دکتر مهدی باصولی در گفتوگو با ایسنا، ضمن تسلیت ایام سوگواری سالار شهیدان امام حسین(ع)، با اشاره به فرا رسیدن چهل و سومین سالروز تاسیس جهاد دانشگاهی، درباره اقدامات شکلگرفته در دانشگاه علم و فرهنگ، گفت: حدود ۷ ماه پیش، مسئولیت این مرکز آموزشی را که جزو موارد مهم در عرصه زیستبوم علمی و فرهنگی جهاد دانشگاهی به حساب میآید؛ بر عهده گرفتم. در نخستین روزهایی که سُکان این مرکز آموزشی را در دست گرفتم، برای یافتن پاسخ این پرسش که «چرا جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد علمی و فرهنگی در جهت ایجاد دانشگاه گام برداشته است؟» جستوجو کردم. به اعتقاد من چرایی این موضوع اهمیت فراوانی دارد و باید مد نظر قرار گیرد.
رئیس دانشگاه علم و فرهنگ با بیان اینکه دانشگاهها با دو مؤلفه «آموزش» و «علم» عجین شدهاند، تصریح کرد: جهاد دانشگاهی از اوایل دهه ۷۰ به موضوع «دانشگاهداری» ورود کرده است. به هر حال چرایی ورود جهاد دانشگاهی به عرصه دانشگاه اهمیت دارد و این موضوع باید بر مبنای اقتضائات زمانه بررسی شود.
وی با بیان اینکه برای فهمیدن چرایی ورود جهاد دنشگاهی به عرصه دانشگاهداری باید به مسائل متعددی توجه کرد، افزود: در کنار این سوال مهم که «دانشگاه وابسته به جهاد دانشگاهی میبایست چه تفاوتهایی با سایر دانشگاهها داشته باشد؟»؛ سوالات دیگری نیز مثل، آیا قرار است که چنین دانشگاهی فقط در زمینه تربیت دانشجو فعالیت کند؟ چرا جهاد دانشگاهی در این مسیر گام برداشته است؟ تفاوتها و تمایزهای دانشگاه وابسته به جهاد چیست؟ قرار دارند که باید به آنها نیز پاسخ درستی داده شود.
باید با همکاری سایر بخشهای جهاد بتوانیم دانشجوی کنشگر تربیت کنیم
عضو هیاتعلمی جهاد دانشگاهی درباره تمایز دانشگاه علموفرهنگ با سایر دانشگاهها گفت: اتصال دانشگاه علم و فرهنگ به جهاد دانشگاهی را باید مهمترین نقطه تمایز این مرکز آموزشی با سایر مراکز آکادمیک دانست. پرسشهای متعددی مانند «این دانشگاه از گذشته تا به امروز چه نمودی داشته است؟»،«این دانشگاه چه نمودی در آینده خواهد داشت؟» و «نقش جهاد دانشگاهی در این میان چگونه است؟» مطرح میشوند. به طور قطع، اگر بخواهیم درباره آینده دانشگاه علموفرهنگ اظهارنظر کنیم، میبایست این پرسشها را پاسخ دهیم.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه دانشکدهای با همکاری پژوهشگاه رویان احداث شده است، تصریح کرد: ۸ رشته تحصیلی در مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسیارشد و دکتری در این دانشکده تدریس میشود. من بر این باور هستم، تفاوت میان دانشگاه علموفرهنگ با سایر دانشگاهها باید در چنین مواردی ظهور و بروز پیدا کند. مهمترین عاملی که میتواند این تفاوتها را به تصویر بکشد، ارائه دورههای آموزشی تخصصی مشترک با پژوهشگاهها و پژوهشکدههای جهاد دانشگاهی است.
رئیس دانشگاه علم و فرهنگ افزود: علاوه بر ارائه خدمات علمی و فرهنگی، باید با همکاری پژوهشگاههای جهاد دانشگاهی بتوانیم در زمینه تربیت دانشجوی کنشگر فعالیت کنیم؛ به نحوی که دانشجویان بتوانند به صورت حرفهای دست به اقدامات متعددی بزند. به منظور تحقق تربیت دانشجوی کنشگر با «وزارت علوم، تحقیقات و فناوری» و جهاد دانشگاهی مذاکراتی انجام دادهایم تا از ظرفیتهای پژوهشگاههای جهاد دانشگاهی برای تربیت دانشجویان بهرهبریم.
