زهره بالاگبری در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه تصمیمگیری در مورد جهشی درس خواندن یک دانشآموز بستگی زیادی به خود او دارد، گفت: جهشی درس خواندن باید ریشه در توان ذهنی بالا و نیز علاقهمندی دانشآموز داشته باشد، تا بتواند کارایی لازم را در امر تحصیل او داشته باشد.
وی تاکید کرد: توصیه میشود خانوادهها تنها در مواردی که فرزندشان بهره هوشی بالایی داشته و تمایل به جهشی درس خواندن دارد، او را در بوته آزمایش قرار داده و از روی چشم و هم چشمی دانشآموزان را برای جهش تحصیلی در تنگنا قرار ندهند.
این مدرس دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه اصرار خانوادهها به جهشی درس خواندن دانشآموزان میتواند آسیبهای زیادی را متوجه دانشآموز کند، گفت: دانشآموزانی که جهشی درس میخوانند با جهش تحصیلی دوستان خود را در کلاس درس از دست داده و مجبور خواهند شد با دانشآموزانی که یک سال از آنها بزرگترند تعامل داشته باشند، که این موضوع آسیبهای عاطفی را متوجه دانشآموز خواهد کرد.
وی افزود: علاوه بر این دانشآموزی که قصد جهش تحصیلی دارد، مجبور به درس خواندن در فصل تابستان برای قبولی در امتحانات پایهای که جهش خواهد کرد، بوده و همین موضوع فرصت بازی و تفریحات متفرقه تابستانی را از او خواهد گرفت و میتواند دانشآموز را از درس و مدرسه دلزَده کند.
وی ادامه داد: در مواردی هم دیده شده که دانشآموز در فرآیند جهش تحصیلی ناموفق بوده و بهخاطر ناموفق بودن مورد سرزنش خانواده قرار گرفته و همین موضوع آسیبهای روحی زیادی را متوجه او کرده است.
بالاگبری یادآور شد: مواردی هم گزارش شده که خانوادهها صرفا به خاطر فیزیک درشت یک دانشآموز او را مجبور به جهشی درس خواندن کردهاند و آسیبهای زیادی به دانشآموز وارد شده است.
وی افزود: توصیه میشود خانوادهها در حالت معمول بگذارند فرزندانشان مسیر عادی تحصیل را سپری کند، چون در این صورت او شانس بیشتری برای موفقیت در زندگی تحصیلی و حتی شغلی خواهد داشت.
بالاگبری در ادامه با بیان اینکه از نظر علمی درصد خیلی کمی از دانشآموزان میتوانند جهش تحصیلی موفق را تجربه کنند، گفت: از نظر کارشناسان آموزشی تنها سه درصد دانشآموزان از بهره هوشی بالایی برخوردار بوده و در اصطلاح نابغه هستند و تحصیل و نشستن سر کلاسهای درس به روال عادی برای آنها قابل تحمل نیست و با جهشی درس خواندن احتمال موفقیت تحصیلی بالاتری خواهند داشت.
انتهای پیام