نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد مطرح کرد

ضرورت فراهم کردن زیرساخت و طرح مطالعاتی شهر هوشمند

نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: امروز الیت(هزینه توقف خودرو) مشکل اساسی برای مردم است؛ ما نمی‌گوییم شهر را منظم و هوشمند نکنیم اما باید زیرساخت و طرح مطالعاتی فراهم باشد.

موسی‌الرضا حاجی‌بگلو امروز ۲۶ تیر ماه، در هشتادوچهارمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد، اظهار کرد: در جلسه قبلی طرح رایگان کردن اتوبوس مطرح شد. یک نگرانی دارم و این است که نمی‌دانم به چه دلیل این همه تلاش می‌کنند تا به هر طریقی چه در صحن علنی که تاحدودی موفق شدند و چه در بخش‌های دیگر این طرح به سمت ‌اجرا نرود. البته خبرهای خوب و بدی از کمیته انطباق داریم. 

وی افزود: صحبت‌هایی که در خصوص رایگان کردن اتوبوس بیان کردم همه با ادله بود. در آن جلسه اصرار کردیم اتوبوسرانی در مشهد ۳۱ روز رایگان شده اما در واقع ۴۵ روز است، زیرا از ساعت ۲ بعدازظهر روز قبل شروع می‌شود که یک و نیم روز است. هرچه گفتیم نپذیرفتند اما امروز شهرداری تایید کرد و درخواست قانونی کردن این موضوع را داد. در واقع به این نتیجه رسیدند که ۴۵ روز درست است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: وقتی در مدیریت شهری نمی‌توانند یک عدد رامحاسبه کنند، بعد بیان می‌کنند که هزینه پرداختی مردم برای اتوبوس ۳۰۰ میلیارد است، در حالی که من می‌گویم ۲۰۰ میلیارد است. چه اصراری است قبول نکنیم و به هر دلیلی این طرح منتفی شود؟ به فکر مردم باشید. اگر امروز طرح کاهش بهای الیت را در صحن ارائه می‌دهیم با نگاه خدمت به مردم است. البته این نگاه وجود دارد که باید افزایشی باشد تا مردم کمتر از خودروی شخصی استفاده کنند اما این در زمانی است که خدماتی ارائه دهیم.

حاجی‌بگلو اضافه کرد: امروز الیت مشکل اساسی برای مردم است. ما نمی‌گوییم شهر را منظم و هوشمند نکنیم اما باید زیرساخت و طرح مطالعاتی فراهم باشد. امروز خودروهایی که حاشیه خیابان پارک می‌کردند مجبور هستند در کوچه‌ها پارک کنند که این موجب افزایش سرقت و کاهش امنیت شده است، بنابراین باید کاری انجام شود. با تصویب این طرح، هزینه الیت بیش از ۴۰ درصد کاهش پیدا می‌کند. 

نائب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد بیان کرد: در قانون بودجه ۱۴۰۲ کل کشور، به ما فرصت داده شده تا جرایم کمیسیون ماده ۱۰۰ تا پایان آذر از محل درآمدهایی که قابلیت پرداخت دارند دریافت و برای توسعه حمل‌ونقل عمومی استفاده کنیم. در حال حاضر ۴۰ هزار رای قلع وجود دارد اما اطلاع‌رسانی به مردم بسیار ضعیف بوده است. حدود ۳۱ هزار مورد از این رای قلع‌ها در محدوده و الباقی در حریم شهر است.

وی خاطرنشان کرد: این منابع درآمدی برای افرادی است که بیان می‌کردند پول نداریم اتوبوس بخریم. اگر این موضوع شکل نگیرد ما موظف هستیم این بند قانونی را پیگیری و نظارت را بیشتر کنیم. اگر بعدا بگویید نتوانستیم کسب درآمد کنیم مقصر مدیریت شهری است. وظیفه مدیریت شهری این است که این موضوع را در مناطق برخوردار پیگیری کند و به سرانجام برساند. از این منابع می‌توان ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس خریداری کرد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه اتوبوسرانی این روزها به جای اینکه تلاش کند زمان و فاصله را برای تردد مردم کوتاه کند، تاخیر بیشتر شده است، عنوان کرد: این کار برای این است که بگویند طرح مطالعاتی ما جواب نداده است. این ترک فعل بوده و ما ورود خواهیم کرد. 

