به گزارش ایسنا، سرهنگ احسان مومنی درباره تاثیر تغییر ساعات کاری ادارات بر وضعیت تردد وسایل نقلیه در معابر شهر تهران گفت: قبل از اجرای طرح تغییر ساعات ادارات در پایتخت، شاهد این موضوع بودیم که شروع ترافیک در سطح معابر شهر تهران از حدود ساعت ۶:۳۰ صبح آغاز میشد. اما از زمانی که ساعات کاری ادارات به ساعت شش صبح تغییر یافت، ساعت ترافیک و شروع سفرها هم به ۵:۳۰ تغییر کرد و از شدت حجم ترافیک صبحگاهی کاسته شد.
معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: وقتی ساعت کاری به حالت شناور درآمد، ساعات تردد در معابر شهر تهران هم در بین روز پخش شد و الان یک وضعیت خوبی را در بحث ترافیک داریم. این موضوع هم به این دلیل است که ترافیک صبحگاهی بین ساعتهای دیگر تقسیم شده است.
وی درباره وضعیت ترافیک معابر پایان در مهرماه و همزمان با بازگشایی مدارس و مراکز آموزشی گفت: الان برای تصمیمگیری درباره مهرماه زود است چرا که این ماه شرایط خاص خود را دارد. بازگشایی مدارس، دانشگاهها و مراکز آموزشی در مهرماه انجام میشود و از این رو از الان نمیتوانیم بگوییم که وضعیت ترافیک در مهرماه هم همینطور خواهد بود.
امیدواری پلیس نسبت به شناور شدن ساعات کاری در مهرماه برای مدیریت ترافیک
به گفته مومنی تغییر ساعات کاری ادارات به منزله تجربهای برای دستاندرکاران و مسئولان بود و نشان داد که اگر ساعات کاری را شناور کنیم الگوی ترافیکی هم تغییر کرده و ترافیک صبحگاهی میتواند از ساعت ۵:۳۰ شروع شود و خیلی راحتتر هم مدیریت شود. ما امیدواریم که با توجه به تجربه خوب تغییر ساعات اداری، این تجربه از مهرماه نیز اجرا شده و با شناور شدن ساعات راحتتر بتوانیم ترافیک را کنترل کنیم.
معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ در بخش دیگری از اظهارات خود به موضوع جعل پلاک پرداخت و گفت: در حال حاضر از طریق رصدهای انجام شده خودروها و افرادی که اقدام به پوشش پلاک کنند، شناسایی شده و علاوه بر جریمه، برایشان پرونده تشکیل شده و به دادسرا معرفی میشوند. ثبت مستندات در این خصوص نیز به وسیله دستافزارهایی که در دست همکاران بنده است، انجام خواهد شد. در ادامه نیز مرکز اجراییات پلیس راهور برای مالک وسیله نقلیه پیامکی با مضمون دعوت راننده متخلف به قرارگاه ارسال میکند.
معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: با این پیامک راننده به پلیس راهور تهران بزرگ دعوت شده و باید در کلاسهای آموزشی شرکت کند و پس از آن از فرد متخلف تعهدی مبنی بر عدم تکرار این تخلف به پلیس میدهد. اما اگر فرد متخلف علیرغم ارسال پیامک در کلاس شرکت نکرد برای بار دوم پیامکی برای وی ارسال میشود و اگر اینبار هم مراجعه نکندریال بر روی پلک وسیله نقلیه منع خدمات ثبت میشود که بر اساس آن این خودرو دیگر نمیتواند به فروش رفته و انتقال یابد و به مراجع قضایی ارجاع داده میشود. مرتکبان این تخلف باید بدانند، تا زمانیکه در کلاسهای آموزشی شرکت نکند این منع خدمات برایشان پا برجاست.
وی همچنین درباره تغییر شماره پلاک خودروها نیز گفت: اگر رانندهای در اعداد و ارقام پلاک وسیله نقلیه دستکاری کرده و آن را تغییر داده باشد به مراجع قضایی معرفی میشود و مجازاتهای خاص خود را دارد. جریمه پوشش پلاک ۶۰ هزارتومان است، اما با توجه به ارتکاب جرم، این افراد به دادسرا نیز معرفی میشوند.
