حجتالاسلام والمسلمین حمیدرضا ویژه در گفتوگو با ایسنا در خصوص مفهوم آزادگی در قیام عاشورا اظهار کرد: در ابتدا باید تعریفی از آزادی و آزادگی داشته باشیم؛ هرچند که به نظر من واژه آزادی از کلماتی است که اکنون به درستی معنا نمیشود و اگر اینگونه معنا شود طبیعتا آن را قبول نداریم.
وی افزود: آزادی بدین معناست که اگر انسان در فکر و عمل کردن به میل خودش چنین بحثی را داشته باشد، آزادی گفته میشود که ما با این مسئله مشکل داریم و این نوع تعریف از آزادی را قبول نداریم.
این کارشناس مذهبی اضافه کرد: اما اینکه فرد با یک معیار و ملاک دیگر در فکر و عمل کردن آزاد باشد، عیبی ندارد و در مقابل اگر قرار باشد این فکر و عمل کردن تنها با میل نفس انسان صورت گیرد، اشکال دارد و یادمان باشد آزادی که اکنون تعریف میکنند، بدین معناست. بنابراین نگاه دینی در این خصوص مورد تایید نیست.
وی تصریح کرد: مفهوم آزادی و آزادگی که در بحث دینی مطرح میشود این است که فرد باید این توانایی را داشته باشد تا به دور از تعصبات اقدامی را انجام دهد. بدین معنا از تعصبات بیرونی، مباحث نفسانی، حب و بغضهای درونی وعواملی که از بیرون باعث تعصب میشود، تحت تاثیر شرایط بیرون قرار نگیرد و اگر به این مباحث عمل کند، میگوییم عقل فرد بارور شده است.
آزادگی زمانی محقق میشود که انسان به دور از حب، تعصبات عقل را کنار بگذارد
ویژه عنوان کرد: عقل مسیر درست و غلط را مشخص میکند که ما به آن آزادگی میگوییم و در نگاه دینی نیز صحیح است. بنابراین آزادی و آزادگی زمانی تحقق پیدا میکند که انسان به دور از حب و بغضهای نفس و تعصب عقل خود را به کار بیاندازد.
وی در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه آزادگی پس از قیام امام حسین(ع) چه رویکردی پیدا کرد، گفت: اگر ما نگاه دیگری نداشته باشیم حرکت امام حسین(ع) در قیام عاشورا، زنده کردن عقلانیت اجتماعی بود. جالب است که هر اندازه بتوانید در جامعه عقلانیت را بیشتر بارور کنید، میتوانید به سمت آزادگی هم بیشتر سوق پیدا کنید، به شرطی که عقلانیت بارور شود.
این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: در حال حاضر سیستمهایی که در تمدنهای امروزی شاهد آن هستیم، تمام مبانی را به گونهای کنار هم قرار میدهند که عقلانیت وجود نداشته باشد. بدین معنا که انسانها را به سمتی سوق میدهند که در تخیلات و توهمات خود نیز باشند. بنابراین دیگر نمیتوانیم از این شخص یا جامعه انتظار روح آزادگی داشته باشیم؛ اما امام حسین(ع) شرایطی را فراهم کردند که عقل جامعه بارور شود.
وی بیان کرد: عقلانیت اجتماعی تا روز عاشورا به گونهای تغییر کرد که امام حسین(ع) از نگاه دشمن خارجی، بیدین شده بود اما ایشان این شرایط را تغییر دادند و با حرکت خود ثابت کردند که عقلانیت این است که بفهمید حسین کیست و یزید کیست تا بتوانید به درستی انتخاب کنید.
ویژه با بیان اینکه زمانی که عقلانیت در یک جامعه زنده شود، آزادگی هم معنا پیدا میکند و حرکت امام حسین(ع) این بود که عقلانیت را در جامعه زنده نگاه دارد، اظهار کرد: گاهی اوقات افراد میگویند که چرا باید عزاداری کنیم و عزاداری به چه معناست؛ اگر شرایط اجتماعی آن زمان را مشاهده کنیم به یک استحاله جدی در حوزه جامعه توحیدی رسیدیم که قرار بود جامعه توحیدی شود اما اکنون غیرتوحیدی شده که به آن استحاله میگویند.
این کارشناس مذهبی اضافه کرد: امام حسین(ع) با حرکتی که انجام دادند این ورق را مجدد برگرداندند تا به دشمنان بفهمانند که این جامعه توحیدی است و جلوی خطر یک استحاله جدی را در حوزه مباحث اجتماعی نیز گرفت. بنابراین اگر این مسئله را مورد توجه قرار دهیم بسیاری از مسائل حل خواهد شد و نگاه ما به بسیاری از موارد نیز تغییر خواهد کرد.
انتهای پیام