انواع استراتژی تعمیر و نگهداری

نرم افزار تعمیر و نگهداری آلکا به عنوان تخصصی‌ترین ابزار مدیریت نت در سازمان‌ها به شمار می‌آید، این نرم افزار از سال 1386 در صنایع مختلف کشور مورد استفاده قرارگرفته است.

به گزارش ایسنا به نقل از شرکت سازه‌های اطلاعاتی و ارتباطی سامان، این نرم‌افزار قابلیت پشتیبانی از استراتژی‌های مختلف نگهداری و تعمیرات را دارد که بیش از 200 مورد پیاده‌سازی موفق نرم‌افزار آلکا در سطح کشور به خوبی نمایانگر این قابلیت نرم‌افزار CMMS آلکا است.

انواع استراتژی تعمیر و نگهداری

در حوزه نت شش استراتژی کلی تعمیر و نگهداری وجود دارد که شرکت‌های فعال با توجه به نوع تجهیزاتی که دارند از ترکیب انواع تعمیر و نگهداری استفاده می‌کنند. این استراتژی‌ها طیفی از تکنیک‌های نت پیشبینانه تا نت واکنشی هستند. بسته به اینکه چه نیازهایی دارید و منابع موجود در تیم نت شرکت شما چگونه توزیع می‌شوند، تعمیر و نگهداری می‌تواند مقرون‌به‌صرفه و بهینه یا پرهزینه و مشکل‌زا باشد. در جواب سوال چرا نرم افزار تعمیر و نگهداری مهم است؟ باید بگوییم، که برنامه‌ریزی نت هدفمند می‌تواند منجر به افزایش کارایی تجهیزات، تأثیر مثبت بر رضایت مشتریان و افزایش بازگشت سرمایه و سودآوری کسب و کار شود.

انواع تعمیر و نگهداری

انواع مختلف استراتژی‌های نگهداری عبارتند از:

  • نگهداری پیشگیرانه: شامل سرویس‌های منظم و دوره‌ای (مبتنی بر زمان یا کارکرد) است.
  • تعمیر و نگهداری از پیش تعیین شده: از برنامه سازنده تجهیز یا ماشین پیروی می‌کند.
  • تعمیر و نگهداری اصلاحی: زمانی رخ می‌دهد که مشکلی تشخیص داده شده است.
  • تعمیر و نگهداری مبتنی بر شرایط: زمانی اتفاق می‌افتد که بررسی شرایط تجهیز، نیاز به تعمیر را نشان می‌دهد.
  • تعمیر و نگهداری پیشگویانه: مبتنی بر داده‌های جمع‌آوری شده از تجهیزات است و تحت تأثیر پارامترهای از پیش تعیین شده است.
  • تعمیر و نگهداری واکنشی: زمانی رخ می‌دهد که یک خرابی یا شکست کامل ظاهر و منجر به توقف تجهیز شود.

تعمیر و نگهداری پیشگیرانه

نگهداری پیشگیرانه، مسائل جزئی و حیاتی را برای انجام تعمیرات دوره‌ای تحت نظر قرار می‌دهد و از وقوع خرابی که منجر به تعمیرات اساسی شود جلوگیری می‌کند. تعمیر و نگهداری پیشگیرانه ممکن است طیف وسیعی از فعالیت‌ها را به خود اختصاص دهد.

برنامه زمانی نگهداری pm بر اساس سن تجهیزات تغییر می‌کند. در تجهیزات جدیدتر، این روش بیشتر یک سبک تعمیر و نگهداری از پیش‌تعیین شده است، اما با بالا رفتن عمر دارایی‌ها و وقوع تعمیرات مکرر فیزیکی، نت پیشگیرانه با فاصله زمانی کمتر برنامه‌ریزی می‌شود. اجرای نت پیشگیرانه مانع از تبدیل شدن مشکلات جزئی عملکردی به تعمیرات گسترده و پرهزینه‌تر می‌شود.

استراتژی تعمیر و نگهداری صحیح خطرات را کاهش می‌دهد، کارایی را بهبود و عمر دارایی‌های شما را افزایش می‌دهد.

