عطاء اله اکبری در گفت وگو با ایسنا- با بیان اینکه مطالعات احداث این طرح مهم بزرگراهی استان طی سنوات گذشته انجام شده و در آن تمام ملاحظات از جمله آثار تاریخی مهم نظیر شهر سوخته دیده شده است، اظهار کرد: در مجموع این اداره کل بدون هرگونه دست اندازی به بخش تاریخی شهر سوخته و با احترام به نظر کارشناسان و انجام هماهنگی لازم با اداره کل میراث فرهنگی استان ساخت بزرگراه را را در این مسیر در دستور کار قرار داده است.
وی با اشاره به اظهار نظرهایی که از سوی برخی افراد شده است، گفت: اداره کل راه و شهرسازی استان ضمن احترام به هویت فرهنگی و تاریخی مردمان ایران زمین و به خصوص کهن سرزمین سیستان ساخت باند دوم در محور زاهدان- زابل را با مد نظر قرار دادن همه جوانب ادامه خواهد داد تا ضمن ایجاد زمینه برای تردد ایمنی و کاهش تلفات انسانی شهروندان گرامی استان زمینه برای تسهیل تجارت در مسیر ترانزیتی و تجارت بین المللی چابهار- میلک فراهم گردد.
مدیر کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان با تاکید بر این مهم که سرزمین سیستان بیش از هر زمان دیگری به تکمیل بزرگراه زابل -زاهدان نیاز دارد بر عزم اداره کل راه و شهرسازی استان بر تکمیل این شبکه مهم بزرگراهی در کوتاهترین زمان ممکن و با وجود همه سختی ها تاکید کرد.
اکبری افزود: پس از سالها توقف طولانی ساخت بزرگراه در این محور مهم پرتردد و ترانزیتی سیستان و بلوچستان هم اکنون با تلاش های فراوان این مهم با سرعت در حال انجام است و به یقین تعلل در ادامه کار برای طول باقیمانده قابل قبول نیست و بستر افکار جامعه نیز این را اجازه نخواهد داد تلفات انسانی سالهای گذشته سخت زیان آور بوده است مجدد تکرار شود.
وی با بیان اینکه توسعه و کمال تمدن بشری ارتباط مستقیمی با جاده ها دارد و راه ها به قدری مهم هستند که سطح فرهنگ هر منطقه و میزان توسعه آن می تواند تعیین کننده نزدیکی آن به جاده ها باشد، تاکید کرد: این اداره کل در سه سال اخیر توسعه شبکه بزرگراهی سیستان و بلوچستان را اولویت کاری خویش قرار داده است و در یک بستر مناسب این فرآیند در حال مدیریت است.
مدیر کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان اضافه کرد: لازم به ذکر است ساخت باند دوم در محور زابل- زاهدان به موازات محور کنونی این مسیر در دستور کار قرار دارد و در ادامه روند اجرای این پروژه با مطالعات صورت گرفته ضمن احترام به هویت تاریخی کهن مردمان سیستان باید گفت باند دوم هیچ گونه تجاوزی به حریم آثار تاریخی منطقه نخواهد داشت.
اکبری با تاکید بر نقش توسعه شبکه حمل ونقل وفرصت هایی که می تواند در سایه این شبکه زیر ساختی مهم بوجود آید، تاکید کرد: تمام بخش های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی وحتی امنیتی استان از مواهب تکمیل بزرگراه در محورهای شمال استان به ویژه زابل - زاهدان بهره مند خواهند شد و اصولاً راه تمدن آفرین است و نگاه دولت سیزدهم بر توسعه شبکه بزرگراهی و گذر فوری از این بخش زیر ساختی مهم است.
وی با تاکید بر این مهم که رسانه ها باید در این لحظه که ما به پایان ساخت و اتصال شبکه بزرگراهی مسیر زابل به زاهدان نزدیک شدیم و در حال عبور از یک منطقه سخت هستیم با مدیریت زمان و مکان این اداره کل را برای تحقق آرزوی دیرینه مردمان منطقه سیستان همراهی کنند، گفت: این اداره کل در مسیر ساخت بزرگراه هنوز وارد محدوده تاریخی شهر سوخته نشده است و هم اکنون در قالب پنج اکیپ سنگین در ۲۰ کیلومتری حد فاصل تاسوکی و محدوده قلعه رستم با وجود بدهی بالای ۳۰۰میلیارد تومان در حال انجام فعالیت است و تلاش دارد عملیات خاکی که بالغ بر ۵۰۰ هزار مترمکعب خاکریزی است را به اتمام برساند و در ۶ ماهه دوم سال بر عملیات روسازی محور تمرکز کند.
مدیر کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه موقعیت راهبردی و ژئوپلتیکی این استان همواره مورد توجه سایر کشورها به ویژه کشورهای آسیای میانه محصور در خشکی قرار داشته است از این رو میتوان سهم قابل توجهی از ترازیت کالا را با استفاده از توسعه زیرساختهای جاده ای استان به این منطقه اختصاص داد، تصریح کرد: در مجموع با توجه به نقش مهم بزرگراه زابل- زاهدان در توسعه بندر شهید بهشتی چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور، کمک به توسعه سواحل مکران، اتصال کشورهای آسیای میانه و افغانستان به آبهای آزاد و همچنین ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی سیستان و بلوچستان این ادارهکل با به کارگیری همه ظرفیتهای استانی و ملی و تعامل سازنده با اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تلاش دارد تا حدود ۲ سال آینده این پروژه را به اتمام برساند.
انتهای پیام