روستای بزد تربت‌جام، کانون فرت بافی و پارچه‌بافی سنتی در خراسان رضوی

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تربت‌جام از روستای بزد این شهرستان به عنوان کانون فرت بافی و پارچه‌بافی سنتی در خراسان رضوی نام برد.

فرامرز صابر مقدم در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه  قدمت فرت بافی در این روستا به حدود ۱۵۰ سال پیش باز می‌گردد، عنوان کرد: فرت‌بافی از دیرباز توسط زنان هنرمند تربت‌جام و به ویژه در روستای بزد انجام می‌شده و اکنون در بسیاری از منازل مسکونی این روستا در حال فعالیت اند.

وی از روستای بزد به عنوان کانون فرت بافی و پارچه‌بافی سنتی در خراسان رضوی نام برد و تصریح کرد: اکنون بالغ‌بر ۱۶۵۰ فرت باف در این هنر مشغول فعالیت هستند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان تربت‌جام از وجود ۱۵۰۰ دستگاه فرت بافی در منازل اهالی روستای بزد خبر داد و گفت: بسیاری از اهالی این روستا مشغول بافت پارچه هستند.

وی با بیان اینکه این روستا به عنوان روستای ملی صنایع‌دستی پیشنهاد شده است، افزود: امیدواریم با ثبت این روستا بتوانیم حمایت‌های بیشتری را از هنرمندان این روستا داشته باشیم.

صابر مقدم با اشاره به اینکه پرونده مربوطه به تهران ارسال شده و به زودی بزد به عنوان روستای ملی صنایع‌دستی در فرت معرفی خواهد شد، اظهار کرد: اکنون همه به صورت خانگی در این حرفه مشغول فعالیت هستند و بسیاری از آن‌ها دارای کارت شناسایی هستند که در حوزه برندسازی تاکنون اقدامات بسیار خوبی توسط هنرمندان انجام شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان تربت‌جام از صادرات فرت به کشورهای حاشیه خلیج فارس خبر داد و گفت: خوشبختانه صنعت فرت بافی در این شهرستان از وضعیت خوبی برخوردار است.

وی اظهار کرد: محصولات فرت بافی شامل حوله‌های دستی، حمام، لباس و غیره است. استقبال شهروندان تربت‌جامی حکایت از جذابیت و مطرح بودن این هنر نزد اقوام مختلف دارد.

صابر مقدم با اشاره به اینکه فرت بافی سنتی‌ترین روش بافندگی را دارد و در بافت آن باید ظرافت و دقت لازم را رعایت نمود، تصریح کرد: اخیراً با همکاری تولیت مزار شیخ احمد جام مقرر شده ۳۰ غرفه به عنوان بازارچه صنایع‌دستی و گردشگری در فضای سبز شرقی با سازه سبک ایجاد شود.

وی با بیان اینکه تاکنون ۹ غرفه آن آماده شده و طی چند روز دیگر به بهره‌برداری می‌رسد و باقی غرفه‌ها نیز به زودی آماده خواهند شد، گفت: کسانی که بتوانند، تولیداتشان را در این غرفه‌ها عرضه می‌کنند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان تربت‌جام افزود: خواستگاه فرت بافی، تربت‌جام است ولی در دیگر روستاهای خراسان هم بافته می‌‏شود، فرت بافی از جمله مشاغل خانگی به شمار می‌آید که نقش پررنگی در ایجاد اشتغال زنان دارد.

وی گفت: بیشتر صنعتگران این حرفه در تربت‌جام، زنانی هستند که هنر فَرَت بافی را از مادران خود آموخته‌اند؛ هنری که بیش از ۱۵۰ سال قدمت دارد و همچنان جای خود را در بین انواع پارچه‌های سنتی و صنعتی حفظ کرده است و حتی می‌تواند با بسیاری از آن‌ها رقابت کند.

صابر مقدم خاطرنشان کرد: فَرَت بافی دارای مصارف کاملاً کاربردی است و در بین اهالی منطقه قداست ویژه‌ای داشته و در حال حاضر نیز به عنوان تزئین و سایر کارها از آن استفاده می‌شود.

روستای «بِزد» از توابع بخش مرکزی شهرستان تربت‌جام و در ۱۴ کیلومتری جنوب‌غربی این شهر واقع شده است.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۴ تیر ۱۴۰۲ / ۱۳:۳۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402042415252
  • خبرنگار : 30147