نمونه‌ای از نگهداری پیشگیرانه

فرض کنید یک ماشین در یک کارخانه تولیدی مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای عملکرد بهینه آن، تعویض روغن و فیلتر هوای آن دربازه زمانی منظم بسیار حائز اهمیت است. اگر این تعویض‌ها به صورت نظام‌مند و قبل از کاهش کارایی روغن و فیلتر انجام شوند، توقف ماشین به حداقل می‌رسد. اگر یک ماشین در حال آسیب‌دیدن بر اثر آلودگی روغن یا فیلتر هوا باشد، عملکرد آن تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد.

هزینه‌های نگهداری پیشگیرانه

برای اجرای برنامه نت پیشگیرانه PM هزینه اولیه قابل توجهی نیاز است، این هزینه‌ها ممکن است شامل هزینه نیروی کار اضافه، قطعات و مواد مصرفی باشد. در حالت کلی، این هزینه‌ها با جلوگیری از تعمیرات اساسی و کاهش مصرف انرژی تجهیزات که کارایی بالایی ندارند، جبران می‌شود.

مزایای نگهداری پیشگیرانه

  • جلوگیری از تعمیرات اساسی
  • با پیشگیری از بروز تعمیرات اضطراری، از توقف تولید جلوگیری کنید.
  • با کاهش سایش قطعات، طول عمر دارایی‌ ها را افزایش دهید.
  • هزینه‌های انرژی را در کمترین نرخ ممکن نگه‌دارد.

تعمیر و نگهداری اصلاحی

در این استراتژی تیم‌های تعمیر و نگهداری پس از کشف یک مشکل دست به کار می‌شوند. هدف از تعمیر و نگهداری اصلاحی بازگرداندن سیستم‌ها به حالت عادی در سریع‌ترین زمان ممکن است. در تعمیر و نگهداری اصلاحی، برنامه‌ای مشخص برای نگهداری منظم وجود ندارد. قبل از انجام تعمیر و نگهداری باید مشکلی وجود داشته باشد.

هزینه تعمیر و نگهداری اصلاحی

از آنجایی که برنامه تعمیر و نگهداری منظمی وجود ندارد که از خرابی جلوگیری کند، تعمیر و نگهداری تنها زمانی رخ می‌دهد که مشکلی شناسایی شود. هزینه تعمیرات ممکن است کمی گران‌تر باشد اما بسیار کمتر از پرداخت هزینه تعمیر و نگهداری برای حل خرابی گسترده تجهیزات است.

مزایای تعمیر و نگهداری اصلاحی

  • کاهش هزینه‌های نگهداری ماهانه
  • کاهش زمان برای مدیریت نگهداری
  • بر عناصر غیربحرانی تمرکز می‌کند.
  • یک استراتژی نگهداری ساده‌تر است

چگونه استراتژی تعمیر و نگهداری مناسب را انتخاب کنیم؟

انتخاب بهترین روش تعمیر و نگهداری، در واقع اندازه‌گیری ریسک هر استراتژی است. با در نظر گرفتن بودجه‌ای که در هنگام خرابی تجهیزات از دست می‌دهید شروع کنید. اگر هزینه خرابی تجهیزات کمتر از هزینه تعمیرات دوره‌ای است، در این حالت یک روش تعمیر و نگهداری واکنشی برای کسب و کار شما ایده آل خواهد بود. از سوی دیگر، اگر هزینه‌ها در صورت بروز خرابی تجهیزات بیشتر باشد، قاعدتا یک روش تعمیر و نگهداری پیشگیرانه سودمندتر است.

چرا استراتژی تعمیر و نگهداری صحیح مهم است؟

انتخاب انواع استراتژی تعمیر و نگهداری صحیح منجر به کاهش خطرات و افزایش کارایی تجهیزات خواهد شد. در استراتژی درست قابلیت اطمینان و اعتماد تجهیزات را افزایش دهید و در نتیجه این امر تولید با کیفیت و مستمر را تضمین کنید. نرم افزار تعمیر و نگهداری آلکا به عنوان تخصصی‌ترین ابزار مدیریت نت در سازمان‌ها به شمار می‌آید، این نرم‌افزار از سال 1386 در صنایع مختلف کشور مورد استفاده قرار گرفته است. این نرم‌افزار قابلیت پشتیبانی از استراتژی‌های مختلف نگهداری و تعمیرات را دارد که بیش از 200 مورد پیاده‌سازی موفق نرم‌افزار آلکا در سطح کشور به خوبی نمایانگر این قابلیت نرم‌افزار CMMS آلکا است.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • دوشنبه/ ۲ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۸:۳۰
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1402050201453
  • خبرنگار : 30188