حال و هوای محرم در زندان‌های گیلان

ویژه برنامه‌های سوگواری سالار شهیدان با حضور مددجویان، سربازان و کارکنان در زندان‌های گیلان برگزار می‌شود.

محرم، ماه حزن و اندوه و عزاداری شیعیان برای شهادت امام حسین(ع) بوده و فرصتی برای پاسداشت ارزش‌های انسانی و نیکی‌ها، دفاع از حق در برابر ظالم، ایثارگری، احیای امر به معروف و نهی از منکر، مقابله با نادانی و گمراهی است.

همواره در این ماه حال و هوای کوچه و پس کوچه‌ها، محلات، شهر و روستا، پیر و جوان متفاوت است، هر کسی با هر چه که در توان دارد سعی در زنده نگهداشتن فلسفه عاشورا و سیره حسینی دارد، اما آئین‌های محرم در زندان‌ها و برای مددجویان گرفتار در بند، چگونه است؟

رضا محمدی‌اصل، مدیرکل زندان‌های گیلان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به حال و هوای دهه محرم در زندان‌های استان، اظهار کرد: ایام سوگواری اباعبدالله(ع) فرصتی برای تعمیق بخشیدن به باورها و ارزش‌های دینی است که باید از این فرصت برای ترویج فرهنگ عاشورایی در بین مددجویان بهره برد.

وی افزود: با فرا رسیدن ماه محرم همه مراکز اصلاحی ‌و تربیتی، علاوه‌ بر آماده‌سازی فضای بندها و نمازخانه‌های زندان برای عزاداری و سوگواری ایام شهادت اباعبدالله الحسین(ع) آماده شدند، در زندان‌های گیلان ۲۴ روحانی نیز جهت اجرای برنامه‌های ماه محرم و تشریح اهداف و فلسفه قیام بزرگ حسینی حضور یافته‌اند.

وی با اشاره به اینکه ویژه برنامه‌های سوگواری سالار شهیدان با حضور مددجویان، سربازان و کارکنان برگزار در زندان‌ها برگزار می‌شود، افزود: برگزاری مراسم سینه‌زنی، مداحی، سخنرانی با موضوع فلسفه عاشورا و سبک زندگی حسینی، قرائت زیارت عاشورا، برگزاری جلسات پرسش و پاسخ، اجرای تعزیه خوانی توسط خود زندانیان، اجرای مراسم علم بندان در زندان لاهیجان، برگزاری محفل انس با قرآن، طبخ و توزیع غذای نذری از جمله برنامه‌های دهه اول محرم در زندان‌های استان است.

محمدی اصل با اشاره به استقبال و مشارکت زندانیان در ویژه برنامه‌های دهه محرم، گفت: مهم‌ترین فلسفه قیام عاشورا احیای امر به معروف و نهی از منکر است در همین راستا برنامه‌های سوگواری اباعبدالله(ع) باید پرشور در زندان‌های استان برگزار شود.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۳ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۱:۰۸
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1402050301795
  • خبرنگار : 50042