میتوانیم از دانشجویان کاربلد بیشتر استفاده کنیم
دکتر باصولی با بیان اینکه پژوهشگاه رویان را نباید تنها مرکز جهاد دانشگاهی به حساب آورد، خاطرنشان کرد: مراکز متعددی مانند «مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران» ،«پژوهشکده گیاهان دارویی»، «پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی ایران» و «پژوهشکده علوم و فنواری مواد غذایی» در جهاد دانشگاهی وجود دارد که هرکدام پتانسیل لازم برای تربیت دانشجو را دارند. ما میتوانیم از دانشجویان کاربلد برای پیشبرد طرحهای فناورانه جهاد دانشگاهی استفاده کنیم. در واقع افرادی که از این چنین دانشکدههایی دانشآموخته میشوند به بازار کار نزدیک هستند.
عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی ادامه داد: اگر بخواهیم دانشکدههایی با همکاری پژوهشگاههای جهاد دانشگاهی ایجاد کنیم باید مساعدت از سوی وزارت علوم شکل بگیرد. هرچند شکلگرفتن سازوکار لازم در وزارت علوم زمانبر است ولی امیدواریم با همکاری وزارت علوم بتوانیم اقدمات موثری برای این موضع در سال تحصیلی آتی ایجاد کنیم.
وی با بیان اینکه اقدامات مدیریت جدید دانشگاه علم و فرهنگ به ایجاد دانشکده با پژوهشگاه رویان محدود نمیشود، اظهار کرد: بر اساس نسل، دانشگاهها به دستههای مختلفی تقسیمبندی میشوند. دانشگاههای نسل اول در جهت «انتقال دانش» گام برمیداشتند. همچنین دانشگاههای نسلهای دوم و سوم به ترتیب در جهت «تولید دانش» و «کاربست» فعالیت میکردند. با توجه به اینکه دانشگاه علم فرهنگ جزو زیر مجموعههای جهاد دانشگاهی به حساب میآید، باید از خودمان بپرسیم که آیا فعالیت در زمینه کارآفرینی برای این مرکز آموزشی کافی است؟ آیا این دانشگاه باید به صورت بنیادی عمل کند؟
دانشگاه علم و فرهنگ باید یک دانشگاه کنشگر باشد
دکتر باصولی با بیان اینکه «توسعه ارزش» مغفولترین کارکرد دانشگاهها است، خاطرنشان کرد: اعتقاد دارم دانشگاه علم و فرهنگ باید یک دانشگاه کنشگر باشد. دانشگاهی که علاوه بر وظایف دانشگاههای نسل گذشته، ماموریت شکلدهی با آینده جامعه محلی خود را نیز برعهده دارد. در این دانشگاه باید به تنشهای محیطی پاسخ داده شود و دانشگاهی باشد که دانشجوی ارزشآفرین تربیت میکند. میتوان گفت که شاهبیت کنشهای جوامع انسانی از دیرباز تاکنون در پی تحقق ارزشهای جامعه خود بوده است. از طرفی وجه مشترک تمام جوامع را میتوان اهمیت تمام ارزشهای انسانی دانست. جوامع انسانی در جستوجو ارزشهای انسانی بوده و هستند. ارزش دارای ابعاد متفاوتی است و باید از ابعاد مختلف اقتصادی، شناختی، اجتماعی، روانشناختی، فیزیکی، اخلاقی و معنوی مورد بررسی قرار میگیرد و برای هر بعد برنامههای عملیاتی تعریف کرد. به عنوان مثال باید بررسی کرد که چگونه میتوانیم اقداماتی برای ارزشآفرینی از منظر معنوی در دانشگاه علم و فرهنگ ایجاد کنیم که دانشجویان پس از فارغالتحصیلی تمایلی برای مهاجرت نداشته باشند. اگر تمام ابعاد ارزشآفرینی را مورد توجه قرار دهیم، به طور قطع میتوانیم دست به اقدامات متفاوتی بزنیم.
