آغاز تحقیقات جنایی درباره کشته‌شدن خبرنگار نظامی روس

کارگروه تحقیق روسیه اعلام کرد که تحقیقات جنایی را درباره کشته‌شدن خبرنگار نظامی روسیه آغاز می‌کند، رویدادی که وزارت دفاع روسیه آن را ناشی از شلیک توپخانه اوکراین با مهمات خوشه‌ای می‌داند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، کارگروه تحقیق روسیه در وبگاه خود اعلام کرد که نیروهای مسلح اوکراین «به‌صورت عامدانه گروهی از خبرنگاران روس را که در منطقه زاپوریژیا بودند، هدف قرار دادند.»

در روز شنبه خبرگزاری نووستی روسیه اعلام کرد که روستیسلاو ژوراولف، خبرنگار این خبرگزاری که مشغول تهیه گزارش در منطقه زاپوریژیا در اوکراین بوده، بر اثر بمباران نیروهای کی‌یف کشته شده است. چندین خبرنگار دیگر هم در این حمله مجروح شدند.

به گزارش راشاتودی، این خبرنگاران در نزدیکی روستای «پیاتیخاتکی» هدف قرار گرفته‌اند؛ منطقه‌ای که از آغاز عملیات ضدحمله اوکراین در اوایل ماه گذشته میلادی شاهد نبردی سنگین بوده است.

یوگنی بالیتسکی، نماینده منتخب روسیه در منطقه زاپوریژیا گفت که روستیسلاو ژوراولف در حمله نیروهای اوکراینی به یک خودروی غیرنظامی جان باخته است.

این حمله چند هفته پس از آن انجام شد که واشنگتن از تصمیم خود برای ارسال مهمات خوشه‌ای به اوکراین خبر داد و وزارت دفاع روسیه مدعی شده که این حمله با استفاده از همین مهمات خوشه‌ای انجام شده است.

این مهمات سلاح‌های خطرناکی هستند، زیرا احتمال خطا در آن‌ها بالاست. اگر این بمب‌ها از هواپیما رها شوند، عملاً سقوط آزاد دارند و ممکن است با تغییر مسیر به مناطق غیرنظامی اصابت کنند. علاوه بر این، حتی اگر هدف‌گیری کاملاً دقیق انجام شده و تمامی این صدها بمب به هدف اصابت کنند، باز هم ممکن است بمب‌ها به‌صورت عمل‌نکرده در میدان‌های نبرد باقی‌مانده و تا چندین دهه بعد از پایان جنگ همچنان جان غیرنظامیان را تهدید کنند.

در بیانیه وزارت دفاع روسیه درباره این حمله آمده است: چهار روزنامه‌نگار در این حمله که با بمب خوشه‌ای انجام شد، با شدت‌های مختلف مجروح شده‌اند. مجروحان در حال حاضر تحت مداوا قرار داشته و وضعیت عمومی آن‌ها پایدار است.

در بیانیه کارگروه تحقیق روسیه آمده است: در این تحقیقات تمامی شرایط این جنایت علیه نمایندگان رسانه و همچنین افراد دخیل در این حمله بررسی خواهند شد.

رئیس این کارگروه روستیسلاو ژوراولف را خبرنگاری دانسته که «همواره پاسدار حقیقت» بود و او را به عنوان نامزد دریافت یک مدال معرفی کرده است.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۱:۵۰
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402050201071
  • خبرنگار : 71661