساختار جهادی و معتقد به الگوهای جهادی هم صورت گرفته و رشد موزون و قاعدهمندی را در ساختارهای سازمانی در پی داشته است.
وی ادامه داد: تجربه طراحی و ساخت و تحویل سیستم رانش قطار ملی نمادی است از اینکه نیروهای جوان و خلاق و پرانرژی جهاددانشگاهی با همراهی نسل با تجربه میتوانند بسیار هدفمند و جهتدار برای به ثمر رسیدن پروژهها و اهداف تحقیقاتی این نهاد اقدام کنند و گرههای بسیاری از مشکلات کشور را باز کنند. توسعه منابع انسانی و ادامه دار بودن رشد و تعالی مجموعه نیز یکی از افتخارات ارزشمند این نهاد است که نمادی از اقدامات ارزشمند این نهاد ریشهدار همراه با بالندگی و رشد است.
مسئول پروژه مگادرایوهای ولتاژ بالا جهاددانشگاهی بیان کرد: این نهاد همواره پل ارتباطی ارزشمند بین نیازهای صنعتی کشور و دانش و توانمندی دانشگاهی بوده و این نقش هر چه پر رنگتر و برجستهتر شده و ظرفیتهای علمی کشور از بسترهای شکل گرفته در این نهاد برای پاسخ به نیازها و حل مشکلات صنایع کشور بهرهبرداری کند میتواند مسیرهای بسیاری را برای تولید ثروت متکی به علم (اقتصاد دانشبنیان) هموار کند.
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، وی با بیان اینکه اجری بسیاری از طرحهای تحقیقاتی به حمایتهای کارفرمایی منوط شده است، این یعنی تا کارفرما نباشد طرحی شروع نمیشود ولی معمولاً تا طرحی هم روی میز نباشد کارفرمایی راغب به قرارداد نخواهد شدگفت: انتظار این است که تا زمان تولید اولین نمونه صنعتی از طرحهای برتر حمایت شود.
انتهای پیام