حجتالاسلام علی سرلک -کاشناس مسائل مذهبی و مبلغ دینی- در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار با جمعی از طلاب و تاکید ایشان بر روی موضوع تبلیغ اظهار کرد: فلسفه وجودی حوزه علمیه پروراندن عالم و حقیقت وجودی عالم هم آگاه کردن دیگران و تبلیغ بعد بیرونی دین است. در حوزههای علمیه برای اصالت دادن به تحقیق که در راستای تهیه مواد خام برای تبلیغ است، فراهم کردن ابزارهای تبلیغی مغفول مانده است.
وی ادامه داد: برخی از عالمانی که از نظر علمی به سطح مناسبی رسیدهاند هنوز در حوزهها به تحصیل علم میپردازند و وارد عرصه تبلیغ نشدهاند؛ این انتقاد به حوزه علمیه بر میگردد که طلبهها را به سمت فضای تبلیغ سوق نداده است.
این کارشناس مذهبی یادآور شد: شناخت نیازهای واقعی موجود و پرورش نیروی انسانی متناسب با این نیازها، ضروریترین امر در زمینه تبلیغ است. در حال حاضر نیازهای فکری بسیار زیادی بین نوجوانان و جوانان داریم که فقط در آموزشهای رسمی آن هم به میزان کم به آنها پرداخته شده است در صورتی که این نیازها بسیار متکثر است و هرچه بیشتر شناسایی شود پرورش نیروی انسانی نیز راحتتر پیش میرود.
حجتالاسلام سرلک با اشاره به بخشی از سخنان رهبر معظم انقلاب که بر ضرورت تشکیل کانونهای عظیم حوزوی تاکید کرده بودند، تصریح کرد: کانون به منزله قرارگاه در زمان جنگ است و کار ساماندهی فرآیند تبلیغ مبتنی بر پژوهشهای هدفمند را از آغاز تا پایان انجام میدهد. در این میان مدیریت مسیر تربیت نیروی انسانی هم مورد توجه قرار میگیرد.
وی افزود: کسب علم و دانش باید با استفاده از ابزارهای درست در مسیر رفع نیازهای جامعه همراه شود؛ این اشکال نه تنها در حوزه بلکه در دانشگاه هم وجود دارد. ما در دانشگاهها با حجم انبوهی از پایاننامهها مواجهیم که بیشتر آنها هدفمند و ناظر به حل مسئله نبوده و در این زمینه کانون و قرارگاه است که میتواند برای هدایت فارغ التحصیلان دانشگاه و تحصیل کردههای حوزه به سمت حل مسائل جامعه کمک کند.
در امر تبلیغ باید متناسب با میدان، رقبا و ضرورتها عمل کنیم
این مبلغ دینی با اشاره به سخنان رهبر انقلاب درباره دفاع و تهاجمها در برابر عملیات تبلیغی دشمن خاطرنشان کرد: دفاع و تهاجم را باید در کنار هم ببینیم. در موضع دفاع و تهاجم با جریانی حساب شده از سمت یک تمدن مادی مواجه هستیم که باید برای آن استراتژی داشته باشیم. ما در جنگ تحمیلی هم استراتژی کلی غلبه را پی گرفته بودیم و بعد متناسب با موقعیت، دفاع یا تهاجم داشتیم، حالا در عرصه تبلیغ هم باید یک استراتژی کلی داشته باشیم و بعد عملیات تهاجم یا دفاع را تنظیم کنیم. اگر این مقابله تبلیغی از روی شتابزدگی یا بیهدفی باشد به نتیجه مناسبی نمیرسد.
حجتالاسلام سرلک یادآور شد: تبلیغ ناظر به مسائل هوشمندانه است و مستلزم عملکرد هوشمند است، کسانی که هوشمندانه عمل نکنند نمیتوانند در این تهاجمهای تبلیغی موفق عمل کنند.
وی ابراز کرد: تربیت نیروی انسانی نیز باید متناسب با نیازهای جامعه باشد. در غیر این صورت مانند زمانی است که کسی بیتوجه به میدان، رقبا، سکو، حریف، امکانات ورزشی و روشهای موجود در سطح دنیا به ورزشکار برای مسابقات جهانی تمرین بدهد. مسلم است که در چنین شرایطی فرد نمیتواند موفق باشد. در زمینه تربیت مبلغ نیز باید متناسب با میدان، رقبا و ضرورتها عمل کنیم.
برای تاثیرگذاری در نسل جدید نیازمند تربیت نیروی انسانی متناسب با خودشان هستیم
این کارشناس مذهبی تاکید کرد: امروز با نسل نوجوان و جوانی در جامعه مواجه هستیم که در برابر تهاجمهایی که به باورها و اعتقاداتشان تبدیل میشود بنیه رویارویی زیادی ندارند و از این نظر در فضای مجازی ضربههای زیادی خوردهاند، برای تاثیرگذاری در این نسل نیازمند تربیت نیروی انسانی متناسب با ویژگیهای خودشان هستیم.
انتهای پیام