به گفته مومنی برابر ماده ۷۲۰ قانون مجازات اسلامی، دستکاری و مخدوشی پلاک جرم محسوب میشود و حبس از شش ماه تا یکسال در انتظار فردی است که دست به چنین کاری زده باشد. مقام قضایی در وحله اول فرد متخلف را ملزم به پرداخت تخلفاتی خواهد کرد که برای پلاک جعل شده صادر شده است، ضمن اینکه باید تمام تخلفات پلاک خود فرد نیز پرداخت شود. در واقع چنین افرادی دو جریمه را پرداخت خواهند کرد.
وی در مورد مخدوش کردن پلاک موتورسیکلت نیز گفت: موتورسیکلتهایی که اقدام به مخدوشی و پوشش پلاک کنند، توقیف و به پارکینگ منتقل میشوند. راکبان این موتورها نیز باید در کلاسهای آموزشی شرکت کنند و پس از آن موتورسیکلت تحویل آنان میشود. ترخیص موتورسیکلت مطمئنا یک هفتهای طول میکشد و هزینههایی برای راکبین در پی دارد که به ارتکاب تخلف نمیارزد.
معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد:با تحقیقاتی که صورت گرفت به این نتیجه رسیدیم که چند سال قبل بیشتر در محدودههای طرح ترافیک و زوج و فرد تخلف و جرم پوشش پلاک رخ میداد و با گسترش طرح تشدید برخورد با موتورسواران، آنهایی که میخواستند تخلفاتی چون عبور از چراغ قرمز، عبور از محل ممنوع و عبور از خطویژه را انجام دهند اقدام به پوشش پلاک وسیله نقلیه خود میکردند. اما امروزه با تحقیقاتی که با همکاری پلیس پیشگیری و پلیس آگاهی صورت گرفت به این نتیجه رسیدیم که پوشش پلاک دیگر بخاطر عبور از چراغ قرمز، محل ممنوع و بهخاطر ارتکاب یک تخلف راهنمایی و رانندگی نیست، بلکه سرقتهایی مانند گوشیقاپی، کیف قاپی و ... نیز از سوی موتورسیکلتهایی انجام میشود که پلاک خود را مخدوش یا دستکاری میکنند.
مومنی ادامه داد: این موضوع نشان میدهد که موضوع دیگر یک تخلف ساده راهوری نیست بلکه یک جرم است و باید در این خصوص دید مردم عوض شود چرا که موتورسواری که پوشش پلاک کرده است و به سمت مردم میآید، ممکن است که سارق باشد. از این رو نگاه پلیس نیز به فردی که پوشش پلاک دارد یک نگاه مجرمانه است و دیگر موضوع یک تخلف راهوری نیست.
وی گفت:آن دسته از افرادی هم که سهوا پلاک خود را پوشانده یا گل آلود کردهاند لازم است که همین امروز نسبت به رفع این موضوع اقدام کنند، تا پلاک برای پلیس و مردم خوانا باشد و مشمول مجازاتهای مرتبط با پلاک مخدوش نشوند.
برخورد با بیش از ۷۰ هزار وسیله نقلیه پلاک مخدوش در پایتخت
معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ در ادامه به آمارهایی از برخورد با پلاکهای مخدوش پرداخت و گفت: در سه ماهه اول امسال در بحث پوشش پلاک، ۳۳ هزار و ۳۷ موتورسیکلت با پلاک مخدوش شناسایی و اعمال قانون شدند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش ۹ درصدی را نشان میدهد.
مومنی افزود: در مورد پوشش پلاک خودروها نیز ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در بهار امسال ۴۰ هزار و ۴۸۸ دستگاه خودرو را اعمال قانون کردند که در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته، ۱۳ درصد افزایش داشته است.
وی با بیان اینکه طرح ویژه پلیس برای برخورد با پوشش و مخدوشی پلاک خودرو و موتورسیکلت در تهران اجرا شده است، گفت:این طرح همچنان با قوت ادامه دارد و ماموران پلیس با استقرار در معابر سطح شهر با این تخلفات برخورد خواهند کرد.
انتهای پیام