چگونه عمر باتری یو پی اس را حفظ کنیم؟

هنگام استفاده از سیستم منبع تغذیه بدون وقفه (UPS)، مردم تمایل دارند به طور یک طرفه معتقد باشند که نیازی به نگهداری باتری نیست. با این حال، داده‌ها نشان می‌دهد که نسبت خرابی میزبان UPS یا عملکرد غیرعادی ناشی از خرابی باتری حدود ۳/۱ است.

بنابراین تقویت استفاده و نگهداری صحیح از باتری یو پی اس برای افزایش طول عمر باتری‌ها و کاهش میزان خرابی سیستم یو پی اس بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کند.

حفظ دمای محیطی مناسب باتری یو پی اس

دمای محیط عامل مهمی است که بر عمر باتری‌ها تأثیر می‌گذارد. به طور کلی دمای محیطی بهینه مورد نیاز تولید کنندگان باتری بین ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتیگراد است. اگر چه افزایش دما می‌تواند ظرفیت تخلیه باتری‌ها را بهبود بخشد، اما هزینه آن باعث کاهش بسیار زیاد عمر باتری‌ها از جمله باتری یو پی اس ۲۰۰ آمپر صبا می‌شود. با توجه به نتایج آزمایش، هنگامی که دمای محیطی بیش از ۲۵ درجه سانتیگراد باشد، عمر باتری‌ها به ازای هر ۱۰ درجه افزایش به نصف کاهش می‌یابد.

در حال حاضر، باتری‌ها توسط منبع تغذیه بدون وقفه استفاده می‌شود، به طور کلی باتری‌های سرب اسیدی مهر و موم شده هستند که نیازی به نگهداری ندارند و عمر مفید آنها برای ۵ سال طراحی شده است که فقط در محیط مورد نیاز تولید کنندگان باتری قابل دستیابی است.

در صورت وجود شرایط محیطی مورد نیاز، تفاوت زیادی در طول عمر آنها وجود خواهد داشت. علاوه بر این، افزایش دمای محیط باعث تقویت فعالیت شیمیایی داخل باتری‌ها می‌شود که انرژی گرمایی زیادی تولید می‌کند و برعکس باعث افزایش دمای محیط می‌شود. این چرخه معیوب باعث تسریع کاهش عمر باتری یو پی اس می‌شود.

شارژ و دشارژ منظم باتری یو پی اس

ولتاژ شناور و ولتاژ دشارژ در باتری‌های UPS به مقدار نامی در هنگام خروج از کارخانه تنظیم شده است، در حالی که جریان تخلیه با افزایش بار افزایش می‌یابد، بنابراین بار باید در استفاده به طور منطقی تنظیم شود، مانند کنترل تعداد ریز رایانه‌ها و سایر وسایل الکترونیکی.

به طور کلی، بار نباید از ۶۰٪ بار نامی منبع تغذیه اضطراری تجاوز کند. در این محدوده، هیچ تخلیه بیش از حد در جریان تخلیه باتری‌های UPS ازجمله باتری یو پی اس ۱۵۵ آمپر صبا وجود نخواهد داشت. از آنجایی که منبع تغذیه اضطراری به مدت طولانی به برق تجاری متصل است، باتری‌ها برای مدت طولانی در محیط با منبع تغذیه با کیفیت بالا و خاموشی‌های کم برق تجاری در شارژ شناور خواهند بود که منجر به کاهش فعالیت می‌شود.

تبدیل بین انرژی شیمیایی و انرژی الکتریکی، پیری را تسریع کرده و عمر مفید باتری‌های UPS را کاهش می‌دهد. بنابراین، باتری‌های یو پی اس باید هر ۲ تا ۳ ماه یکبار به طور کامل دشارژ شوند و زمان تخلیه بستگی به ظرفیت و بار باتری‌ها دارد. پس از تخلیه کامل، باتری‌های یو پی اس باید بیش از ۸ ساعت طبق مقررات شارژ شوند.

