فرانسه کارشکنان در روند حل و فصل بحران لبنان را هدف می‌گیرد

وزارت خارجه فرانسه اعلام کرد که در حال بررسی تدابیری است که احتمالا در مورد شخصیت‌هایی که مانع توقف بحران لبنان می‌شوند، در پیش گرفته می‌شوند.

به گزارش ایسنا، آن کلر لژاندر، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در گفتگو با ایندیپندنت عربی تاکید کرد: همه درباره اینکه لبنانی‌ها باید برای رسیدن به راه‌حلی برای بحران مستمر سه سال اخیر کشورشان تلاش کرده و به مرحله انتخاب رئیس جمهور برسند، اتفاق نظر دارند.

آن کلر لژاندر اظهار کرد: اهمیت دیدار پنج‌جانبه در دوحه با حضور نمایندگان عربستان، مصر، قطر، آمریکا و فرانسه در این است که همه گروه‌ها درباره این هدف به توافق‌نظر رسیدند، به ویژه که خلأ ریاست جمهوری در لبنان از حدود هشت ماه قبل ادامه دارد. این دیدار در چارچوب ماموریت تعیین شده از سوی امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه و کاترین کولونا، وزیر خارجه این کشور که به ژان ایو لودریان محول شده بود، انجام شد.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در این خصوص گفت: سفر اول لودریان به لبنان برای بررسی رویکردهای تمامی گروه‌ها و ترسیم تصویری از شرایط موجود انجام شد.

او افزود: او بار اول به سخنان تمامی تشکل‌های لبنانی گوش داد و این اقدام به او در ترسیم تصویری از شرایط موجود و ارزیابی و انتقال آن به ماکرون و کولونا در تاریخ پنجم ژوئیه کمک کرد. لودریان با شرکایی که آنها نیز تحلیل خود را از شرایط داشتند، رایزنی کرد و آنها در حال بررسی گزینه‌های موجود در ارتباط با تدابیری هستند که احتمالا در مورد شخصیت‌هایی که مانع توقف بحران لبنان می‌شوند، در پیش گرفته می‌شوند و همانگونه که برای همه روشن است، انتخاب رئیس جمهور، نخست وزیر و انجام اصلاحات، لازمه خروج از بحران در این کشور است.

این سخنگو در ادامه تاکید کرد: مذاکرات با شرکا با پیشنهادهای چشمگیر موجود ادامه دارند. فرانسه قصد دارد لبنان را از این بن‌بست خارج کند، ما به دنبال گزینه‌های فرضی نیستیم و مسؤولیت امروز متوجه سران لبنان و چهره‌های تاثیرگذار آن است و آنها باید راه‌حلی بیابند.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه درباره توافق رویکردها میان عربستان و قطر بر توافق کامل رویکردها که در بیانیه مشترک روز دوشنبه همراه با پیامی مشترک از سوی تمامی شرکای لبنان منعکس شد، تاکید کرد.

او در پایان گفت: فرانسه از نامزدی که بتواند لبنان را از بحران خارج کند، حمایت می‌کند. لبنانی‌ها باید نامزدی را معرفی کنند که تمامی ویژگی‌هایی که بتواند کشور را از بحران خارج کند، داشته باشد. از نظر ما، او شخصی است که لبنانی‌ها را متحد می‌کند و قادر است تمامی گروه‌ها را دور خود جمع کرده و اصلاحات را انجام دهد چراکه ما با شرایط فوق‌العاده‌ای مواجه هستیم و اولویت امروز ما انتخاب رئیس جمهور است.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۱:۱۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402050100281
  • خبرنگار : 71496