وی ادامه داد: ذینفعان دانشگاه اعضای هیاتعلمی، اساتید مدعو، دانشآموختگان، دانشجویان و کارکنان دانشگاه هستند و باید برای همه این ذینفعان برنامهریزی کرد و برنامههای عملیاتی تعریف کرد. هرچند غالباً برنامههای عملیاتی فقط برای یک یا دو دسته اجرا میشود. یکی از تفاوتها میتواند توجه به تنوع ذینفعان دانشگاه باشد. یکی از مهترین ذینفعان دانشگاه، جامعه هست. بنابراین باید علمی که در دانشگاه آموزش داده میشود علم نافع باشد تا جامعه بتواند از آن بهره برد. دانشگاه باید بتواند نیاز جامعه را برطرف کند؛ بنابراین باید براساس نیاز جامعه طراحی شود.
خدمات دانشگاهها باید منطبق بر نیازها و هویت نسل جدید باشد
دکتر باصولی با بیان اینکه نیازهای نسل جوان با سایر افراد جامعه متفاوت است، توضیح داد: طراحی فضای دانشگاهها برمبنای نیازهای نسل گذشته است و این موضوع در تمام زمینههای آکادمیک ما مشهود است. به طور مثال، معماری دانشگاهها و خدماتی که از سوی مراکز آموزشی ارائه میشود بر مبنای نیازهای نسل گذشته است و منطبق بر نیازها و هویت نسل جدید نیست. این در حالی است که خدمات باید منطبق بر نیازها و هویت نسل جدید باشد. به طور مثال، سایت دانشگاهها در گذشته شلوغ بود اما دانشجویان نسل جدید به سایت دانشگاهها چندان نیاز ندارند. و یا اینکه میتوان بررسی کرد که آیا کتابخانهها همان کاربرد و کارایی گذشته را دارند؟
وی ادامه داد: دانشگاه نباید به عنوان مرکز آموزشی صرف درنظر گرفته شوند. دانشگاهها، مکانی هستندکه در زمینه علمی، فرهنگی، اجتماعی و آموزشی فعالیت میکنند و میبایست برای تمام این عرصهها برنامه داشته باشند. مهمترین اقدامی که در این زمینه میتوانیم داشته باشیم، بازتعریف برنامههای فرهنگی و برنامهریزی حضور دانشجو در محیط دانشگاهی است. به عنوان مثال از زمانی که مدیریت دانشگاه را به عهده گرفتم، برنامهریزی شد که انجمنها و گروههای دانشجویی فعال شوند. حدود ۸ هزار دانشجو در این مرکز آموزشی مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد، اخیرا حدود ۳۵۰۰ نفر در انتخابات انجمنها و کانونهای فرهنگی مشارکت کردند. به عبارت دیگر، حدود ۴۰ درصد از دانشجویان. پیش از آغاز مدیریت جدید دانشگاه علم و فرهنگ، حدود ۱۶ گروه فرهنگی در این مرکز آموزشی فعالیت میکردند و در حال حاضر تعداد انجمنها و کانونها بیش از دو برابر شده است.
بیش از آنکه به گسترش نیاز داشته باشیم باید به توسعه فکر کنیم
عضو هیاتعلمی جهاد دانشگاهی با بیان اینکه در ارتباط با دانشگاهها دو مفهوم متفاوت «گسترش» و «توسعه» باید در کانون توجه قرار گیرد، اظهار کرد: اگر این دو مفهوم به جای هم در نظر گرفته شود، مسیر اشتباهی است. ما در دانشگاه بیش از آنکه به گسترش نیاز داشته باشیم باید به توسعه فکر کنیم. به خصوص توسعهی کیفی.
