به گزارش ایسنا، به نقل از راشا تودی، گوئیدو کروستو، وزیر دفاع ایتالیا به روزنامه کوریهرا دلا سرا گفت: رم در سال ۲۰۱۹ این طرح چین را امضا کرد و به نخستین کشور غربی بدل شد که در این ابتکارعمل وارد شده است.
براساس این توافق، موانع تجاری بین رم و پکن کمتر شده و چین قول داد که در بنادر ایتالیا و زیرساخت راه آهن این کشور سرمایه گذاری کند.
وزیر دفاع ایتالیا ادامه داد: تصمیم برای پیوستن به این توافق یک اقدام بداهه و نادرست بود. درحالیکه صادرات چین به ایتالیا از اجرای این توافق سه برابر شده، صادرات ما به چین به کندی صورت گرفته است.
این وزیر دولت رم گفت: مساله امروز این است که چطور از این توافق خارج شویم بدون آنکه به روابط با پکن آسیب برسد. چون این مساله حقیقت دارد که چین یک رقیب و یک شریک است.
این امر احتمالی اما قطعی نیست که ایتالیا از این طرح خارج شود. جورجیا ملونی، نخست وزیر ایتالیا در مه ۲۰۲۳ گفته بود پس از آنکه با جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در واشنگتن دیدار داشت، با پکن درباره خروج احتمالی از این طرح صحبت میکند و تصمیم نهایی را پیش از پایان سال جاری میلادی اتخاذ خواهد کرد.
شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین در سال ۲۰۱۹ و برای امضای توافق ابتکارعمل کمربند و جاده با دولت پوپولیست جوزپه کونته، نخست وزیر وقت به رم رفت.
در حالی که مقامهای قبلی دولت رم طرفدار روابط گرم با روسیه بودند، ملونی با وعده کمک نظامی نامحدود به اوکراین به بهای افزایش میزان محبوبیت خود، با واشنگتن و بروکسل همراهی داشته است.
علاوه بر این، نخست وزیر ایتالیا با وجود اینکه سال گذشته میلادی به قدرت رسید و وعده سرکوب شدید همه مهاجرتها از آفریقا را داده، اخیرا اعلام کرد که اروپا و ایتالیا به مهاجرت نیاز دارند و متعهد شد که تقریبا نیم میلیون مهاجر را از طریق مسیرهای قانونی پذیرش کند.
همچنین عدم برقراری ارتباط با چین از جورجیا ملونی یک متحد قابل قبول برای آمریکا ساخته است.
با این حال روزنامه دولتی گلوبال تایمز چین روز جمعه نوشت: ایده قربانی کردن همکاری با چین تحت پروژه ابتکارعمل کمربند و جاده برای به دست آوردن چیزی از ایالات متحده یک اشتباه محاسباتی است.
انتهای پیام