شهرداری ساختار اجرایی برای پیگیری مسائل حوزه بانوان ‌و خانواده ندارد

در ادامه رئیس کمیسیون ویژه بانوان و خانواده شورای شهر مشهد با اشاره به اینکه در شهرداری ساختار اجرایی برای پیگیری مسائل حوزه بانوان ‌و خانواده نداریم، گفت:امیدواریم مشهد بتواند بعد از تهران ساختار متناظری را تعریف کند تا برنامه‌های مختلفی داشته باشد.

فاطمه سلیمی اظهار کرد: در طرح باهم از ۲۱ هزار زوج مشهدی برای ۱۰ هزار نفر برنامه‌های مختلفی داشتیم. طرح ترنم زندگی و صدای پای زندگی نیز برای مادران باردار داریم.

وی افزود: در ۲۰ سالی که در شهرداری هستم هیچ وقت به مقوله مادران باردار، بانک شیر و سقط چنین پرداخته نشده بود. از معاونت فرهنگی شهرداری برای این اقدامات در حوزه خانواده تشکر می‌کنم. در شهرداری ساختار اجرایی برای پیگیری مسائل حوزه بانوان ‌و خانواده نداریم. امیدواریم مشهد بتواند بعد از تهران ساختار متناظری را تعریف کند تا برنامه‌های مختلفی داشته باشد.

سلیمی بیان کرد: معاونت مالی و پشتیبانی اقدامات خوبی از جمله غربالگری‌های سرطان ویژه بانوان، حمایت از داروهای تقویتی مادران باردار و ناباروری و هزینه‌های درمان ناباروری همکاران را انجام داده است. از ۳۲۰ خانم همکار که غربالگری سرطان انجام دادند، ۳۱ نفر سرطان داشتند. این طرح توانست قبل از ورود به مرحله شیمی‌درمانی این همکاران را شناسایی کند. غربالگری‌های سرطان برای مردان نیز اجرایی خواهد شد. 

رئیس کمیسیون ویژه بانوان و خانواده شورای شهر مشهد با بیان اینکه قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در سال ۱۴۰۰ مصوب شده اما چقدر اجرایی شده است، عنوان کرد: آیا واقعا به این بحران پی بردیم؟ مگر چقدر در پنجره جمعیتی فرصت داریم؟ این قانون از ۲۴ مهر ۱۴۰۰ تصویب شده شهرداری بیان کند که چه اقداماتی انجام داده است؟ از مدیریت شهری درخواست داریم قانون جوانی جمعیت را به صورت جدی پیگیری کنند و نتایج  آن را به شورا اطلاع دهند. 

وی با اشاره به موضوع عفاف و حجاب تصریح کرد: شورای شهر در مرداد ۱۴۰۱ مصوبه‌ای در زمینه ایجاد بازارهای تخصصی در حوزه عفاف و حجاب داشت. شهرداری باید در این موضوع تسریع کند و اقدامات این حوزه به صورت ویژه پیگیری شود. 

سلیمی گفت: هزینه حق لباس در دستگاه‌های اجرایی پرداخت می‌شود که برای بانوان مانتو و شلوار است اما چادر خانم‌های چادری به عنوان فرم پذیرفته نشده است. باید برای بانوان چادری، یک چادر در سال به عنوان فرم در نظر گرفته شود.

رئیس کمیسیون ویژه بانوان و خانواده شورای شهر مشهد با اشاره به تصادف دختر اسکیت‌سوار در شب گذشته خاطرنشان کرد: اگر فضاهای ویژه بانوان گسترش پیدا کند شاهد اینگونه حوادث نخواهیم بود. مدیریت شهری تاکید ویژه‌ای برای ایجاد فضاهای ویژه بانوان در مشهد داشته باشند. 

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۶ تیر ۱۴۰۲ / ۱۴:۲۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402042616835
  • خبرنگار : 50107