رئیس دانشگاه علم و فرهنگ خاطرنشان کرد: کالایی شدن آموزش از آفتهای نظام آموزشی به حساب میآید. اگر دیدگاه ما نسبت به آموزش کالایی باشد، رقابتی که در این عرصه شکل میگیرد، یک رقابت بد است و مراکز آموزشی به یک بازی باخت باخت وارد میشوند. رقابتی که در آن هیچکس برنده نیست. به عنوان مثال هنگامی که جمعیت مخاطب محدود میشود، رقابت برای جذب مخاطب افزایش مییابد. مواردی که در ارتباط با تجمیع برخی از دانشگاهها مطرح میشود، ناظر به همین مساله است تا رقابت ناسالمی که وجود دارد از میان برداشته شود. سیاستهای نظام آموزش باید به نحوی شکل بگیرد که صندلی خالی دانشگاهها پر شود و از ظرفیت مراکز علمی به نحو مناسب بهره گرفته شود.
دکتر باصولی گفت: هنگامی که در جهاد دانشگاهی یزد مشغول به خدمت بودم، رئیس وقت دانشگاه یزد در ارتباط با تجمیع دانشگاهها در شهرستانها پیشنهادی مطرح کرد. ما اعلام کردیم که در جهاد دانشگاهی یزد ما حاضر هستیم که در جهت تحقق این موضوع گام برداریم یعنی به جای رقابت میان دانشگاههای دولتی و غیردولتی باید تعامل وجود داشته باشد. ما باید برای تحق هدف نظام آموزش عالی کشور گام برداریم نه اینکه در این مسیر وارد رقابت شویم.
عضو هیاتعلمی دانشگاه علم و فرهنگ با بیان اینکه نسلها در گذر زمان تغییر میکند، خاطرنشان کرد: تغییر ذائقه برای انتخاب رشته و انتخاب مسیر شغلی از مصداقهای تغییر نسلها در گذ زمان است. در گذشته، رشتههای فنیمهندسی در کانون توجه قرار داشتند اما تحصیل در رشته تجربی این روزها طرفدار بیشتری دارد. ما باید بتوانیم نیازها را شناسایی کنیم و برمبنای آن، در جهت تحقق خواستهها گام برداریم که البته تحقق این موضوع مستلزم یاری جهاد دانشگاهی است.
با شاخص دانشگاههای دولتی ارزیابی میشویم اما جزو دانشگاههای غیرانتفاعی هستیم!
این استاد دانشگاه با بیان اینکه دانشگاه علم و فرهنگ جزو بخش غیردولتی به حساب میآید، خاطرنشان کرد: ما به عنوان یک بخش غیردولتی از یک سو با دانشگاههای دولتی که تحصیل در این مراکز رایگان است و برخی از مراکز آکادمیک مطرح مقایسه میشویم و از سوی دیگر، مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی که از ما کوچکترند، مواجه هستیم. به عبارتی میتوان گفت که دانشگاه علم و فرهنگ در لب مرز قرار دارد؛ منظور این است که شاخصهای آن منطبق بر دانشگاههای دولتی است اما جزو دانشگاههای غیرانتفاعی به حساب میآید و این امر محدودیتهایی را برای دانشگاه ایجاد نموده است. ما تمام سازوکاری که در دانشگاههای دولتی وجود دارد را در دانشگاه علموفرهنگ اجرا میکنیم. به طور مثال، برخی از دانشگاههای دولتی از پارک علم و فناوری برخوردار نیستند اما یک پارک علم و فناوری در دانشگاه علم و فرهنگ مستقر است.
وی با اشاره به قانون «جهش تولید دانشبنیان» گفت: به عنوان مثال پیش از اینکه این قانون تصویب شود، در دانشگاه علم و فرهنگ بنیاد توسعه دانشگاه علموفرهنگ ایجاد شده بود. بروز اتفاقاتی از این دست سبب شده که حتی دانشگاه علم و فرهنگ از برخی دانشگاههای دولتی سبقت بگیرد. متر و معیار غیردولتی محسوب شدن دانشگاه علم و فرهنگ باید از سوی وزارت علوم باید مورد عنایت قرار بگیرد. اگر معیارهای سرآمدی دانشگاههای غیرانتفاعی مشخص شود سبب راحتتر شدن کارهای ما در این مرکز آموزشی میشود. این یکی از خواستههای مهم ما از وزارت علوم و معاونت علمی ریاست جمهور است.
