به گزارش ایسنا، روحالله دهقانی فیروز آبادی امروز در اختتامیه جشنواره نانو و رسانه اظهار کرد: قبل از هر چیزی خاضعانه در برابر شما که در مقدسترین کار یعنی ترویج علم و فناوری هستید، سر تعظیم فرود میآورم.
وی با تاکید بر اینکه اهمیت مساله رسانه و خبر و محتوا بسیار بالا است، ادامه داد: یکی از مهمترین موارد مهم در زندگی هوا و آب و غذا است و اینها نیازهای جسمی است تا فرد بتواند زنده بماند، ولی امروزه ما با بشری مواجه هستیم که بیش از آنکه به زندگی جسمی توجه کند، بر زندگی روحی و ذهنی متمرکز است، بنابراین تولید خوراک سالم و پر محتوا و رساندن آنها به افراد امروز از درجه اهمیتی به اندازه غذای جسمی برخوردار است.
وی با بیان اینکه امروز انسانها با شناختهایشان تصمیم میگیرند و زندگی میکنند، خاطر نشان کرد: یکی از مهمترین ابزارهای حوزه علوم شناختی و فناوریهای شناختی رسانه و محتوای رسانهای است. چرا که امروز روزگار ما مملو از کتاب و سریال و محتواهایی است که انسانها در مورد آن فکر میکنند و تصمیم میگیرند.
دهقانی فیروز آبادی عصر حاضر را عصر ذهنها و شناختها توصیف کرد و یادآور شد: از این رو به اندازهای که صنعت غذایی و آب و هوای پاک میتواند بر سلامت ما اثرگذار باشد، صنعت رسانه نیز میتواند بر زندگی بهینه یک جامعه اثرگذار باشد و این یک واقعیت است.
وی با اشاره به ترویج علم و فناوری، گفت: ترویج علم و فناوری یک موضوع بسیار جدی در سطوح بسیار بالا در دنیا است و یکی از وظایفی که نهادهای بزرگ علمی دنیا مانند بنیادهای علم برای آن هزینه میکنند و برنامهریزی دارند، مساله ترویج عمومی علم است.
وی با طرح این سؤال که آگاه شدن مردم جامعه در هر سطحی نسبت به علم چه اهمیتی دارد، گفت: این مساله آنقدر اهمیت دارد که میتواند یک حوزه علمی را ارتقاء دهد و یا رو به افول برود. یکی از رسالتهای رسانه این است که میتواند محتوایی که وجود ندارد و یا کاری که انجام نشده و یا بد انجام شده را به گونهای نشان دهد که به بهترین نحو دیده شود و همچنین کاری که اجرایی شد و واقعیتی که هست، طوری نشان دهد که گویی هرگز وجود نداشته است.
معاون علمی و فناوری رئیسجمهوری با بیان اینکه واقعیت آن است که ما در ذهنهایمان زندگی میکنیم، افزود: ما به آنچه ذهنهایمان پردازش کرده، باور داریم، بر این اساس آنچه که مردم درباره علم فکر میکنند، بسیار اهمیت دارد.
وی با اشاره به اهمیت عمومی کردن علم، خاطر نشان کرد: داستان نانو و تجربه آن، قابل تقدیر است که به موقع متوجه اهمیت صنعت رسانه در ایجاد یک مطالبه عمومی شدند.
وی ادامه داد: دانشجویان بیشتر در رشتههایی تحصیل میکنند که اخبار و بازار و نیاز آینده کشور و جهان در آنها لحاظ شده باشد. همچنین رسانهها به راحتی میتوانند سرمایههای مردم و بخش خصوصی را به جاهای مورد نظر هدایت کنند. رسانههای دیگر نقش سرگرمی و آگاهی دارند، ولی رسانه علم از آنجایی که آگاهی بخش و روشنیبخش مسیر است، برای مردم تعیین تکلیف میکند که زندگی خود را چگونه تنظیم کنند.
دهقانی فیروزآبادی، صیانت و پایداری دولتها را یکی از کارکردهای رسانه دانست و گفت: موضوع نانو آنقدر عمومی شده که تبدیل به گفتمان روز جامعه شده است، به گونهای که با تغییر دولتها و آدمها نمیتوان این حوزه را حذف کرد و یکی از رسالتهای رسانه علم صیانت و پایدار کردن اولویتهای دولتها است.
وی، تجارت را از دیگر کارکردهای رسانهها نام برد و یادآور شد: رسانه میتواند با ایجاد محتوای علمی یک باور را رونق دهد.
دهقانی فیروزآبادی اضافه کرد: علوم تخصصی ژورنالهای تخصصی فعال هستند که فضای دیگری دارند، ولی اکنون در حوزه رسانه فناوریهای عمومی حرف میزنیم و این مساله برای ما اهمیت ویژه دارد و بر این باور هستیم که اگر امروز کشور در حوزه نانو موفقیتهایی را کسب کرده و جوانان و اساتید و شرکتهای خوبی در این حوزه ایجاد شدهاند، بخش عمده آن مدیون رسانهها و افرادی که محتوای خوبی تولید کردند، است. از این رو ما مرکز توسعه فناوریهای راهبردی را در معاونت علمی ایجاد کردیم و این مرکز را به توسعه علم و فناوری اختصاص دادیم.
معاون علمی و فناوری رئیسجمهوری با اشاره به اهمیت هوش مصنوعی، فناوریهای شناختی و زیست مهندسی، مولد پیشرفته، اپتیک و کوانتوم، گفت: ما ۱۰ ستاد توسعه فناوری داریم و همه آنها بر اساس جریانهای قوی دنیا احصاء شدند و ما امروز به کمک شما رسانهها نیاز داریم.
دهقانی فیروزآبادی تاکید کرد: ما باید برنامههای بسیار جدی داشته باشیم و تجربه خوب نانو در تمامی ستادهای معاونت اجرایی شود، چون این ستادها نیاز به حمایت جدی رسانهها دارند.
انتهای پیام