مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان:

توسعه فضاهای مطالعه در شهر رشت متوازن نیست

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان با بیان اینکه کتابخانه مرکزی رشت سرانه فضای مطالعاتی استان را به میزان ۲۵ درصد افزایش خواهد داد، گفت: توسعه فضاهای مطالعه در شهر رشت متوازن نیست.

یاسر تقوی در گفت وگو با ایسنا، پیشینه غنی استان گیلان در حوزه نشر، فرهنگ مطالعه و کتابخوانی را یادآور شد و با بیان اینکه گیلان بواسطه تاریخ کهن و پیشینه غنی خود، بزرگان و اندیشمندان بسیاری را در دامان خود تربیت کرده است، به تاسیس نخستین کتابخانه عمومی ایران در سال ۱۳۰۲ در شهر آستارا اشاره کرد و این مراکز را نمادی از توسعه یافتگی فرهنگی استان دانست.

وی تعداد کتابخانه های عمومی استان گیلان را ۱۰۳ باب عنوان کرد و گفت: از این تعداد ۸۵ باب کتابخانه عمومی نهادی است که توسط اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان و با استفاده از کتابداران متخصص اداره می شود و ۱۸ باب کتابخانه مشارکتی است که با همکاری دستگاه های مختلف استان ایجاد شده و مورد استفاده قرار می گیرند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان اضافه کرد: بسیاری از حوزه های سیاسی، اقتصادی، نظامی و دیگر عرصه های فرهنگی در استان پس از انقلاب از رشد متوازنی برخوردار بودند، اما این رشد در افزایش فضاهای مطالعاتی در گیلان و به ویژه شهر رشت نمود چندانی نداشته و امروز مشکلات فراوانی برای دوستداران کتاب و کتابخوانی ایجاد کرده است.

تقوی، به تردد دو باب کتابخانه عمومی سیار در روستاها و مناطق فاقد کتابخانه در شهر رشت و منطقه آزاد انزلی نیز اشاره کرد و گفت: این کتابخانه های عمومی در راستای تامین نیازهای اطلاعاتی مردم مناطق فاقد کتابخانه راه اندازی شده و بازخورد بسیار مثبتی نیز به دنبال داشته است.

وی با اشاره به لزوم بهره برداری از کتابخانه مرکزی شهر رشت به عنوان بزرگترین پروژه کتابخانه ای شمال کشور، تاکید کرد: این کتابخانه عمومی به مساحت ۸۲۰۰ مترمربع سرانه فضای مطالعاتی استان را به میزان ۲۵ درصد افزایش خواهد داد لذا پیگیری های دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در خصوص افتتاح کامل این مرکز فرهنگی در سال جاری بسیار ارزشمند است.

وی با برشمردن ویژگی های این پروژه عظیم فرهنگی در استان گیلان، گنجایش ۲۵۰ هزار جلد کتاب در مخازن این کتابخانه، بهره مندی از بخش های مختلف برای ارائه خدمات آموزشی، فرهنگی، هنری، ادبی و... برای اقشار مختلف مردم و نیز برخورداری از امکانات متنوع را از مهمترین این ویژگی ها عنوان کرد.

وی در پایان تلاش مجموعه دست اندرکاران نهاد کتابخانه های عمومی در پیشبرد اهداف فرهنگی به ویژه توسعه فضاهای کتابخانه ای را در راستای ایجاد رضایتمندی مردم این خطه توصیف و نسبت به رفع این موانع و کاستی ها در آینده نزدیک اظهار امیدواری کرد.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۴:۴۵
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1402050201313
  • خبرنگار : 50040