عضو هیاتعلمی جهاد دانشگاهی گفت: یا مثلا نشست رؤسای دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی توسط وزارت علوم برگزار میشود اما دانشگاه علم و فرهنگ به این اجلاس دعوت نمیشود! دلیل این موضوع، ساختارهای قانونی شکل گرفته در وزارت علوم است. ما در دیداری که هیات رئیسه جهاد دانشگاهی با با وزیر محترم علوم داشتند، خواستار توجه به ویژگیهای دانشگاه علم و فرهنگ شدیم که برای رسیدگی به این موضوع وعدههایی داده شده است.
وی با بیان اینکه اساساً معتقد به رقابت در حوزهی آموزش عالی نیستم هرچند زمینه رقابت دانشگاه علم و فرهنگ با سایر دانشگاهها نابرابر است، توضیح داد: دانشگاههای دولتی هیچ شهریهای دریافت نمیکنند؛ دریافت شهریه سبب ایجاد تمایز میان ما و مراکز دانشگاهی دولتی شده است.
دکتر باصولی با بیان اینکه پیشرفت تکنولوژی، لحظهای شده است، خاطرنشان کرد: دو موضوع «مشاغل آینده» و «آینده مشاغل» از اهمیت بالایی برخوردار است. برخی از مشاغل در گذشته وجود داشتهاند که از بین رفتهاند و برخی از مشاغل امروزی نیز در آینده وجود نخواهند داشت. این امکان وجود دارد که شکل برخی از مشاغل در آینده تغییر کند. اگر بخواهیم دانشجویان را برمینای مشاغل آینده آموزش دهیم باید مشاغل آینده و آینده مشاغل را پیشبینی کنیم.
جهاد دانشگاهی در زمینه آینده مشاغل مطالعات دقیقی انجام داده است
وی ادامه داد: حدود ۲ سال پیش، جهاد دانشگاهی مطالعاتی در زمینه آینده مشاغل انجام داد و مطالبی را به صورت مبانی استخراج کرد. برنامه آیندهنگری باید بر مبنای مطالعات تنظیم شود و ما باید آینده را به صورت قدم به قدم رصد کنیم. در دانشگاه علم و فرهنگ، آیندهنگری را در کانون توجه قرار دادهایم و برای این موضوع در چارت سازمانی هم توجه شده است. یکی از اقداماتی که در دوران مدیریت جدید در کانون توجه قرار دادهایم، بهروزرسانی چارت دانشگاه است و چارت جدید دانشگاه توسط هیئتامنا مصوب شده است.
عضو هیاتعلمی جهاد دانشگاهی تصریح کرد: ما باید در خصوص توسعه رشتهای و توسعه کیفی حرکت کنیم. جلسهای با دکتر عموعابدینی، معاون آموزشی وزارت علوم برگزار کردیم و در خصوص حذف و اضافه کردن برخی از رشتههای دانشگاهی با ایشان به گفتوگو نشستیم. ما درنظر داریم رشتههایی که در دانشگاه علم و فرهنگ تدریس میشود منطبق بر نیازهای بازار کار امروز و آینده باشد. در چنین شرایطی، هنگامی که دانشجو وارد بازار کار شود، میتواند بخشی از نیاز جامعه را برطرف کنند. برخی از دانشجویان که در دانشکدهای که با همکاری پژوهشگاه رویان احداث شده است، مشغول به تحصیل هستند؛ به صورت بورس تحصیل میکنند. نگاه ما در امر آموزش نباید صرف اقتصادی باشد؛ ما میخواهیم در جهت رفع نیازهای جامعه حرکت کنیم.