استفاده منطقی از عملکرد ارتباطی UPS برای نظارت بر باتری

در حال حاضر، اکثر منابع تغذیه اضطراری بزرگ و متوسط دارای عملکرد عملیاتی ارتباط با میکروکامپیوترها و کنترل برنامه هستند. میکروکامپیوتر می‌تواند با نصب نرم افزار مربوطه بر روی میکروکامپیوتر، اتصال UPS از طریق پورت‌های سریال/موازی و اجرای برنامه با یو پی اس ارتباط برقرار کند، عمدتاً عملکردهایی شامل جستجوی اطلاعات، تنظیم پارامتر، تنظیم زمان، خاموش شدن خودکار و زنگ هشدار است. از طریق استعلام اطلاعات می‌توان اطلاعاتی مانند ولتاژ ورودی برق تجاری، ولتاژ خروجی یو پی اس، نسبت مصرف بار، نسبت استفاده از ظرفیت باتری، دمای داخلی و فرکانس توان تجاری را به دست آورد. از طریق تنظیم پارامتر، ویژگی‌های اساسی یو پی اس، مدت زمان باتری و زنگ خطر اتمام باتری را می‌توان تنظیم کرد. با استفاده از این عملیات هوشمند،

تعویض به موقع باتری هدر رفته یا خراب

در حال حاضر تعداد باتری‌های مجهز به منبع تغذیه یو پی اس بزرگ و متوسط از ۳ تا ۸۰ یا حتی بیشتر متغیر است. این باتری‌های مجزا توسط مدارهایی متصل می‌شوند تا یک بسته باتری را تشکیل دهند، بنابراین برای برآورده کردن نیازهای منبع تغذیه DC UPS. در کارکرد مداوم و استفاده از یو پی اس، کاهش عملکرد هر یک از باتری‌های صبا باتری و عدم پاسخگویی ظرفیت ذخیره سازی به دلیل تفاوت در عملکرد و کیفیت، اجتناب ناپذیر است.

هنگامی که یک یا چند باتری موجود در بسته باتری آسیب دیده است، کارکنان تعمیر و نگهداری باید هر باتری را برای از بین بردن باتری آسیب دیده بررسی و آزمایش کنند. هنگام تعویض باتری‌های جدید، باید سعی کنیم باتری‌های هم نوع و همان سازنده را خریداری کنیم.

پس از نصب، یک سیستم UPS نیاز به تعمیر و نگهداری دارد. در حالی که تعمیر و نگهداری UPS شامل باتری‌ها، فن‌ها و خازن‌ها می‌شود، مهم‌ترین نقطه خرابی باتری UPS است. متأسفانه، به عنوان ضعیف‌ترین حلقه در یک سیستم UPS شناخته می‌شود و برای اطمینان از عمر طولانی باتری، جلوگیری از خرابی و جلوگیری از نگرانی‌های ایمنی باید به درستی نگهداری شود.

بیشتر باتری‌های یو پی اس از جمله باتری یو پی اس ۷.۵ آمپر صبا، باتری‌های اسید سرب تنظیم‌شده دریچه (VRLA) یا اسید سرب مهر و موم شده (SLA) هستند.

هنگامی که در حال نصب یک سیستم UPS هستید، باید دقت کنید که دقیقاً کجا قرار می‌گیرد. عواملی مانند دما و گرما باعث افزایش میزان تبخیر در باتری‌های UPS می‌شوند و می‌توانند عمر باتری را کاهش دهند و این موضوع را به یک نکته مهم تبدیل می‌کند. بنابراین، یک سیستم منبع تغذیه بدون وقفه (UPS) باید در محیطی با دمای کنترل شده که از ۷۷ درجه فارنهایت (۲۵ درجه سانتیگراد) تجاوز نمی‌کند، نصب شود. این بسیار مهم است زیرا هر ۱۵ درجه فارنهایت (۸.۳ درجه سانتیگراد) افزایش می‌تواند عمر باتری UPS را به نصف کاهش دهد.

علاوه بر نگهداری سیستم یو پی اس در یک محیط خنک، اطمینان از وجود فضای کافی در تمام طرف‌های دستگاه برای پخش گرما نیز مهم است. همچنین توصیه می‌شود که سیستم یو پی اس خود را در نزدیکی پنجره‌های باز یا در مناطقی که رطوبت یا گرد و غبار زیاد دارند نگهداری نکنید. یک اتاق تمیز و کنترل شده با دما و عاری از ذخیره سازی اضافی یا زباله بهترین راه حل است.