دکتر باصولی گفت: علمی که نافع باشد، میتواند موثر واقع شود. این موضوع در آموزههای دینی نیز در کانون توجه قرار گرفته است. علمی که به دانشجو آموزش داده میشود، باید بتواند بخشی از مشکلات جامعه را حل کند
وی درباره تلاشها برای ارتباط صنعت با دانشگاه گفت: همانطور که گفتم مقدماتی برای ارتباط با مراکز، پژوهشکدهها و پژوهشگاههای جهاد دانشگاهی در حال شکلگیری است که از توانمندی جهاد دانشگاهی بهرهمند شویم. نامهنگاریهایی با وزارت علوم برای بهرهمندی دانشگاه علم و فرهنگ از این موضوع انجام دادهایم. به طور مثال، «پژوهشکده فرآوری مواد معدنی» جهاد دانشگاهی در دانشگاه تربیت مدرس مستقر است که طرحهای فناورانه دارد. این پژوهشکده، قابلیت دارد که دانشجویان دانشگاه علم و فرهنگ را برای انجام طرحهای فناورانه بکار بگیرد.
دکتر باصولی با بیان اینکه راهاندازی پارک علم و فناوری دانشگاه علم و فرهنگ از اقدامات موثر در جهت گسترش ارتباط دانشگاه با صنعت است، توضیح داد: پارک علم و فناوری دانشگاه در حوزه صنایع فرهنگی فعالیت میکند و یک بستر مناسب برای ورود به بازار کار است.
وی گفت: هنگامی که سخن از صنعت به میان میآید، فقط منظور صنایع تولیدی نیست. به طور مثال، این سوال را مطح کردیم که خبرگزاری دانشجویان ایران چه رد پایی در دانشگاه علم و فرهنگ دارد؟ و دانشگاه علم و فرهنگ چه رد پایی در خبرگزاری ایسنا دارد؟ ما از وزارت علوم درخواست کردهایم که رشته ارتباطات را در دانشگاه ایجاد کنیم تا از ظرفیتهای رسانهای جهاد دانشگاهی استفاده شود.
دکتر باصولی افزود:در چارت جدید دانشگاه علم و فرهنگ، دفتر ارتباطات با صنعت را در دانشگاه ایجاد کردهایم. همچنین مذاکراتی با صنایع مختلف داشتهایم که در دانشگاه دفتر داشته باشند.
به دنبال ارتقاء جایگاه دانشگاه در نظامهای رتبهبندی هستیم
وی با بیان اینکه به دنبال ارتقاء جایگاه دانشگاه در نظامهای رتبهبندی هستیم، توضیح داد: دانشگاه علم و فرهنگ از منظر نوآوری توانسته است در رتبهبندی سایمگو رتبه یک دانشگاههای ایران به دست بیاورد. بخشی از این موضوع، به دلیل ارتباط با رویان است؛ این ارتباط حداقلی سبب ارتقا جایگاه دانشگاه علم و فرهنگ شده است. اگر ارتباط صنعت با دانشگاه شکل بگیرد، به طور قطع جایگاه دانشگاه علم و فرهنگ در نظامهای رتبهبندی بهتر میشود. مهمترین وجه تمایز ما با دانشگاههای دیگر، ارتباط با جهاد دانشگاهی است؛ برای این زمینه برنامهریزی داشته باشیم؛ چرا که ارتباط در سطح کلامی مشکلات را مرتفع نمیکند. ارتباط باید به شکل عملیاتی باشد.
قصد داریم که فضای دانشگاه علم و فرهنگ را بازطراحی کنیم
دکتر باصولی با بیان اینکه تصمیمسازان و تصمیمگیرانی که در گذشته در جهاد دانشگاهی حضور داشتهاند از اندیشههای بزرگی برخوردار بودهاند، گفت: اقدامات متعددی از سوی این افراد در سالهای مختلف در توسعهی زمینههای علمی و فرهنگی شکل گرفته است. ایجاد دانشگاه، خبرگزاری، پارک، پژوهشکده، و سایر اجزا، یک زیستبوم منحصر به فرد به وجود آورده است. بهگونهای که الان تمام اجزای زیستبوم علم، فرهنگ و فناوری در جهاد دانشگاهی وجود دارد و دانشگاه علم و فرهنگ باید با تمام این اجزا ارتباط برقرار کند.
رئیس دانشگاه علم و فرهنگ درباره اقدامات فرهنگی گفت: حدود ۸ هزار دانشجو در دو ساختمان تحصیل میکنند. به عنوان مثال تعداد دانشجویان دانشگاه شریف نسبت به ما خیلی بیشتر نیست اما فضای فیزیکی این دانشگاه در مقایسه با دانشگاه علم و فرهنگ بسیار بزرگتر است. این تراکم فضا، حوزههای آموزشی را تحت تاثیر قرار میدهد. با توجه به فضای فیزیکی در دسترس این پرسش «آیا از فضای مناسب برای برنامههای فرهنگی برخوردار هستیم؟» مطرح میشود. ما باید بستری ایجاد کنیم که دانشجو بتواند در حوزه فرهنگی فعالیت کند. یکی از این است که اقداماتی انجام دهیم این است که محیطی ایجاد کنیم که حضور دانشجو در فضای دانشگاه را پررنگتر کنیم. یکی از برنامههایی که داریم این است که فضای دانشگاه را بازطراحی کنیم.
وی با بیان اینکه برنامههای متنوعی برای فراغت دانشجویان لحاظ کردهایم، تصریح کرد: به عنوان مثال سالن مجهز به ظرفیت ۵۰۰ نفر داریم اما تجهیزات حرفهای آن برای سینما مناسب نیست. اعتبار لازم برای تجهیز این سالن تخصیص دادهایم که با همکاری سایر ارگانهای فرهنگی بتوانیم برای دانشجویان فیلم نمایش دهیم. اگر شرایط مدیریت شود دانشجویان میتوانند در تمام بخشهای هنری فعالیت کنند اما فضا و تجهیزات باید مد نظر باشد. هدف ما این است که دانشجو در برنامه های فرهنگی دانشگاه نقش داشته باشد. ما با دانشجویان به طور ارتباط رسمی و غیررسمی ارتباط داریم؛ هرچه میزان گفتوگو بیشتر شود، نقش دانشجو در تصمیمسازی، تصمیمگیری و مدیریت بیشتر میشود. دانشجو، باید مهمترین عضو مجموعه دانشگاهی به حساب آید.
ارتباط با ظرفیتهای جهاد دانشگاهی برای انجام امور فرهنگی باید بیشتر شود
دکتر باصولی ادامه داد: هرچند محدودیت فضا داریم؛ اما ارتباط با ظرفیتهای جهاد دانشگاهی برای انجام امور فرهنگی باید بیشتر شود. ما میتوانیم از تمام ظرفیت فرهنگی جهاددانشگاهی استفاده کنیم.
رئیس دانشگاه علم و فرهنگ درباره شعار سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی «جهاد دانشگاهی الگوی پیشرفت، با ایمان و اعتماد به جوانان» نیز گفت: اگر جهاد در طول بیش از چهل سال حیات بابرکت خود توانسته است پیشرو باشد، به این دلیل است که به جوانان اعتقاد داشته و به آنها اعتماد کرده است. جهاد دانشگاهی با بهرهگرفتن از تجربه افراد مجرب در کنار جوانان توانسته است در مسیر پویایی و بالندگی حرکت کند. جهاد دانشگاهی یک مجموعه بینظیر است. اگر بخواهیم از یک مجموعه فعال در زمینه زیست بوم فناوری سخن بگوییم، فقط از جهاد دانشگاهی سخن به میان میآید. پارکهای علم و فناوری، مراکز رشد و غیره که در طی چند سال اخیر به نقشه علمی کشور اضافه شدهاند، خاستگاه اصلی آنها خارج از کشور بوده است اما جهاد دانشگاهی در درون کشور ایجاد شده است. جهاد دانشگاهی در طی این سالها توانسته است طرحها و اقدامات نوآورانه داشته باشد. اگر نوآوری بخشهای مختلف شکل نمیگرفت به طور قطع محکوم به حذف شدن بودند.
وی در پایان گفت: مقام معظم رهبری در سخنان خود از جهاد دانشگاهی همواره به نیکی یاد میکنند. جوانانی گرد یکدیگر جمع شدند و نسل اول جهاد دانشگاهی را شکل دادند. اعتماد به جوانان هنوز در بدنه جهاد دانشگاهی وجود دارد و این موضوع در همه دورههای جهاد دانشگاهی تکرار میشود.
انتهای پیام