استفاده از دستگاه‌های کم مصرف

بهترین روش دیگر در مورد افزایش عمر باتری ۶ ولت ۲۰۰ آمپر صبا، انتخاب دستگاه‌های صرفه جویی در انرژی است. هر دو لامپ استاندارد و لامپ‌های CFL سطح روشنایی یکسانی را ارائه می‌دهند، اما لامپ‌های CFL تنها ۷۵ درصد از قدرت را مصرف می‌کنند و عمر طولانی‌تری دارند. با مصرف انرژی کمتر، آن‌ها می‌توانند دمای یو پی اس شما را کنترل کنند و هم عمر باتری و هم عمر سیستم را افزایش دهند. نظارت بر مصرف برق به طور مداوم و جدا کردن وسایل غیر ضروری نیز کمک خواهد کرد. اکثر سازندگان یو پی اس توصیه می‌کنند که سیستم‌های یو پی اس را بیش از ۸۰ درصد ظرفیت بارگذاری نکنید تا عمر تمام قطعات یو پی اس طولانی شود و پراکندگی گرما کاهش یابد.

اطمینان از تعمیر و نگهداری منظم برای باتری‌های UPS

اکثر باتری‌های UPS به‌عنوان «بدون نیاز به تعمیر و نگهداری» تبلیغ می‌شوند و به افراد این ایده غلط را می‌دهند که نیازی به انجام اقدامات لازم برای اطمینان از عمر طولانی باتری ندارند. با این حال، این معمولاً به این واقعیت اشاره دارد که باتری‌های VRLA نیازی به مایع جایگزین ندارند. جدای از این، تعمیر و نگهداری UPS در مورد باتری‌ها ضروری است. تعمیر و نگهداری دوره‌ای یو پی اس شامل اطمینان از اینکه باتری‌های کاملاً دشارژ شده ظرف ۴۸ ساعت شارژ می‌شوند و باتری‌ها بیش از حد شارژ نمی‌شوند. حتی زمانی که یک سیستم مانیتورینگ باتری نصب می‌شود، چک دستی باتری‌ها باید به صورت شش ماهه انجام شود، این در رابطه با باتری ۲ ولت ۸۰۰ آمپر صبا هم صدق می‌کند.

هنگام نگهداری باتری‌های جایگزین مراقب باشید

در حالی که به نظر می‌رسد ایده خوبی است که باتری‌های جایگزین آماده باشند، اما ذخیره سازی صحیح آنها و نگهداری آنها با شارژ ثابت ضروری است. باتری‌های جایگزین معمولاً ۶ تا ۱۲ ماه دوام می‌آورند تا اینکه در صورت عدم شارژ، برق خود را از دست می‌دهند.

در واقع، این می‌تواند در حدود ۱۸-۳۰ ماه دائمی شود. برای جلوگیری از این امر، مهم است که باتری‌های جایگزین را در یک محیط خنک نگهداری کنید و یا آنها را با ولتاژ شناور شارژ کنید یا به طور منظم آنها را شارژ کنید. اطمینان حاصل کنید که دما ۷۰ درجه فارنهایت (۱۰ درجه سانتیگراد) یا کمتر برای بهترین نتایج است.

کالیبراسیون دوسالانه باتری‌های UPS

یکی دیگر از راه‌های افزایش عمر باتری باتری‌های UPS، اجرای استانداردسازی زمان اجرا است. برای اینکه باتری‌های خود را در وضعیت مناسب نگه دارید، دو بار در سال از کالیبراسیون اطمینان حاصل کنید و ولتاژ شناور سیستم را در هر سرویس PM UPS بررسی کنید.

تعمیر و نگهداری UPS کلید عملکرد بهینه و عمر طولانی باتری است. برای به حداقل رساندن زمان خرابی، حفظ عملکرد UPS و بهبود طول عمر آن، این نکات را جدی بگیرید و مطمئن شوید که بهترین مراقبت ممکن را از منبع تغذیه بدون وقفه و اجزای آن ارائه می‌کنید.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • یکشنبه/ ۲۵ تیر ۱۴۰۲ / ۱۰:۴۸
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1402042515758
  • خبرنگار : 50060